tisdag 18 januari 2011

Var sak på sin plats

Sjukhusfri dag. Hade nog gärna sovit lite längre än jag gjorde, bara för att fira att jag inte behövde gå upp så tidigt. Och okej, jag fick sova ett tag. Kvart i åtta väktes jag dock av ett sommarljud utanför sovrumsfönstret. "Vänta nu, hur länge har jag sovit?" tänkte jag förvirrat när jag hörde det ljud jag förknippar med sol, värme och trädgård, eller i alla fall grönska. Högt gräs på svåråtkomliga ställen typ. Jag snackar en sådan där trimmer ni vet, som rensar upp i röran där en gräsklippare inte kommer åt. Det ljudet vaknade jag upp av. Man kan tydligen göra mer med en trimmer än att få ner gräs, det har jag lärt mig i dag! För utanför fönstret, många meter nere vid marken höll ett gäng män i neongula västar på att rensa. Kanske inte så mycket på marken egentligen, utan lite högre upp. Det skulle tydligen klippas ner en stor mängd träd och en ännu större mängd grenar. Jag vet fortfarande inte exakt vad trimmern användes till, hugga ner träd - även om det är små träd - har jag svårt att tro att man kan göra. Full aktivitet var det i alla fall, så det fick vara slut med sömn och bli aktivitet på mig med.

Tog tag i rensandet av lådor efter lite frukost, lite slappande vid tvn, lite dusch, lite kaffe och lite annat. Kan neonmännen få ner träd med en enkel trimmer så kan jag ta tag i lådornas röra vid datorbordet, tänkte jag. 


Nu kanske inte ni tycker att det ser så jätterörigt ut. Några sladdar lite huller om buller bara. Men jo, det var rörigt och det var framför allt alldeles för mycket saker. Den som tvivlar kan titta på nästa bild...


Ja, jag är ganska bra på att samla på mig saker! Märkligt mycket saker jag inte behöver, insåg jag efter att ha slängt ungefär hälften av allt som låg i ena lådan.


Och titta så fint det blev! Eller ja, finare i alla fall. Sladdarna ligger bara på två ställen nu, i stället för på femtielva som de gjorde förut. Jag är nöjd.
Tog mig an ytterligare några lådor efteråt, perfekt sysselsättning när man är sjukskriven - inte speciellt jobbigt eftersom man bara sitter på en stol och flyttar saker från en plats till en annan, och ändå får man ordning utan att lägga tid på det en dag när man är ledig och förmodligen vill göra roligare saker. Även om rensandet kan vara roligt, ibland stöter man på gamla minnen i form av lappar, konsertbiljetter, mail...

Nu har jag dock tagit ledigt för resten av dagen, det blir tv och film i kväll tror jag. I morgon ska jag ta blodprover inför min första omgång cellgifter. Det är bara att vänja sig vid att det är så mitt närmaste halvår kommer se ut, prover och cellgifter, prover och cellgifter... Och än så länge är det ju nytt och nästan spännande!

Bäst just nu: Slash självbetitlade album från förra året, med en rad storheter bakom mikrofonen. Världens bästa gitarrist har rockat hårt hela dagen i mitt hem. Det lär han göra fler gånger.

7 kommentarer:

  1. Du har inspirerat på flera än ett sätt den senaste tiden, men detdär rensandet... nja... det får bero.
    Bra iaf att du håller igång med det du orkar, roligare att öppna en låda och hitta det man söker.
    Många tankar till dig, hoppas att det går bra nu dom närmaste dagarna.

    Styrkekramar i kubik!

    SvaraRadera
  2. Ja du, ibland undrar man ju varför det inte går att avgöra värdet av en sak första gången man får den i sin hand. Då tror vi att "det är bra att ha" och så sparar vi det bara för att hitta det några månader eller år senare i en låda och inte fatta varför vi någonsin kunnat tro att detta var värt att spara på. Men det är väl en av livets olösliga gåtor. Lycka till imorgon och må ditt blod uppföra sig väl!

    SvaraRadera
  3. Inger: Haha, ja det måste man verkligen känna för, annars är det svårt! Mycket roligare ja, så det känns bra! Det ska nog gå fint, kram

    Monica: Eller hur?!? Man borde ju som du säger ha lärt sig vid det här laget att det där "det är bra att ha" väldigt sällan stämmer! Ja vi får hoppas på det, heja blodet - kom igen! :) Kram

    SvaraRadera
  4. Själv vaknade jag av att några neongula(vet inte om dom hade det men det vore ju roligt om dom matchade dina:) gubbar borrade i gatan.. något med fortum vet jag iaf, men oavsett så tycker jag att 07 är för tidigt att borra i vilken gata som helst!

    funderar starkt på att anställa dig som chef för organisera och sortera när vi flyttar:P
    Det är fantastiskt skönt att ha ordning, en gång i tiden hade jag det också.. nu har jag en 10 månaders oreda istället:) en väldigt hjälpsam sådan visserligen, plockar jag in plockar hon snällt ut haha
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Linda: De lär ha varit neongula de också! Ja det är alldeles för tidigt, skämmas är vad de borde!! Haha, ja det skulle jag klara av galant, helst om jag får stå och peka med hela handen, "den där ställer du där, den där lägger du här..." :D Finliret kan jag helt klart hjälpa till med, allt som väger mindre än 2 kilo fixar jag vet du! :) Ni har en sådan bra balans du och sötaste dottern, tänkt vad jobbigt det hade varit om ni båda bara plockade ut! Kram

    SvaraRadera
  6. Ja men det är jag med på, du pekar och jag bär! vilket team vi kommer vara :) ser fram emot att få bjuda dig på en invigningsdrink sen, och du som sagt, vi har ett gästrum:)
    Balans och balans vet jag väl inte, vi är iaf inte synkade nattetid då jag är för sova och hon är för vaken.. fast det är väl balans när jag tänker efter hahaha

    SvaraRadera
  7. Linda: Bästa teamet någonsin! Jag längtar alldeles väldigt efter den drinken, och gästrummet - då kanske det till och med kan bli två drinkar?!? :) Hehe, ja någon sorts balans är det ju, även om den inte är helt bra kanske... ;)

    SvaraRadera