torsdag 6 januari 2011

Peruktankar

Då har man vaknat upp i Jönköpingssängen igen. Det kommer bli en stilla dag idag, har ont i kroppen och energin är allt annat än på topp. Men jag kämpar på, och att ligga i sängen eller i soffan en hel dag och läsa bok, sova och bara ta det lugnt, är inte helt fel det heller.

Googlade på peruker igår. Hur mycket jag än försöker leva i den dag det är just nu, inte tänka framåt så mycket, så måste jag ibland tänka på peruker. Ska man gå igenom en flera månader lång cellgiftsbehandling tappar man ju faktiskt sitt eget hår och behöver en peruk, om man nu inte är en väldigt frimodig person som kan tänka sig gå med rakad skalle ute bland mänskligheten, och jag tvivlar på att jag är denna frimodiga person. Så tanken igår var att ta reda på hur de fungerar - mer än att man bara sätter en på huvudet. Vilken sorts hår ska man ha i en peruk för att den ska se verklighetstrogen ut, hur sitter den fast (vore ju snopet om den blåste av helt plötsligt!), hur sköter man den, kliar den??

Det visade sig vara en mindre, men dock, djungel. Det är inte bara att köpa första bästa, sätta den på skallen och sedan sköter sig resten av sig självt. Nej då, det finns olika sorters hår, man ska tvätta sin peruk ungefär som man tvättar vanligt hår (beroende på om man använder syntethår eller vanligt hår), man kan behöva måttbeställa hela härligheten och då måste man vara ute i god tid. En helt ny värld öppnar sig här! Ska gå och kolla läget någon dag framöver. Prova och se hur det känns. Se om det då kommer sjunka in - för jag är inte helt säker på att jag riktigt fattat vad det är jag gå igenom just nu.

Så, ni som känner mig och vet hur jag ser ut i dagsläget: Har ni några tips på hur jag ska se ut framöver? Tycker ni jag ska fortsätta vara blond eller köra på en helt ny färg (om det nu finns en färg som kan vara ny i samband med mig, genom åren har jag haft alla färger i håret på det ena eller andra sättet, helt färgat eller bara slingor - ljust, brunt, rött, svart, grönt, lila, rosa, blått...)? Långt eller kort? Rakt eller lockigt? Se ut som nu eller se helt annorlunda ut? Kom igen nu :)

Bäst just nu: Mina färgglada mysbyxor/långkalsonger från Björn Borg. När man är nyopererad går man gärna i myskläder och de här blir man ju på väldigt glatt humör av. I alla fall om man är lika lättroad som jag är :)

8 kommentarer:

  1. Tycker du ska gå hela vägen när det gäller peruk! Typ jättelångt med en massa färger och lite så där som du hade en gång när vi sågs, jag blev helimpad av den looken! Eller kanske som Amelie from Montmartre... Finns rätt mycket att välja på! Och en annan sak, du rockar bruden!!!! Kramar Susanne

    SvaraRadera
  2. Susanne: Låter som jag borde ha två peruker, en lite smågalen och en lite mer klassiskt snygg :) Jag ska klura på det där och prova mig fram! Och tack, det gillar jag att du tycker!! Kram

    SvaraRadera
  3. Tycker du ska köra på det där låååånga håret som du velat ha tidigare! Svårare me färgen dock, du är fin som blond så det är ju ett säkert kort så att säga, men du skulle säkert va fin i typ chokladbrunt! Klurigt det där. Man får nog pröva sig fram. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag är precis lika lättroad! Superfina tights! Det är sådana där småsaker som ibland är allt man har att fästa blicken på. Tur då om man är lättroad.

    SvaraRadera
  5. Blonda Emma gillar jag, så gillar jag också de randiga brallorna.
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Karin: Jag är inne på samma sak som du! Men ja får väl se när jag provar som sagt, då kanske det kommer ett solklart svar :) kram!

    Monica: Haha, vad bra, det är så skönt att vara såhär lättroad, tänk vad livet blir skojigt med randiga långkalsonger! Kram

    Isa: Det är ju bra - men lite förändring är kanske kul?? :) Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  7. Tjo!
    Hittade en länk me lite latjo frillor... spana in o njut, kanske läge för något crazy=)

    http://www.1designer-clothing.com/fashion-hair-cuts-styles/crazy-hair-styles-by-eyola-adede/2256/

    SvaraRadera
  8. Oscar: Hahaha, grymt schysta! Ja jag vill gärna se ut som en häst eller noshörning, man lär ju vara ganska ensam om det :D

    SvaraRadera