torsdag 27 januari 2011

Biverkningar och gnäll

I dag är jag lite gnällig. Brukar inte vara det, i alla fall inte när det gäller den här sjukdomen med allt vad det innebär. Jag tar det hela med ro, mestadels. Men i dag är det inte så roligt för nu börjar biverkningarna från tisdagens cellgiftsomgång leva loppan.

Det började lite i gåreftermiddag, kväll när jag fick hysteriskt ont i fötterna. Hade svårt att gå, de var tunga, trötta, ömma. Ungefär som man kan känna om man gått väldigt mycket en hel dag i de kanske inte bekvämaste skor som finns. Rörde mig väldigt lite i går så jag visste ju att det fanns en viss risk att det här inte var så snabbt övergående. Och nej då. Det är nu gnället kommer. För i dag känner jag mig helt färdig. Är så trött i kroppen, har så ont i kroppen och fötterna måste jag varit ute och sprungit maraton med i natt, med några nummer för små 20 centimers klackar! Väldigt dumt gjort av mig, och jag har inget minne av att jag gjorde det... men det känns som det är det jag gjort. Har mycket svårt att gå, funderar helt seriöst på att köpa knäskydd så jag på hemmaplan kan krypa i stället för att ta mig fram till fots.

Tröttheten och den smärtande kroppen är tydligen ganska vanliga i cellgiftssammanhang så det är ju bara att ta. Det sägs att det blir bättre om några dagar. Pratade med sjukhuset tidigare i dag och de rekommenderade lite starkare värktabletter för att råda bot på det onda. Det har inte hjälpt än, jag hoppas det blir bättre snart eftersom det inte bara gör ont att gå eller stå - sitta och ligga ska minsann också spöka till det! Så nu är krafterna inte så många eller stora eller vad krafter nu mäts i. Det är störigt. Jag fattar också att man inte kan må hundraprocentigt bra efter cellgifter - det är ju en ganska stor påfrestning för kroppen - och jag är jätteglad att illamåendet som stundtals dyker upp lägger sig efter tre sekunder igen, men allra helst vill jag ju bara ha lugna, fina och trevliga biverkningar, som inte gör så mycket väsen av sig! Nu funkar ju inte biverkningar så, det är sällan de är lugna, fina och trevliga men jag bara menar att de inte behöver slå till så in i bomben mycket och hårt! För var tar man vägen när allt gör ont? När hela kroppen skriker av trötthet och smärta? Tja, man tar tabletter och hoppas det blir bättre. Även om det inte blir bättre nu blir det väl bätttre sedan.

Jag har i alla fall något vackert att titta på, mitt i allt gnäll! I dag fick jag en fin bukett riktigt mörklila - eller kanske vinröda - tulpaner av mormor och morbror, det blev jag väldigt glad för! Lite blomsterfägring ger glädje även när kroppen gör ont.



Fick också ett fint kort på posten i dag, mamma skickade en kram som värmde. Och jag skickar vidare den kramen till alla er därute som läser denna blogg - framför allt ni som skickar en kommentar då och då, det är väldigt roligt att läsa era tankar och hurrarop, eller vad ni nu skriver. Tack!



Bäst just nu: Att det snart är dags att ta en ny värktablett, som förhoppningsvis hjälper mig igenom eftermiddagen och kvällen. Och det vore ju bra, för i eftermiddags åkte pappa hem, så jag har ingen som roar mig längre. Men det var himla trevligt så länge det varade, pappasällskap är bra sällskap :)

9 kommentarer:

  1. Tack för kramen, den studsar snabbt tillbaka, för dess famn är så stor, så stor. Man fattar ju att cellgifter är kraftiga grejer. Gifter liksom, de tar död på saker och ting. Hur starka de är fattar man ännu bättre nu, när du beskriver vad som händer i kroppen. Låter hemskt, trots att det onda i detta fall gör gott. Vad säger man? Inte så lätt att komma med glada tillrop när situationen (värken) inte riktigt tillåter någon distraktion. Hoppas värktabletterna gör sitt jobb i alla fall! Och en sak ska du veta: det är fantastiskt att du bjuder in oss i ditt liv. Dels för att det faktiskt är en förmån att få medvandra ett stycke och dels för att det är så lärorikt. Det gör ont i själen, men det är livet. Och livet vill man ju - trots allt - gärna vara med om. Heja Emma! Gifterna gör sitt jobb, kroppen protesterar högljutt men segern kommer slutligen att gå till dig. Och färgen på tuplanerna är fantastisk, den är förstås lila. ;)

    SvaraRadera
  2. Monica: Ja den kramen var absolut till bland annat dig, och jag tackar för den jag får tillbaka :) Jag är glad för att ni vill dela mitt liv, det är skönt att ha medvandrare! Och du har ju helt rätt, gifterna gör sitt jobb och när resan är slut är det värt det! Ja visst är de lila, och finfina :D

    SvaraRadera
  3. Älskade gumman, frustrationen är SÅ STOR att jag inte kan göra någonting för att underlätta för dig när jag vet att du just nu har så ont i kroppen.
    Som du sa i telefonen, Influensavärk i hela kroppen x 100, det ger en liten aning hur du har det.
    Du får alltid vara så tålmodig.... Det känns så svårt!!!
    Tack lilamonica för din kloka och varma kommentar, jag tar till mig den också och jag uppskattar storligen din fina omtanke och ditt engagemang.
    Det var inte så mycket pepp från mig just nu, men mitt i allt ska du veta att vi är med dig PRECIS HELA TIDEN.

    Ett hav av kramar, mamma

    SvaraRadera
  4. Inger: Det är ju det fina med medvandringen, att den involverar oss alla. Livet är tillsammans, även när man är ensam (och det där var ju lätt att skriva och att tycka, men inte känns det då alltid så för det, men sant kan det ju vara oavsett). Kramen famnar dig också!

    SvaraRadera
  5. Hej igen Emma! Jo, jag såg dig på jobbet men tänkte att du kanske skulle stanna en stund. Men nu förstår jag att i dag var inte någon så bra dag. Efter ha sprungit en nattmara sä ömmar hela kroppen. Du gjorde väl i att du åkte hem. Nu sitter jag i sängen och ska snart sova. Lovar att ta en extra vända i kvällsbönen. Ska nog skicka en bönelapp till Västra muren också om att du ska få sova i natt - utan värk.
    Kram
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. Inger: Jag vet att det känns jobbigt för dig och pappa, men det är ju så här, cellgifter är ju en stor sak. Och jag ska rida ut den här stormen också, snart är det bättre :) Kram!

    Monica: Jag håller med min mor, du kommer verkligen med kloka och bra kommentarer!

    Birgitta: Nej jag var nog inte så pigg i dag, stod och lutade mig mot varenda pelare jag hittade på redaktionen! Tack! Kram

    SvaraRadera
  7. Klockan har blivit mycket men jag skriver än då. Jag hoppas att du nu ligger gott i din säng och har fått lite lugn o ro. Att tabl hjälpt dig så att smärtorna lagt sig och att de förblir borta. Jag tänker så mycket på dig och det känns svårt att du nu är ensam hemma. Lova mig att inte vara för tapper utan ring sjukhuset om det blir alltför svårt. Kanske är det bra att ligga på sjukhuset där du kan få stöd och mer smärtstillande. Kram kram

    SvaraRadera
  8. Finaste Emma. Vilket himla bajs. Åh om jag kunde uppfinna cellgifter som luktade smultron och soliga sommardagar helt utan biverkningar så skulle jag det, för det är du värd. Men vad skulle väl livet vara utan kontraster? Tänk sen när det här är över, då kommer du må så bra som du aldrig har mått! Ur allt ont kommer alltid nåt gott och ljuset vinner alltid över mörkret, hurra! Världens styrkekram. Tänker på dig!

    SvaraRadera
  9. Britta: Jag fick lugn och ro efter en stor tablettdos innan natten, så jag har sovit bra och känner mig lite bättre i dag :) Kram!

    Frida: Du är ju för söt! Ja det vore härligt, sådana cellgifter vill jag ha! Och du har absolut rätt, man behöver kontraster för att förstå vad som är viktigt, för att se allt som är bra och så. Så jag kämpar vidare :) Kram!

    SvaraRadera