tisdag 11 januari 2011

En fullspäckad, sömnig och härlig dag

En sen tisdagsrapport. Hyfsat fullspäckad dag, jag är totalt dödstrött nu, men en bra dag måste man dela med sig av!

Sov uselt natten till i dag, eller sov snarare väldigt lite. Först halv fem i morse lyckades jag sluta mina gråblå och jag är ju förvisso sjukskriven så man kanske skulle kunna tycka att det inte spelar någon roll så länge man inte ska upp och jobba när ögonen går i kors av trötthet. Men jag gillar inte att vända på dygnet alltför mycket, även om jag förstås sover en del dagtid också. Kroppen är fortfarande trött, det är bara att konstatera.

Men i dag hade jag lite för mycket ärende jag var tvungen att uträtta för att bara knalla omkring hemma i mysbyxorna. Hade tänkt ära Jönköpings city med ett besök, men det här bedrövliga vägunderlaget satte stopp för de planerna. Seriöst; DET RÄCKER NU!! Ropen skalla - barmark åt alla!! Om jag får bestämma alltså...

Det blev några ärenden i gallerian A6 i stället, med sitt alldeles pålitliga golvunderlag, inte det minsta halt. Innan dess åt mamma, pappa och jag lunch på ett av mina favorithak i den här stan. Det heter Bageriet, är snyggt, ligger snyggt och har snyggmat på tallrikarna. Jag har helt snöat in på en av deras varma mackor med chevré, honung, polkabetor, olivolja och flingsalt. Inget för de som tycker att mat ska se ut som mat (för det ser lite märkligt ut) men det är väldigt gott!

Leker med tekoppen i väntan på maten...

... och där kom den!

Sedan var det då några turer i gallerian som gällde. Här gjorde sig kroppen påmind om både nattens sömnlöshet och den för exakt två veckor sedan genomförda operationen. Orkade knappt ha ögonen öppna, kroppen kändes väldigt tung. Oroväckande, för dagens höjdpunkt återstod vid det här laget...

Kraschade i en fåtölj så fort jag kom hem, sov hyfsat djupt i en halvtimme. Efter det var jag på topp igen och glad som ett barn på julafton. Då väntade nämligen ett besök i...


... just det, Kinnarps arena. HV 71:s stolta, vackra hemmaborg och match mot lapptöntarna Luleå (förlåt mig, om det finns någon som håller på Luleå, men alla lag som inte är ens eget är töntar. Så är det). Jag har inte sett HV live i Jönköping på en sisådär hundra år men i kväll var det alltså dags. Och det slog mig, när pappa och jag satt högt upp på balkongen med fantastisk utsikt över hela rinken, hur otroligt glad jag var. Lycklig, faktiskt. Lycklig över en så pass enkel sak som att vara i en hockeyarena, se mitt favoritlag, att jag känner mig så pass frisk som jag gör, att jag inte ligger på sjukhus längre, att stygnen är borta. Jag kräver inga storslagna fyrverkerier och blåsorkestrar som marscherar i takt och utför små lustiga danser, jag är väldigt glad över det lilla nu för tiden (och förstå min bild nu snälla, fyrverkerier och blåsorkestrar har aldrig varit min grej, men det vore ju lite extraordinärt om de kom för att underhålla en själv liksom. Men jag behöver alltså inte det, så öva inte upp någon truddelutt nu tack...)!

Matchen? Ja den slutade med HV-vinst, 3-2 - det förlösande segermålet kom när det återstod drygt 30 sekunder av tredje perioden. Lycka! Kommer somna gott i natt :)

"Gött mos", som vissa säger i Jönköping. Inte jag. Men det är härligt att vara på hockey...

... och det är precis vad jag är! Jodå, det är jag, även om det är lite mörkt. Ljuset ligger ju på det viktiga: spelarna som kommit in på isen för den tredje perioden.

Daniel Larsson i HV-målet slapp släppa en puck förbi sig den här gången. Det tackar vi för.

Luleås målvakt försöker hindra HV från att vinna. Ha! Löjligt!!

Här har HV:s nummer 10, Martin Thörnberg, precis gjort 3-2. Hade jag haft kameran redo bara två sekunder tidigare hade ni fått se en mäktig, vacker hockeykram på den bilden, men gänget där nere på isen hann upplösa kramen innan den förevigades.

Slut! Bara massa vackra blå/gul/vita spelare på isen. Hipp hipp hurra!

Bäst just nu: Utöver fortsatt tabelledning: Träffade en gammal klasskompis och tillika HV-kompis precis innan tredje perioden skulle börja. Vi var ett litet gäng som alltid gick på alla matcher ett tag och jag har inte sett honom sedan dess i princip - och nu snackar vi alltså HV:s SM-guld 1995. Det var väldigt roligt, gav massa härliga hockeyminnen över allt galet man gjort in the name of hockey genom tiderna :)

5 kommentarer:

  1. Hej! Is is is och nu snö på den, ja, jag är också ortoligt trött på detta väglag. Trots dubbar på stövlarna är det förenat med vurpavarning, hur snart jag går utanför huset. I går var jag visserligen trots väglaget en sväng inne i stan o träffade Karin o Elliot. Vi tog en fika och vandrade runt på stan, men ingen av oss hade något köpsug till oss själva. Lille Elliot fick förstås lite grann. Jag såg på din fina bild på maten och blev lite nyfiken. Är det lökringar eller vad? Här kommer många kramar på rad/Britta

    SvaraRadera
  2. Hoppas segern gav sömn i natt. Heja HV! Säger jag som vänder kappan efter vinden. Men bara de glädjer någon så är det bra.
    Om den där tallriken säger jag som Léon då han slickade skålen när vi bakade chokladkaka. "Du det här smakade inte helt äckligt." Måste pröva den någon gång.
    I dag snöar det igen. Skitväder och då mår mitt ben inte bra. Ska till St Göran om en stund och få en kortisonspruta. Sen är det bara att hoppas att den gör verkan.
    Bless you!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Britta: Ja visst får det vara nog nu?! Kan tänka mig att det är roligt att köpa till Elliot, det brukar vara det till de små liven :) Det är polkabetor, smakar lite som rödbetor men har en mildare smak. Och polka lär de ju heta för att de är så fint rosa och vita :) Många kramar, på hög faktiskt, tillbaka!

    Birgitta: Haha, ja men det är bra, det tyder på att du har fantastiskt god smak i detta fall :D Jag sov mycket gott! Haha, ja han hittar orden! Den är väldigt god, de skulle bara lägga på lite gröna salladsblad också, typ ruccola, så skulle det bli en ännu större fröjd för ögat... Jag håller tummarna för att sprutan ska göra sitt jobb riktigt ordentligt!! Kram :)

    SvaraRadera
  4. Dit ska jag gå... ja inte Kinnarps arena utan till Bageriet, det lockar mig mera.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Isa: Vem vet, du kanske skulle Kinnarps?! :) Men gå till Bageriet du, det är mysigt! Kram

    SvaraRadera