lördag 1 januari 2011

Hej då sjukhuset - hej hemma!

Äntligen, som Gert Fylking skulle sagt om han varit i närheten. Det var han inte, vilket spelar noll roll, mitt äntligen är röststarkt ändå och jag säger det igen: Äntligen! Jag är hemma! No more sjukhus på ett par veckor, hipp hipp hurra!! :)

Fick sova till halv nio i morse, "det är ju ändå nyårsdagen", sa sjuksystern som förklaring till denna sovmorgon. Nyårsnattens tolvslag tillbringade min rumskompis och jag vid varsitt av rummets två fönster, tittandes på fyrverkerier och önskandes varandra gott nytt år. Vi gav upp några minuter efter midnatt så vårt firande blev väldigt stillsamt, men trevligt på sitt sätt. När jag stod där vid fönstret funderade jag på hur det kommande året kommer bli - vilket förstås är ganska meningslöst när det nämnda året bara hunnit bli några sekunder långt. Men ändå, det är ju lätt att skena i väg! Nyårslöften av det gamla vanliga slaget - att jag ska sluta äta onyttigheter, bli smal och snygg - har jag lagt ner, det funkar ju ändå aldrig! Men jag lovar mig själv att:
1. Njuta mer av livet, ta till vara på det, hitta ljuspunkterna även när det blir mörkt, kämpa eftersom det alltid finns något att kämpa för. Man vet inte alltid vad det där är, men det kanske visar sig så småningom.
2. Ta tillvara på alla underbara nära och kära, låta dem veta så ofta som möjligt hur fantastiska de är. När man är sjuk märker man extra mycket vilket stöd det finns i ens närhet och hur värdefulla dessa människor är. Det bör de - ni som läser bland annat - få veta, som sagt så ofta som möjligt.

Tillbaka till i dag: Förmiddagen ägnades mest åt bokläsning, samtal med min operationsläkare, packning, och ingen andning i burken. Jag har bra syrevärde nu så jag behöver inte blåsa vattenbubblor längre :) Efter lunch och den tillhörande medicindosen väntade jag bara på att pappa skulle komma och hämta mig. Och han skötte sig ju, kom som han skulle. Jag fick däremot en knäpp i skallen och kroppen och sköt upp den där hämtningen ett tag.

Jag äter ganska oskyldiga värktabletter nu, alvedon och sådant. Men eftersom smärtan ibland blir ganska kraftig får jag mellan varven Citodon, en tablett man kan bli lite snurrig av. Jag har aldrig riktigt känt av det där, tagit mina tabletter, legat kvar i sängen och låtit de avlånga pillren göra sitt jobb. Problemet den här gången var att jag höll mig allt annat än stilla efter intagandet av dessa lömska tabletter. Och plötsligt var yrseln total, jag kände mig alldeles stel från halsen och neråt, hade gelé i benen och fattade knappt vad jag tänkte över huvud taget.
- Det var väldigt vilken hög puls du har, sa sköterskan som i detta läge mätte just nämnda puls.
- Jaaa, svarade jag och insåg att jag i natt drömde om flygande gratängformar. "Nu håller jag på att bli knäpp på riktigt, man kan ju inte drömma om gratängformar, speciellt inte sådana som flyger! Skit också, nu kommer de säga 'hm, vi får nog lägga in dig ett tag till, det är något fel på dig'. Vad farao är det med mig??"

Nu, ett gäng timmar senare, är jag tillbaka i hyfsat normalt tillstånd. Det var ju bara det starkaste av de där tabletterna som behövde gå ur kroppen. Nu är jag inte mer stel än man är när man legat i en säng väldigt länge, och benen bär. Dessutom kan man kanske drömma om knäppare saker än flygande gratängformar...

Det var underbart att komma hem till mitt fina hem! Gick nästan direkt till sängen eftersom det tog på krafterna att ta sig hit och tabletterna fortfarande spökade. Men efter vila och en efterlängtad hårtvätt kändes allt bättre och seneftermiddagen ägnades åt fantastisk nyårsmiddag signerad mamma och pappa. Och jag fortsätter hela tiden känna: Yes, äntligen hemma!

    Trerättersmenyn är förstås det godaste jag ätit i år! Till förrätt gjorde mamma Het tomatsoppa a la nyårsdag. Hemligt recept och mycket gott.

Ja jag hugger in! Till varmrätt serverades Ryggbiff med vintertäcke, mammas potatisgratäng och citrussallad. Den rätten får ni dock inte se.

Till efterrätt serverades Fruktsallad med utsökt glass och polkachoklad.

Far och dotter njuter av att slippa sjukhuset!

Bäst just nu: Med risk för att verka tjatig: Jag är hemma, kan det bli bättre?! :)

12 kommentarer:

  1. Underbart, Emma! men vart tog den häftiga nyårsblåsan väsen! Tyckte den var vit och inte grön.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Gött!

    GRATTIS-kramar till rumsbytet...
    Hemma är ändå inte så dumt!
    Hälsa gamlingarna och fortsätt med Ditt tillfrisknande...

    Ulla & Stig
    i Vittsjö

    SvaraRadera
  3. Birgitta: Haha, den vita sjukhusrocken var nyårsAFTONENS festblåsa, den gröna mysklänningen var nyårsDAGENS! Men visst, jag försökte snällt be personalen på sjukhuset att jag kunde få ta med mig den fina vita klänningen hem, den var ju så bedårande i all sin sjukliga prakt - märkligt nog sa de nej! ;)

    Ulla & Stig: Tackar! Ja det här rumsbytet är jag väldigt rädd om, till skillnad från det gamla :) Hemma är verkligen bäst, tänk vad mycket bättre man kan må på hemmaplan! Gamlingarna hälsar tillbaka så mycket :)
    Och när det gäller Gaitherklippet på You tube: Kunde inte riktigt kolla på sjukhuset men jag misstänker att hälsningen kvarstår, så nu går det att titta hur många gånger som helst :)

    SvaraRadera
  4. Jag gläds med dig Emma! Hemma är verkligen bäst! Önskar dig ett gott nytt år; att du får skratta mycket och njuta av livet. Det är du verkligen värd!

    SvaraRadera
  5. Underbart att läsa att du är hemma. Och vilken underbart härlig humor du har. Varmt lycka till i fortsättningen nu med tillfrisknandet.
    Hälsa dina goa föräldrar.
    Kram Ylva o Lasse

    SvaraRadera
  6. Helen: Tack! Jag kommer skratta mycket, även om man får ta det lite med den saken första tiden, det gör ont när magen hoppar av skratt :D Gott nytt år på dig med, kram!

    Ylva: Tackar, ja det är sååå skönt att vara hemma! Mina goa föräldrar hälsar tillbaka! Kram

    SvaraRadera
  7. Å vad skönt att du är hemma! Flygande gratängformar lät ju spännande - får vi analysera vad det nu kan betyda. Det slår ju min bahamastripp med mariah carey som guide å brian ferry i kyrkan...för det KAN ju faktiskt inträffa!
    Hursomhaver - skönt att du är hemma! Ta hand om dig - tänker på dig! Kram

    SvaraRadera
  8. Karin: Haha, nja det är tveksamt om den slår din fantastiska historia - i min dröm flög det bara formar och sedan hände inget mer! Hos dig var det ju ändå lite action!! Hursomhaver håller jag med dig, det är så skönt! Hälsa Anton och gosa lite med Håkan från mig :) Kram!

    SvaraRadera
  9. Hej min duktiga vän! Så härligt att du redan fått komma hem. Nu får du tända lite ljus och mysa i din sköna säng och bli ompysslad av mamma o pappa. Vi alla skickar massor av kramar på att krafterna snart återvänder. Kram kram

    SvaraRadera
  10. Britta: Jag myser verkligen! Kram kram tillbaka!

    SvaraRadera
  11. Härligt att få komma hem! Vilken fin bild på dig och Staffan! Kram

    SvaraRadera
  12. Sofia: Verkligen! Ja vi är goa och glada vi :) kram

    SvaraRadera