torsdag 13 januari 2011

En nervös väntan på läkarsamtal

Jag är inte speciellt nervös av mig. För det mesta har jag nerverna under kontroll. Visst, ibland har även jag fjärilar i magen, absolut. Men i det stora hela är jag en ganska lugn person som inte hetsar upp mig så väldigt mycket.

I morse vaknade jag dock med en mindre klump i magen. Jag visste att ungefär klockan 13.20 skulle min läkare ringa. Förra gången han ringde fick jag det värsta beskedet jag någonsin har fått när han en eller två veckor efter min första operation sa:
- Ja vi har fått svar på proverna vi tog vid operationen... det finns lite cancerspår kvar... vi ser att vi för säkerhetsskull måste ta bort din andra äggstock... och livmodern...

Det samtalet var förstås en chock. För det första var jag inte beredd på att han skulle ringa, för det andra för beskedet han gav. Nu hade jag en inbokad telefontid - och vad skulle komma den här gången?
- Ja, vi har fått svar på proverna vi tog vid operationen... det finns lite cancerspår kvar... vi ser att vi för säkerhetsskull måste ta bort din lunga... njurar... och hjärtat...

Man vet ju aldrig! Jag var beredd på nästan vad som helst. Och ju mer klockan närmade sig, desto mer nervös blev jag, desto mer ont i magen fick jag. Stod och diskade lunchdisken och försökte verkligen koncentrera mig på just det, men det blev ju löjligt - man behöver inte fokusera så mycket för att få en gryta ren liksom och eftersom det inte krävdes något tankearbete skenade ju fantasin iväg.

Klockan 13.17 ringer min mobil, som jag kollat säkert tre gånger bara för att se att jag verkligen satt på ljudet. Jag har lagt den så nära jag kunnat utan att lägga den i diskhon, för att jag verkligen inte ska missa när det ringer. Jag är inte alls beredd, har hela tiden tänkt att han nog ringer senare än utsatt tid, inte tidigare. Läkare har ju så mycket annat viktigt de ska göra - operera, gå ronden... Men likt väl ringer mobilen klockan 13.17.
- Jag vill bara kolla hur det är, säger han, och jag blir alldeles förvirrad. "Vänta nu, han säger alltså inte att jag behöver opereras på nytt...?" tänker jag.
- Jo det rullar på. Jag har inte ont längre, slutade med värktabletterna för några dagar sedan.
- Vad bra, säger han med mer entusiasm än jag någonsin hört från honom. Han är en väldigt stillsam läkare. Hade han varit av den sprudlande sorten hade han förmodligen applåderat, så bra verkade det vara att jag inte behöver smärtstillande längre. Men nu konstaterade han alltså på sitt lugna sätt att det var bra.
- Och du äter och dricker normalt?
- Ja det är inga problem, säger jag och funderade på om jag skulle ge lite information om den nyss avslutade lunchen. Men han skulle nog inte bry sig om att jag åt fisk i dag, trots att det var väldigt gott, så jag lämnade detta.

Efter denna korta, vänliga, icke operationshotande inledning var han på väg att avsluta samtalet. Jag passade på att fråga om han visste något om mina kommande cellgiftsbehandlingar. Har fått en kallelse till Radiumhemmet nästa vecka men inte förstått om det bara är ett besök inför första behandlingen eller om det faktiskt är själva behandlingen som börjar då.
- Det kan jag inte tänka mig... du måste ju få information först... hmm..., säger han och började leta bland mina uppgifter.
- Nej, nästa vecka ska du på information. Den första behandlingen är bokad den 25 januari. Du ska få de tre första datumen här..., meddelar han och jag antecknar för glatta livet. Januari, februari och mars.
- Jaha, nej men då var väl det allt, säger han - och inte kom det något "jo men förresten, vi måste ju plocka bort lite fler organ på dig..." från honom! Vi avslutade samtalet och allt var frid och fröjd.

Fortsatte ha lite ont i magen ett tag till, av bara farten. Men nu börjar jag så smått tro att han faktiskt inte kommer ringa och ge mig några dåliga besked. Jag kan fortsätta läka ihop i lugn och ro! Vackert...

Bäst just nu: Ingen mer operation. Inga fler organ som ska tas bort. Nu måste jag nog fira lite... :)

12 kommentarer:

  1. Emmavännen!
    Glada nyheter minsann! GRATTIS! elleer vad man ska säga, men det är helt klart värt att fira!
    Så skönt att höra!!!!

    Du, jag var också på HV i tisdags, ser ut som om vi satt pinsamt nära varandra utan att veta om det:( Tänkte ju inte på att du kunde vara där, tänkte dock på dig och hur du köade själv hela natten (minns jag rätt?) för att få biljetter -95.

    Skönt att se dig så pigg!!!
    Orkar du ses innan du åker tillbaka till Sthlm?

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Har också varit så nervös idag. Kommer så väl ihåg förra dr. samtalet, det var riktigt jobbigt att få veta att du skulle genomgå ytterligare en op.

    Fortsatta stykekramar till vår kämpe!

    SvaraRadera
  3. Susanne: Grattis är ett bra ord! Vad trist, det hade ju varit jätteroligt att träffa dig där! Jag får höra av mig nästa gång jag är här och ska gå på hockey, och se om du också ska det... Haha, ja du minns rätt, jag har också tänkt tillbaka på allt som hade med sm-guldet att göra, det var härliga tider :D Jag har nog tyvärr lite för mycket på programmet som det ser ut nu, så det kan bli svårt att ses. Har ju tagit det väldigt lugnt fram tills nu men både fredag och lördag är lite hektiska och på söndaglunch åker jag tillbaka. Annars hade jag gärna setts! Men vi ska absolut styra upp det framöver tycker jag :) Kramkram!!

    Inger: Ja jösses, det var inte roligt! Men nu kan vi vara glada hela dagen, snart måste vi fira med en semla :D Kram!

    SvaraRadera
  4. Å vad härligt Emma! Jag tänker också fira! Haha, man tar ju alla chanser :)
    Kom upp en sväng på jobbet när du orkar och vill så får vi klappa om dig ordentligt! Kramar från din ex-chef.

    SvaraRadera
  5. Grattis, grattis, grattis. Underbart, underbara Emma! Fira hela natten lång. Gå på HV match! Ät Budapest rulle! Ät en sån där "tallrik" på det där kaféet! Ta på festblåsan! Ska bli spännande att se vilken färg den har. Gör allt!
    /Birgitta
    PS. Jag går inte som en går-illa längre. Kortison är bra.

    SvaraRadera
  6. Helen: Bra, självklart ska du också fira, det är nästan lag på att man ska ta alla chanser som finns :D Det ska jag göra, kanske dyker upp nästa vecka! Kram

    Birgitta: Åhh, tack! Haha, vilka bra sätt du kommer på att fira på! Tyvärr blir det ingen match i gamla jönkan än på ett par veckor, så just det blir det inte. Budapestrullen känns lockande men jag skulle också kunna byta ut den mot en semla! En tallrik på caféet kanske det också blir! Och jag ska självklart hitta en snygg festblåsa att slå på stort i :D Härligt att höra, vi gillar helt klart kortison! kram

    SvaraRadera
  7. Har nu precis läst dina inlägg denna vecka. Blir så rörd av dina "allvarstankar". Länder till eftertanke. Gläds med dig/er över dagens besked. Inga ändringar utan den utstakade vägen hålls.
    Tack att jag får vara en av dina resesällskap.
    Kram Ylva

    SvaraRadera
  8. Tjo ho darling, supergrattis och hipp hurra!!!
    Skönt att du känner dig på uppåtväg. Och kul att läkaren var så himla glad. Det var ju extra skönt när han nu ändå skulle ringa.
    Är du hemma nu?
    Storkramen,
    T

    SvaraRadera
  9. Ylva: Tack för att du är en del av resesällskapet! Ja man tänker ju lite allvarligt ibland, det är nog bra att se på sin situation med både humor och allvar - en blandning är bäst! Kram

    Therese: Supertack! Haha, ja det var trevligt att höra att han var positiv :) Jag åker hem på söndag, så snart är jag tillbaka i dina krokar! Kram

    SvaraRadera
  10. Åh vad roligt att höra Emma! Fortsätt läsa bra böcker o käka praliner. Ska bli roligt att se dig på jobbet igen. Många kramar! /Marlene

    SvaraRadera
  11. Charles: Ja, det är bra :)

    Marlene: Haha, ja det är en bra sysselsättning! Detsamma! Kram

    SvaraRadera