onsdag 26 januari 2011

Många tabletter, noll biverkningar

Det är smått magiskt. Jag mår precis som innan. Lite trött kanske men i övrigt är det fina fisken med humör, kropp och själ. Det känns lite konstigt, jag har varit så beredd på att jag ska må uselt - eller i alla fall en hel del illa - och vara i ett ganska lågt tillstånd. Men inte då. Inte än i alla fall, kanske är bäst att tillägga. Även om det vanliga kanske är att må illa ganska tätt inpå behandlingen vet jag också att det kan komma senare. Senare i dag eller i morgon. Eller inte alls denna första gång men jättemycket efter nästa behandling. Man får se, och förstås vara jätteglad över att allt känns bra än så länge. Men det borde det kanske, med tanke på mina nio tabletter mot illamående i morse...

Ja, det är lätt att känna sig som snudd på tablettmissbrukare ibland. Och skulle illamåendet sätta in i dag, och bli ohanterbart, kommer det bli ännu fler tabletter i min kropp. Hualigen.


Operationssnittet på halsen gör lite mindre ont i dag, det känns väldigt skönt. Var mycket försiktig när jag tog en dusch för ett tag sedan, även om allt är omplåstrat med vattensäkert förband vill man inte komma åt snitt och portacat för mycket. För att inte tala om den där otäcka slangen jag känner under huden. Det är märkligt, cancer och cellgifter skrämmer mig inte någonting nästan, men den här helvetesmanicken under huden känns mycket läskig! Det blir kanske bättre när jag kan ta bort förbanden om några dagar, slipper se mig själv så omplåstrad. Eller också blir det värre, man vet aldrig.

Nu ska jag plocka med lite småsaker, bland annat försöka mig på en omorganisering i min bokhylla. Det har trillat in en och annan bok sedan sjukdomen inträffade och sedan jag bad om boktips för ett tag sedan, så nu har jag ett kärt bekymmer med att få plats med hela härligheten! En bra sysselsättning denna dag, inte för avancerad men det kräver ändå en hjärna som kan se nya möjligheter.

Bäst just nu: Att orken fortfarande finns, att illamåendet ännu inte finns. Kommer det så kommer det. Kommer det inte kommer jag börja undra om sjuksköterskan i går råkade ge mig någon sorts placebocellgift, men man får väl ändå hoppas att hon visste vad hon gjorde...

12 kommentarer:

  1. Gläds med Dig Emma, att det känns ok idag!
    Bra också beredskapen mentalt om att morgondagen kan vara jobbigare...
    Men...tänk om den blir lika bra?!
    Allt gott till Dig - Du är i våra tankar och böner, skall Du veta...
    Du tillför mycket positivt - för många!
    Kram
    Ulla & Stig
    Var? I Vittsjö, förstås...

    SvaraRadera
  2. Ulla & Stig: Ja tänk om, det vore ju häftigt, jag hoppas på det bästa :) Tack, det känns bra! Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, det var inte lite tabletter du ska pilla i dig. Hoppas att illamåendet uteblir, önskar, önskar!
    Roligt att du fått lite nya böcker, bokmal som du är. Som du strukturerar dina tabletter så fixar du nog bokhyllan också.
    Förresten, har du inte tänkt på att skriva en bok, sug på den du!
    Fortsätter att tänka på dig, du är bara såååå bra!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Isa: Ja än så länge är det lugnt, fortfarande! Haha, ja visst var det en snygg struktur på tabletterna? Jag blev nöjd över det fina mönstret jag la upp :D Hm, nja, det vet jag inte, men jag får väl suga lite då... Kram!

    SvaraRadera
  5. Tänk Emma till och med tabletter kan du styla så de såg riktigt aptitliga ut.
    Håller med alla andra. Hoppas, hoppas och önskar att du ska slippa illamåendet. Portacat är ingen vidare katt, men du slipper den snart.

    Kram Majken

    SvaraRadera
  6. Härligt att följa dig Emma.
    Så skönt att allt är så bra.
    Önskar dig verkligen allt gott framöver.
    Kram Evalena

    SvaraRadera
  7. Emma, som någon tidigare skrivit: Du berör, verkligen.Varje dag får man en lektion i hur man kan tackla en så här svår sak. Är så glad att du intill nu mår så bra. Önskar dig allt gott i fortsättningen. Hoppas så att du skall slippa svårt illamående.
    Kram Ylva o Lasse

    SvaraRadera
  8. Majken: Haha, ja men det var ju bra, det blir så mycket roligare om det man äter och det man ska visa ser aptitligt ut! Tyvärr slipper jag inte den där portacaten än på länge, den ska sitta kvar långt efter att jag är färdig med behandlingarna, av någon märklig anledning. Men det är bara att bita ihop! Kram

    Evalena: Tack! Ja det känns skönt att det inte blivit några jättejobbiga biverkningar, jag slipper gärna dem :) Kram

    Ylva & Lasse: Tack, är glad att ni tycker så! Ja illamående slipper man ju gärna om man kan, så jag hoppas samma sak som ni! Kram

    SvaraRadera
  9. En liten paus i läsandet - då passar jag på att kolla din blogg. Nej, du vet att det inte är någon spännande deckare eller så sim jag läser. Men jag kan bjuda på debatt och recensioner och lite radio- och tv-kyrka.
    Det är torsdag och jag hoppas att den är lika god som onsdagen. Solen skiner för dig i dag!
    Kram.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. Birgitta: Haha, nja, jag tror jag hoppar över den där radio- och tvkyrkan, och kanske de andra sakerna också :) Var faktiskt på jobbet en snabbis i dag, skulle hämta lite papper och så, men du var nog i studion då. Nåja, vi lär ses vid annat tillfälle :) Kram!

    SvaraRadera
  11. Illamående är det värstaste. Hoppas att du i alla fall slipper längre anfall av det.
    Förresten - peruken var KANONsnygg!
    Det var väldigt skönt ute i dag. Hoppas att du kan gå ut lite i morgon och få dig lite fräsch och knusprig vinterluft, fågelkvitter och solsken. Även en cellgiftare kan må bra av att sola tallkottskörteln lite. Och, det kanske var som jag inbillade mig, men solen värmde banne mig lite.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Lise-Lotte: Ja det är inte kul, men just det har jag sluppit, om man bortser från några sekunder då och då - och det kan jag verkligen leva med! Kul att du tycker det, jag håller med dig, blir spännande att ha den sedan :D Ja det vore skönt med lite luft, även om jag nog får nöja mig med att gå ut på balkongen, längre turer än så finns ingen ork för tyvärr. Men balkongluft är bättre än igen luft :) Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera