måndag 24 januari 2011

Peruk = lycka!

Ny vecka, denna gång med fokus på cellgifter. I morgon drar det igång. Och vet ni: Jag är helt lugn. Inte bara för att jag tänker vägra må illa (vi får väl se hur det går med den saken...), utan för att det är spännande, mitt i det att det är aningens liiite skrämmande! Spännande för att jag inte vet hur det blir, hur jag kommer må, vad jag kommer få för biverkningar, hur det kommer kännas. Och det är bättre att se det som spännande än skrämmande. Jag är ju inte rädd, jag vill bara inte få väldigt svåra biverkningar, så det är väl det som känns lite olustigt. Att inte veta. Men som sagt, spänningen finns där också. Det kanske låter sjukt och knäppt men jag håller fast vid att saker och ting hade kunnat vara så mycket värre! Jag hade inte alls varit så uppåt om jag exempelvis hade blivit av med mina ben i en bilolycka. Det vore en tuff kamp, men så ser jag inte cancern. För det här kommer jag fixa. Så det så.

I dag har jag varit och hämtat ut min peruk! Och tro mig, jag har ingen ångest över att snart tappa håret. När jag satt i stolen på perukstället och hade hjälp av en jättebra expedit blev jag på så gott humör, på riktigt! När hon hade hämtat in ett gäng peruker till vårt lilla bås och det var dags för provning blev jag smått exalterad. Först kändes det jättekonstigt, det kändes som att jag skulle vara med i någon teateruppsättning när första peruken åkte på. "Det här är inte jag - men den är jättefin! Jag gillar den här", både tänkte och sa jag. Och ganska snabbt vande jag mig vid den modell jag valt, långt blont hår.

Här ligger det ett gäng peruker som ska provas.

Vi provade ett tiotal peruker och jag hittade ganska snart två favoriter. Vi diskuterade fram och tillbaka vilken som var bäst och efter en stund hade jag bestämt mig. När sista peruken togs av och mitt eget hår var alldeles tillplattat av allt provande tyckte jag nästan det var tråkigt att se mitt gamla vanliga jag. Och det bådar väl gott antar jag.

Än så länge har vi inte gjort något åt peruken, det ska klippas lugg och hela härligheten ska sys så den passar mitt huvud perfekt. Vore ju snopet om peruken flög av när det blåser... Alla justeringar görs dock när mitt eget hår försvunnit så än så länge ligger peruken kvar i påsen jag fick med mig hem. Har inte vågat titta på den här hemma, den kanske har förvandlats till en ful, grå krullig tantperuk? Eller kanske inte.

Så här kan man se ut när man fotar sig själv i en peruk!

Även peruker måste tvättas, precis som vanligt hår. Man bara gör det på ett väldigt annorlunda sätt. Ett mycket mer praktiskt sätt, som bidrar till min glädje över dessa kommande månader! För hur smart är det inte att ta av sig sin peruk, lägga den i en balja vatten med specialschampo, blaska runt lite grann och låta den ligga där och bli ren, för att sedan göra samma procedur med balsam?! Tokpraktiskt säger jag, håret sköter sig liksom helt på egen hand! Typ på egen hand i alla fall. Och inte behöver jag göra något med håret heller, förutom att kamma det förstås. Men hålla på med hårfön, produkter som ska göra håret starkare, glansigare, mjukare, tjockare och allt vad man nu vill. Nej då - tvätta, sätt upp på en speciell ställning, kamma igenom och låt torka och så ser det ut som det gjorde när det var nytt! Och inte behöver man hålla efter färgen heller, eller klippa luggen när den blir för lång! Vid närmare eftertanke finns det inga nackdelar alls med att förlora håret och istället får en peruk. Jag förstår att ni är avundsjuka ;)

Inte nog med att landstinget står för hår på huvudet till oss cancerpatienter - vi får även lösögonfransar. Förstår ni nu att jag inte har någonting över huvudtaget att klaga på?!? Man hämtar ut sex par åt gången och när peruken väl var bestämd var det läge att bestämma sig för de sex första fransarna.
- De här är fina, långa och täta, sa min expedit. Sedan har vi längre men de är mer som partyfransar... men vänta nu, du har ju jättelånga ögonfransar! Du kanske ska ta några partyfransar också, de ser ut ungefär som dina!
Det där var ljuv musik för mina ickepartyöron. Om man inte går så mycket på partyn är det ju trevligt att man har partyögonfransar till vardags menar jag! Men jag hoppas verkligen det blir lite riktiga partyn framöver, så jag kan blinka vackert (?) med ögonen och låta fransarna festa loss. För att inte tala om att jag vill svinga håret lite fram och tillbaka! Nu vet ni det, ni läsare där ute. Jag vill gå på fest, okej?

Som ni förstått blev jag alldeles till mig av dagns perukstund. Så pass att jag glömde gå till apoteket och fixa desinfektion inför morgondagens övningar. Måste duscha med specialmedel i kväll och i morgon, samt fasta tills jag kommer till sjukhuset. Får ni operationsvibbar? Yeah! Som jag har längtat efter att någon ska skära i min kropp igen! Skämt åsido, det är ett litet ingrepp denna gång. Eftersom jag har så tunna blodkärl ska det sättas in en liten "grej" vid någon sida nyckelbenen där man kan ge cellgifterna och ta blodprover. Fråga mig inte hur det går till, jag bara vet att de skär ett litet snitt, sätter in "grejen" - som förstås har ett finare namn, minns inte vad dock - och sedan syr igen. Typ. Det blir bra, hur det än blir.

Bäst just nu: Snart kommer pappa hit. Det är skönt att ha en förälder i närheten när jag i förväg inte alls vet hur jag kommer må i morgon och de närmsta dagarna. Men eftersom jag som sagt tänker vägra må illa kommer vi bara ha trevligt!

13 kommentarer:

  1. Kära Emma!

    Du är fantastisk!
    Läser din blogg - du berör!

    Följer dej i stort sett dagligen med tankar och böner.
    Läser Psaltaren och skickar dej de första 5 versarna i Ps.119

    Love! Marina

    SvaraRadera
  2. Tänker på dig idag! Kram Lotta "Svensson" Bernberg

    SvaraRadera
  3. Vännen, nu när jag skriver så är du tillbaka på KS och det är tid för din första behandling. Jag tänker på dig hela dagen och alla andra dagar också förresten. Tur att hjälpen finns även om det är så tufft.
    Jag förstår också att det är lycka att det finns peruker när man plötsligt ställs inför att man, innom ett antal dagar, blir av med allt sitt hår och hamnar i en helt ny situation.
    Skönt att du kan ta det med sådan fattning och se det som är positivt.

    Kramar Isa

    SvaraRadera
  4. Speciellt många tankar till Dig idag, Emma!
    Skönt att Staffan är på plats också.

    Så intressant att följa allt vad Du skriver.
    Sååå bra, intressant och tänkvärt...
    Kram från Vittsjö!
    Ulla och Stig

    SvaraRadera
  5. HejEmma!
    Läser din blogg nästan varje dag och blir både glad och berörd av vad du skriver.
    Jag har sagt det förr...men vilken hejjare du är på att skriva!!!
    Men du har rätt..det där med peruk låter ju inte alls fel!!
    Vi tänker på dig idag när de "grejar" igen med din kropp! Detta klarar du galant!
    kram från karin Fredrik och Elliot

    SvaraRadera
  6. Ja du Emma, jag såg ju din peruk i går kväll när jag anlände till Stockholm. Min spontana reaktion: hur kan man göra en peruk så naturtrogen? Den ser väldigt fin ut, jag såg den ju också på rätt ställe även om du bara hade på den en liten stund. Det såg väldigt fint ut, långt hår kan också vara fint.
    Ja, så körde jag ju dig till Karolinska på morgonen i lite lätt snöväder, hoppas du har en ok-dag, så fixar jag lite god mat till du kommer hem.
    Kram från pappa

    SvaraRadera
  7. Finaste Emma!
    Ursäkta hur snygg på en skala var du inte i den där peruken?! Så galet snygg! Tänker på dig i dag och håller alla tummar och knäpper alla händer för allt ska gå prima i dag.
    Du är grym. Världens största kram! /Frida
    PS. Fast jag morrar lite för att du gjort mig så sugen på hallon- och kolapaj! Vart ska jag få tag på en sån nu då?

    SvaraRadera
  8. Tankarna går till dig i dag Emma. Önskar så att du inte ska må illa, inte drabbas av den stora tröttheten utan få fortsätta vara den oerhört optimistiska och livsbejakande kvinna som du visar att du är.
    Du skriver så bra.....
    Kramar från Majken

    SvaraRadera
  9. Hej Emma! Kanske är du nu hemkommen, kanske har pappa lagat maten så att ni nu sitter o äter.. kanske har allt gått bra...kanske känner du dig lite trött...som du säkert förstår så har vi dig i våra tankar och skrattar åt dina fantastiska rader och samtidigt är vi alla berörda över din situation.Vi står nu alla och hejar och håller tummarna att du ska klara behandlingen så smärtfritt som möjligt. Kram kram vi är med dig/Britta

    SvaraRadera
  10. Hoppas, hoppas, hoppas att dagen varit åtminstone uthärdlig och att den innehållit minst en liten glimt av något bra. Just nu övernattar jag i ett rum med något slags galler som det lyser igenom. Jag undrade en bra stund vad detta märkliga var. Sedan såg jag knappen där det stod "nattbelysning". Då förstod jag, och nu kan jag släcka och tända efter behag. Ungefär så önskar jag att det får vara för dig nu. Att det får finnas en "nattbelysning" att tända om det blir för mörkt. Kram!

    SvaraRadera
  11. Marina: Kära du, vad roligt att du tittar in och läser, du är så välkommen! Tack för stödet!! Kram

    Lotta: Tack för tankarna! Kram

    Isa: Ja nu var det dags igen, men den här gången var det ju väldigt lindrigt till skillnad från förra gången :) Jag är nog en ganska positiv människa, så det går bra att se det här på just det sättet. Kram

    Ulla & Stig: Ja pappa är väldigt bra, skönt att ha sällskap av honom här!Och tack, det är jätteroligt att ni hänger med här! Kramar från Kungsholmen!

    Karin: Tack gulliga du! Haha, ja det känns som det kommer bli väldigt bra, jag ser fram emot att börja använda den! Hälsa Fredrik och pussa lite på elliot från mig, kram.

    Staffan: Ja du fick bli den första :) Fick ju inte riktigt på den, får öva på det där - men du såg ju som sagt färgen och fick känna på den. Tror det lir bra med det där sedan :) Haha, ja det var tur att vi hittade fram till slut, genom snöslask och alla ingångar som aldrig verkade leda rätt... Kram och tack för goda maten!

    Frida: Nej men tack, nu blir jag generad! ska bli roligt att börja använda den, hoppas fler tycker den är snygg :) för pajen ska du ta dig till ett ställe på söder. Minns inte vad det heter, men vi får väl gå dit någongång! Kram

    Majken: Tack! Tröttheten finns där men än så länge inget illamående. Och humöret fortsätter vara gott :) Kram

    Britta: Ja nu är jag hemkommen :) Jag tackar för alla tummar och hejarop! Kram

    Monica: Haha, det där låter ju väldigt praktiskt! Jag ska tänka på det om det blir jobbigt framöver, absolut!! Kram

    SvaraRadera
  12. Jessica, Erik och Vilmer25 januari 2011 kl. 22:10

    Jättesnygg peruk! Det kommer bli superläckert.

    SvaraRadera
  13. Jessica & co: Vilken bra smak ni har :)

    SvaraRadera