lördag 29 januari 2011

Ork till att skapa nytt

Jodå, jag går från klarhet till klarhet kan jag meddela! Fortfarande trött kropp, fortfarande öm kropp - men mycket bättre än i förrgår, bättre än i går. Sov inte så bra natten till i dag, värktabletterna ville inte börja jobba lika snabbt som jag tyckte de skulle, så jag låg och vände och vred på mig ett bra tag. Vaknade några gånger och undrade om det inte skulle bli bättre någongång? När jag vaknade vid åttatiden i morse, då jag ska ta piller mot illamående, märkte jag till min glädje att det stack ordentligt i fötterna. Nej, det är egentligen ingen skön känsla alls, men den kändes bekant på en gång.

Ni som följer min blogg vet att jag tar två olika behandlingar när jag får cellgifter, taxol och paraplatin. Taxolen kan lätt orsaka stickningar och domningar i händer och fötter, samt smärta i muskler och leder. Just smärtan pratade läkaren och jag inte så mycket om, det var i alla fall mest stickningarna jag la på minnet. Därför kändes det nästan skönt när de satte in i morse - en biverkning jag vet beror på det jag går igenom. Och när jag läst på lite mer i min pärm vet jag att mina känslor och kroppens reaktioner efter den första cellgiftsomgången är helt normala, det är ungefär så här jag ska känna! Och även om det inte är kul blir det lättare att uthärda. Och som sagt, jag mår bättre för var dag. Vid nästa läkarbesök ska vi prata om något bra smärtstillande läkemedel som kan hjälpa mig ytterligare lite på vägen.

Var segstartad på förmiddagen, efter frukost blev det sängen och bokläsning. Kände mig ganska trött, kroppen har ibland svårt att hänga med på noterna. Var inte det minsta sugen, men efter en dusch kändes det som att kaffe skulle vara en ganska god idé. I gåreftermiddag råkade jag somna i soffan vilket inte alls är bra om man inte allt för sent på natten vill gå och lägga sig i sängen och få så många timmars smärtfri sömn som möjligt, så jag tänkte att lite koffein kunde råda bot på tröttheten i dag. Och det vete tusan vad jag lyckades blanda i det där kaffepulvret för hejsan hoppsan vilken energi jag fick! Satt och läste en artikel om möbel- och designföretaget Svenskt Tenns nya vd och kände plötsligt "nej men så här kan jag ju inte ha det, kom igen nu - action!".

Det var inte så att jag ville ut på stan (puh, blir trött bara jag tänker på det!) och köpa nya möbler, eller byta plats på sovrum och vardagsrum. Jag ville bara göra något! Plocka, strukturera, fixa. Speciellt nu när energin verkligen fanns på riktigt. Jag vet att man kan gå lite upp och ner under sin behandling, från total trötthet till total ork. Från total ork till total trötthet. Så nu gällde det att ta till vara på lusten och sysselsätta kropp och hjärna. Lekte bland annat florist, för första gången i livet. Jo, jag har under detta liv snittat många tulpanstjälkar och satt fina buketter i vatten men det räknas inte riktigt. Nu var det kreerandet jag var ute efter. Och jag är nöjd med resultatet, små blommor i större betongkruka, ett dekorationshjärta i cement, mossa och lite tunnt sidenband för att knyta ihop den lilla "kronan". Så kan det gå :)



Det här hade jag också velat göra om jag haft ingredienser hemma!



Ja, det var ingen hejd på kreativiteten ett tag. Är inte helt säker på att jag skulle orka knåda deg nu men jag hade nog försökt! Bilden och receptet kommer från Leila Lindholms fina A piece of cake och jag får nog nöja mig med att bara titta på den smaskiga bilden. Äta semlor får jag göra en annan dag!

Bäst just nu: Okej, jag kanske blir idiotförklarad för det här, men det bryr jag mig i så fall inte alls om. För Britney Spears nya singel Hold it against me är riktigt bra! Jag dansar mest till den med överkroppen eftersom benen och framför allt fötterna inte riktigt vill vara lika smärtfria som resten av mig. Skön popdansdänga som sätter sig som en smäck i skallen. Go Britney!

8 kommentarer:

  1. Bingo Emma, SÅ härligt att läsa att du haft lite mer ork och energi idag. Det känns liksom lite lättare i modershjärtat när jag läser detta.
    Så fint du gjorde i betongkrukan, kanon, blommor är bra medicin.
    Florist, javisst fixar du det. Ta ett blompiller om dagen, det gör dig gott!

    Synd detdär med semlorna, om jag ändå kunde buda över en smarrig en.
    Hur ska jag lösa detta?? Funderar...
    Försöker snart att komma till dig, då bakar vi semlor.
    Förresten, trevligt med större bilder i bloggen.

    Forsatt med styrkekramar till dig, mamma

    SvaraRadera
  2. Inger: Jo jag förstår det :) På kvällarna är det lite värre, men det är ju bra att jag orkar göra saker dagtid, så det går framåt som sagt! Och ja, blommor är bra :)

    Haha, ja det vore något, buda buda :D Eller också köper jag en själv vid lämpligt tillfälle! Ja det blev fint med lite mer att titta på. Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej! Visst skulle det vara kul att vara florist.Och jag tror du skulle klara det. Egenhädigt fixad betongkruka? Och om det inte skulle räcka ekonomiskt med florist så kan du ju skapa "Semel-bud". Måste väl gå lika bra som pizza-bud.I alla fall så blir jag glad av att höra att du mår bättre.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  4. Så rätt lag vann inte igår. Illa! Men kanske tur då att du passade på att fira först, annars hade det ju inte blivit av. Ibland måste man liksom helgardera i livet, för att ha lite koll och få det som man vill. Precis som man får ta vara på det som är, så som det är. Då kan det till exempel bli lite blompysslande en helt vanlig lördag. Finns det förresten helt vanliga dagar? Det kan jag undra över ibland. Lördagskram!

    SvaraRadera
  5. Underbart att läsa att du får energikickar mitt i biverkningsträsket. Ser härligt ut med blomman. Vilken estet du är. Tänk, det hade jag ingen aning om då för många år sedan när jag vikarierade som familjeredaktör och satt på stolen framför dig.
    Jag hejjar på dig. Hela tiden. Kram, Majken

    SvaraRadera
  6. Birgitta: Ja det vore roligt, men jag tror inte jag har kunskaperna riktigt - men för hemmafix funkar det :) Semelbud vore ju annars något! Kram!

    Monica: Haha, precis, ibland måste man ta ut segern i förskott :D Förmodligen inte, vanliga dagar har nog oftast något ovanligt i sig, och det är ju väldigt bra! Lördagskram tillbaka :)

    Majken: Haha, jag har mina dålda sidor :D Tack, hela tiden :) Kram

    SvaraRadera
  7. Söndag fm. hoppas orken håller i sig idag också.
    Håller alla tummar för det!

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Isa: Tja, det har väl gått lite si och så med den saken... rapport kommer strax! Kram

    SvaraRadera