torsdag 20 januari 2011

Cellgifter + salta pinnar = sant

Är fullständigt toktrött efter en intensiv dag, trött i kropp och trött i huvud. Om jag börjar svamla vet ni vad det beror på.

I dag har jag kastat mig in i den stora cellgiftsvärlden och är efter det väldigt snurrig i skallen. Det kändes nästan som att jag var tillbaka i skolbänken: först pratar läraren om en massa saker, sedan får man läxor man måste gå hem och läsa på för att vara förberedd till provet. Översatt till min värld: först pratar läkaren om en massa saker, sedan får man en mängd papper och en pärm man måste gå hem och läsa på för att vara förberdd till cellgiftsbehandlingar och livet efter dessa.

Mååånga papper. Och till höger tre av alla sju medicinburkar jag hämtade ut efter avslutat läkarbesök. Är jag laddad nu då?

Och nu vet jag rätt mycket, utan att ha läst i alla mina miljoner papper. Jag vet på ett ungefär hur jag kommer må (illa, men förmodligen inte så jag kräks och jag har fått en stor mängd medicin för att hålla mig på den inte fullt så elakt illamående sidan), jag vet att det är väldigt bra att äta salt om man mår illa av sina cellgifter ("exempelvis salta pinnar!" som läkaren sa. Fantastisk kvinna!), jag vet när jag kommer tappa håret (ganska snart), jag vet att man stundtals blir väldigt infektionskänslig när man tar cellgifter (men jag har glömt i vilken vecka det är som värst, så där måste jag läsa på), jag vet vad jag kan få för biverkningar utöver illamåendet (ont i kroppen, svårt att få hjärnan att koncentrera sig på för mycket saker, samt stickningar i händer och fötter - "vissa patienter känner inte ens när de står med fötterna på golvet", som min läkare sa. Skönt!), jag vet att det är stor risk att cancern kommer tillbaka om jag inte tar cellgifter (som om jag någonsin hade ifrågasatt det där giftet), jag vet att det blir väldigt många nålstick i huden under ett par månader (ska få en infart fastsatt under huden, vid nyckelbenet ungefär. Den syns. "På vissa människor ser man också infartens slang där den ligger tätt under huden", upplyste läkaren om. Jag har alltså även lärt mig att jag kommer ha vissa sci-fi-liknande effekter på kroppen), jag har lärt mig att jag kommer vara ännu mer sjukskriven (vi börjar med en månad, sedan hoppas jag verkligen att jag kan börja jobba igen). Ja, det är väl det jag har lärt mig. Men det är mycket kvar att lära, så jag ska ta tag i pärm och papper så fort jag har ork.

Några timmar senare gjorde jag ett besök på jobbet. Det skulle inte alls bli långt - bara säga hej och fixa med lite papper tänkte jag. Men jag fastnade i nästan två och en halv timme. Man vill ju säga hej till alla! Prata, vara social, kramas! Det var väldigt härligt att vara tillbaka hos de kära kollegerna, men mot slutet kände jag mig alldeles klubbad. Trodde knappt jag skulle klara av att komma hem, det verkar som det blev lite för mycket intryck i dag. Så nu är det soffläge. Ligga under en filtläge. Tända massor med levande ljusläge. Och så småningom läsa papperläge.

Bäst just nu: Beställt tid på ett perukställe. Man kan nämligen inte bara gå och titta på peruker på samma sätt som man tittar på skor, man måste boka tid för att titta och ställa frågor. Om några veckor sitter jag ju i min soffa utan eget hår och då vill man ju gärna ha ett substitut. Då är det bra att ha tagit första steget. Måndag nästa vecka är likamed perukmåndag.

16 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket nytt! Om det stämmer att man ska lära sig något nytt varje dag har du ju lärt dig för flera veckor nu!

    Bra det där med salta pinnarna! Har du förresten tänkt på att den allra första salta pinnen man tar ur en förpackning nästan smakar lite kola? Eller det kanske bara är mina smaklökar som skojar. Gott är det i alla fall.

    Peruk låter ju rysligt bekvämt på så sätt att man alltid är snygg i håret (förutsatt att man valt en snygg peruk förstås). Peruk låter också rysligt i största allmänhet. I synnerhet om man betänker orsaken till den. Å andra sidan är ju alternativet ännu värre: att inte ta några gifter. Hoppas du hittar något snyggt och bekvämt (både fysiskt bekvämt och psykiskt).

    Och aldrig mer ska jag klaga över det hår jag tappar dagligdags, i duschen, i hårborsten och lite överallt.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej! Lilla gumman vad du får gå igenom. Med allt du berättar så stämmer nog det gamla talesättet att man måste vara frisk för att vara sjuk...Hoppas att du känner dig bra emottagen och trygg. Här kommer många kramar till dig.

    SvaraRadera
  3. En pärm till ....
    Det påminner mig om våra pärmövningar häromveckan! Och det blev ju succé, ordning och reda, pärmhyllan i garderoben så fin, så fin. Och ja, det finns nog plats för en pärm till.
    Jättekram till dig i allt du står i och ska ta dig igenom!
    pappa

    SvaraRadera
  4. Monica: Vad härligt att jag kunde ge så mycket kunskap på en och samma gång! Hm, jag har missat just den där kolasmaken men jag ska köpa en ny förpackning pinnar så fort jag kan och provsmaka den första riktigt ordentligt!! Ja jag tror det finns flera fördelar med peruk, tänk om det i sommar blir så varmt som det var ibland förra året, då kan man ju bara kasta av sig håret när man behöver lite svalka :D Jag tror jag kommer hitta något bra :) Kram!

    Britta: Jag känner mig absolut trygg och allting sådant och jag är absolut vid gott mod fortfarande, så det kommer gå fint det här :) Kram!

    Staffan: Hahaha, ja jag vet, de tar aldrig slut! Och ja, jag tror det löser sig, och den här pärmen var det bra ordning i från första början, med fina register och grejer :) Jättekram tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Hej vännen,
    Skickar ett stort gäng kvällskramar till dig, du är bara helt enkelt BÄST!
    Salta pinnar, det var väl ändå positivt att du får fortsätta med det knaprandet som du gillar. Nu är det dessutom nyttigt!
    Sköt om dig så mycket du kan och hoppas att du får fler energikickar varje dag, typ fikabesöket igår.
    Sov gott och vakna med nya krafter i morgon, kramar!

    SvaraRadera
  6. Vi hann ju inte prata om det du gått igenom på förmiddagen. Det var i alla fall SÅ roligt att du orkade till jobbet och hälsa på. Hade velat skjutsa hem dig men det var lite stressigt med läsningen. Vi låg lite tight. Så det var ju skönt att höra att du orkade hem.
    Nu hoppas jag att allt det där du kan drabbas av när du tar cellgifterna är sånt man kan drabbas av. Man måste ju inte. Stor kram. Sov gott.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  7. Isa: Det vet jag inte, men tack tack! Haha, ja det är en bra grej!! Det kommer jag nog få, sov gott själv! Kram

    Birgitta: Det förstår jag verkligen att ni gjorde, ingen som helst fara! Och det var väldigt roligt att komma och hälsa på :) Helt sant, man måste verkligen inte, jag kanske klarar mig utan biverkningar! Hur det än går kommer det gå bra :) Stor kram tillbaka och sov gott du med.

    SvaraRadera
  8. EMMA!!!!! Nu är jag här! Jag kommer köra lite parallellt med att läsa från början och det allra senaste nytt, så att jag inte missar nåt. Det var så fantastiskt roligt att se dig i går och du var så FRÄSCH, jag kände mig som ett litet äppelskrutt bredvid :)
    Vet du, det är så konstigt, här sitter du och skriver om cellgifter som egentligen är läskiga grejer, men så känner jag bara ett lugn ändå. Jag tror att du är helt och hållet hållen. (Fast det är aldrig kul att må illa, men du du kunde ju inte fått en bättre medicin - salta pinnar! :D) Stor kram & hoppas vi ses snart! /Milstolpefrida

    SvaraRadera
  9. Hej finaste emma! Imorgon ska vi ses - det blir lajbans! Vi hörs av imöra med tid å plats! Nu blire hemfärd å soffläge. Kanske lite salta pinnar, blev ju sugen... Kramkram

    SvaraRadera
  10. Karin: Det ska bli så himla trevligt, finaste du! Hoppas du köpte lite salta pinnar, snacka om fredagsmys :D Kram!

    SvaraRadera
  11. Frida: Du var allt annat än äppelskrutt! Och det var väldigt roligt att se dig också, man blir ju på så rackans gott humör när man träffar dig!! Det är bra att du känner så, jag känner mig ju också lugn - det kommer gå fint det här :) Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera
  12. Emma jag hejar på dej och sänder en bön. Tuffa tider kan man lugnt säga. Hoppas att du får en lugn kväll med de salta pärmarna... eller ja pinnarna! Kram

    SvaraRadera
  13. Hej, tror att min kommentar försvann. När jag intervjuade en tjej som varit hårlös i tre år, sa hon att det är "gott" med huvtröjor. De skyddar huvudet,det kan bli kallt även inomhus utan hår. Luvtröja är skönt och bar skalle kan vara extremt snyggt.
    Tänker på dig. Kram Majken

    SvaraRadera
  14. Sofia: Haha, ja både pärmar och pinnar bidrar till lugn, så det är... lugnt :) Kram!

    Majken: Det är ett bra tips, jag har gillat att ha på mig luvor även med hår och kommer nog gilla det ännu mer snart! Ja har man en bra huvudform kan det vara riktigt snyggt, får se vad jag har för form när håret väl åker :) Kram

    SvaraRadera
  15. Tjoho syster!
    Snart har du en dag för varje aktivitet=) tänk när d blir "segway-onsdag" d blir grejer d!!
    Vi får ta o planera in när jag och Lina dimper upp till Bajen-land

    SvaraRadera
  16. Oscar: Hahaha, ja den dagen ser jag fram emot!! Ja vi får hitta något tillfälle när det passar framöver :)

    SvaraRadera