tisdag 22 mars 2011

"Mera celler, mera celler!"

Den här veckan, veckan innan nästa cellgiftsomgång, ska jag vara på topp. Det är jag inte alls denna gång, känner mig smårisig. Vaknade flera gånger i natt och gnällde i mitt febertillstånd, men i morse var jag nere på normaltemperatur igen. Hade massor med energi på morgonkvisten, tyvärr försvann den någonstans mellan Kungsholmen och Karolinska Universitetssjukhuset, någongång mellan cirka 10.00 och 12.30. Om någon hittar min energi, var god hör av er!

I dag var det dags för ultraljud med finnålspunktion. Det betyder på ren svenska i mitt fall att det genom en nål skulle tas prover i min lever. Ni som läser denna blogg regelbundet vet att jag har några förändringar på levern, vilket blev känt efter datortomografin för några veckor sedan. Vad dessa förändringar egentligen är är än så länge så hemligt att bara förändringarna själva vet om det, men i dag skulle vi alltså undersöka förändringarna för att se vad det handlar om. Och nej, ni som bara vill veta just svaret på detta och inget annat kan sluta läsa här. Jag får svar först om en vecka, så än så länge är det ingen som vet. Men början av resan till svaret kommer jag nu delge er, om ni vill veta. Det är en ganska lång historia men ni belönas med en fin bild i slutet i alla fall...

Kom till sjukhuset exakt den tid jag skulle vara där, väldigt nöjd med att varken komma för tidigt (vilket ofta är fallet) eller för sent (vilket sällan är fallet). Det såg smått kaosartat ut redan i väntrummet till centrala röntgens ultraljudsavdelning, flera sängar med nedbäddade patienter såg ut att ha hamnat helt fel.
- Vi ligger lite efter i schemat i dag. Typ 45 minuter, sa sköterskan i receptionen. Men hon lovade att de gjorde vad de kunde för att hinna ifatt.
Det där brukar ju alltid vara tomma ord, men när jag 25 minuter senare hade läst snudd på varenda rad i Metro var det faktiskt min tur!

Jag ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på exakt var alla organ i kroppen sitter. Trodde nog att levern höll till någonstans på framsidan av kroppen, på magen liksom. Men jag antar att läkaren visste vad han gjorde när han bad mig lägga mig på min vänstra sida, för där låg jag kvar. Länge. Han tittade och tittade genom den där "kameran" han förde över högersidan, suckade lite och tittade igen. Själv såg jag ingenting eftersom skärmen var bakom min rygg, jag studerade en affisch föreställande en manskropp med ett gäng organ runt omkring sig. Hjärtat och hjärnan var de enda organ jag kände igen. Ett organ såg ut som en ituskuren papaya, ett som en lussekatt (om man har mycket fantasi. Det har jag).

Under hela undersökningen fick jag instruktioner i hur jag skulle andas. Jag lärde mig ganska snabbt, tyckte jag, trots att läkaren ibland var lite svår att förstå sig på. Men "andas djupt!", "håll andan!" och "andas ut!" är ju inte så svårt. Bara lite besvärligt när han ibland glömde säga "andas ut!" och jag låg och höll andan så jag blev blå i ansiktet. Typ.
- Nu ska jag berätta allt för dig, sa han och kikade över min axel. Nu ska vi ta en tunn fin nål och ta prover. Vi bedövar inte - bedövningen gör mer ont än nålen. Du ska ta djupa andetag och hålla andan och du måste hålla andan tills jag säger till! Om det går inte... jag säger det igen: om det går inte; du får andas lite.
Aha, klart som korvspad. Jag får inte andas, men om jag måste anas får jag göra det litegrann. Okej.

Efter det kom ytterligare en läkare in, med en stor spruta i handen. Jag beslutade mig för att fullständigt råstirra på affischen, så jag inte skulle se sprutan, jag var redan uppjagad. Strax under bröstet, där nålen sattes in mellan magen och ryggen (om ni fattar...), finns det massor med ben som gör ont att sticka i, tänkte jag. Mannen på affischen hade ett onormalt stort hjärta, som fyllde en tredjedel av hans överkropp och det kändes inte rätt. Inte verkade det gå rätt till med sprutan heller, läkarna stack och stack, utan att hitta rätt verkade det som. Och hela tiden fick jag andas djupt, hålla andan, andas ut.

Till slut verkade det ändå vara klart. Jag blev ensam kvar i rummet, jag och mannen med det stora hjärtat. De två läkarna och två sjuksköterskorna som varit med försvann för att titta på provet de tagit med nålen, som gjorde lite ont men inte så farligt jätteont som jag tänkt mig. Efter en stund kom doktorn tillbaka igen.
- Mera celler! Mera celler! Det var inte tillräckligt i provet, vi måste sticka igen! Mera celler!, utropade han. Jag såg honom inte i ögonen eftersom han mest pratade till min rygg, men jag tror han spände ögonen i mig när han sa "Du måste andas rätt! När jag säger att du ska hålla andan måste du hålla andan, annars kan vi inte ta provet!"
"Som om jag inte gör som du säger" tänkte jag. Vi hade tydligen skilda åsikter om vad "andas djupt!", "håll andan!" och "andas ut!" betyder. Men vid andra försöket gick det bättre, läkaren fick sina celler och jag kunde gå därifrån efter nästan en timmes andning/icke andning.

Kände mig helkonstig när jag tog mig ner till provtagningslabbet - det var dags för blodprovstagning i dag också. Mådde illa, hade ont i sidan, var trött och frös. Och när jag sjönk ner på stolen för att vänta på min blodprovstur hade jag tårar i ögonen. Jag brukar inte falla ihop, men plötsligt blev jag bara så trött på allting! Trött på blodprover, trött på cancer, trött på förändringar i levern, trött på sjukhus, trött på att inte kunna jobba, trött på att aldrig känna att krafterna kommer tillbaka helt och hållet, trött på... ja, allt. Dessutom har jag ont i vänster lillfinger. Har bloggat för mycket tror jag, när fingrarna har dansat över tangentbordet har några senor kommit i otakt känns det som. Det är jag också trött på.

Ungefär så här ser jag ut nu när jag går omkring här hemma. Inget hår på huvudet, plåster och bandage på kroppen. Samt lite småtjurig över att vara sjuk - det är ganska tråkigt faktiskt.


Nåväl, jag är fortfarande trött på det här livet men jag tjurar mest, ödslar inga tårar på skiten. Det är ju som det är, det är bara att ge sig den på att man ska klara det! Göra det bästa av situationen och kämpa på.

Nu ska jag ta det lugnt resten av dagen. Är trött och känner mig hängig. Ska sätta mig i soffan med en mugg te och en varm filt tror jag bestämt.

Bäst just nu: Raden ovanför. Jag är väldigt lockad av soffan nu, faktiskt...

19 kommentarer:

  1. Finaste av fina, älskade Emma, vad det smärtar att du måste gå igenom så mycket. Jag skulle vilja lyfta bort din smärta och kraftlöshet och pumpa in energi, kraft och hälsa. Det räcker nu!

    Så mycket styrkekramar som finns vill jag skicka till dig!!!!!!!!!!!
    mamma

    SvaraRadera
  2. Vännen!
    Hoppas det vänder för dig! Å det snart!!! Gör ont att läsa vad du går igenom, men du kommer klara av detta! För varje dag så är du en dag närmre att känna styrka igen!

    KRAMAR i massor!

    SvaraRadera
  3. Inger: Tack, ja det hade ju varit väldigt bra om du kunde pumpa in det! Tycker också det räcker, men det är bara att kämpa på...
    Kram!

    Susanne: Jag hoppas också det! Och du har helt rätt, för varje dag så - jag försöker tänka så :)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Kämpe!
    Man blir sååå impad!!!
    Önskar Dig en bra kväll, till att börja med...

    MAXI-Kram
    från
    Ulla & Stig
    i Vittsjö

    SvaraRadera
  5. Så smärtsamt att läsa om din dag. Men som sagt för varje dag som går kommer du närmare slutet på alla dessa plågsamma upplevelser.Imorgon tror vi på en bättre dag. Önskar dig en skön och god natt med mycket livgivande kraft.
    Hälsokramar i mängd.

    SvaraRadera
  6. Lise-Lotte Lindgren22 mars 2011 kl. 20:08

    Tjura på!
    Teckningen av dig (men det ser mer ut som en liten 4-årig pojke) är i alla fall väldigt gullig ;-)
    Låter jätteläskigt att få en nål stucken i levern, men det verkade ju inte vara så hemskt som det lät. Alltid något.
    Hoppas att du, i alla fall lite, kände hur varmt och skönt det var i solen i dag.
    Stötte ihop med Fischer på Södertörn idag! Han skulle undervisa journalistikelever i InDesign. Vi åt lunch ihop, eller rättare sagt: Jag hade redan ätit så jag fikade när han åt en macka. Vi satt ute på en av balkongerna på skolan. Ljuuuuvligt! Satt i bara tröjan (Okej. Jag hade faktiskt byxor på mig också. Om du undrade.) och blev nästan svettig. Så varmt och skönt var det i dag.
    Kram
    L-L

    SvaraRadera
  7. Kramar och många tankar. Jag som gått här och tyckt synd om mig bara för att jag haft influensa... det är OK att tycka synd om sig ibland, du verkar inte ha fallenhet för det, så när känslan kommer, låt den komma. Jag lovar tillslut vill du bara kämpa igen i alla fall. Det är nog sådan du är.
    Kram, kram, kram. Majken

    SvaraRadera
  8. Börjar tro att du klarar allt! Låter som en hemsk sjukhusdag. Kunde de inte åtminstone haft något trevligare att fästa blicken på under tortyren än den där hjärt-mannen. Du skulle ha ringt mig så hade jag försökt att hämta dig när du var klar. Nu hoppas jag att du fick en skön eftermiddag i fall, att natten blir god och att du inte ska få mer feber. Kramar. Birgitta

    SvaraRadera
  9. Ulla & Stig: Tack! Med alla som stöttar blir det lite lättare att stå ut :) Kram!

    Ylva: Ja det är så man får tänka! Och nu ska jag väldigt snart krypa ner och förhoppningsvis sova till mig lite kraft :) Kram!

    Lise-Lotte: Haha, ja jag tycker också jag ser ut som en liten pojke, vet inte hur det gick till! Får rita mig med en klänning nästa gång :)
    Nej det finns läskigare saker, helt klart. Dock inget jag tänker roa mig med så värst många fler gånger, om jag får bestämma.
    Låter härligt, vilken bra dag du hade, både sol och Tobias! Jag var ganska säker på att du hade byxor på dig, men det är bra att du gjorde mig ännu mer säker... ;)
    Kram!

    Majken: Man får absolut tycka synd om sig när man har influensa! Nej jag tycker nog inte synd om mig själv så jätteofta, men jag börjar lära mig att göra det ibland, man kan ju inte alltid vara stark. Så ibland bryter jag ihop, sedan kämpar jag vidare :) Kram!

    Birgitta: Nja, kanske inte allt, men jag försöker klara så mycket som möjligt. Ja han var inte så rolig att titta på faktiskt... Ska försöka undvika febern nu, kram!

    SvaraRadera
  10. Åh Emma, vilken dag du haft. Fy så jobbigt. Det gör ont i mig när du beskriver sprutan. Kan bara tänka hur det var för dig. Usch!
    Hörde att du mött Lotta C på affären.
    Tack för hälsningen till oss.
    I dag har vi haft avskedsfika för Per Anders som har fyllt pensionär. Och Bosse Westerberg jobbade sin sista dag också.
    Hoppas du nu sover riktigt gott i natt och får en fin morgondag!
    Kram Evalena

    SvaraRadera
  11. Åhåjaja, vilken dag! Du väcker slumrande minnen till liv med din punktionsberättelse. Har gjort det där en gång (egentligen två) long time ago, nämligen. Efteråt var jag blå i flera dagar och det såg ut som om någon försökt strypa mig. Ont minns jag att det gjorde och man kände sig extremt utlämnad. Så jag fattar litegrann, tror jag. Skönt det är gjort nu och doktorn fått tillräckligt många celler som sällskap. Ser ut att kunna bli sol idag också. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. Ny morgon-ny kraft, full med hälsa! Det är vad jag vill att du ska få denna onsdag. Kraft, kraft, kraft!
    Kraftkramar vännen!

    SvaraRadera
  13. hej Emma!
    Jag följer din blogg varje dag och skänker dej varma tankar.Känner dej "lite" via din mamma Inger.Marianne från Hässleholm

    SvaraRadera
  14. Hej Emma! Följer din blogg sedan ett tag men har aldrig tidigare kommenterat. Kände dock att det var dags nu. Känns som att du behöver få veta att vi är många här ute som följer dig, lider med dig och din familj.. men framförallt förundras och imponeras över hur stark du är! Du ger perspektiv och din livskraft smittar av sig ska du veta.

    Jag hoppas att du får en fin dag idag, en stor kram får du av mig!
    /Lisa
    stor kram från Lisa!

    SvaraRadera
  15. Dubbelkram blev det visst.. Jaja, det är du värd! :)
    /Lisa

    SvaraRadera
  16. Här kommer lisa fr Småland, ser att det är fler Lisor som skriver här. Tyckte så himla synd om dig när jag läste om leverbiopsin. Jag var med om en patient som fick genomgå detta för ngr år sen och det är ett HEMSKT ingrepp,så jag förstår att du bröt ihop efteråt. OCh det är bra att gråta ut, lättar säkert må trycket. Du är duktig du Emma, varmaste kramarna fr Lisa

    SvaraRadera
  17. Evalena: Ja det var ju inte den skojigaste upplevelsen man haft, men huvudsaken var ju att doktorn fick sina celler, så vi är båda nöjda nu tror jag, doktorn och jag :)
    Ja det var kul att träffa henne, få lite jobbfeeling när man minst anar det :)
    Tack så jättemycket för födelsedagskortet jag fick, blev så glad! Kram!

    Monica: Åh fy, det där lät ju inte alls trevligt! Jag blev inte blå men är lite öm i dag, fast det kan jag leva med. Det blir spännande att se vad cellerna berättar :) Detsamma, kram!

    Isa: Kraft är en bra önskan! Ska försöka satsa på det denna dag :) Kram!

    Marianne: Hej, kul att du läser min bogg! Varma tankar känns jättebra, tack så mycket och kram :)

    Lisa: Vad roligt, välkommen hit :) Det är jättehärligt att få stöd, på riktigt blir det lättare att bära allt när det finns folk där ute som peppar! Tack så jättemycket för dina fina ord, dubbelkram tillbaka!

    Lisa: Kanske första gången det finns två med samma namn här, som tur är finns det plats för er båda :) Ja jag tror också det är bra att bryta ihop mellan varven, det blir liksom lättare att gå vidare efter att man sörjt ett tag! Tack och varm kram tillbaka!

    SvaraRadera
  18. Önskar att din tuffa tid snart ska vara över och att kroppen bara ska få vara ifred. Vila, återhämta sig och läka. Hoppas du får en bra kväll. Kram Helen

    SvaraRadera
  19. Helen: Ja det önskar jag med, det vore sååå skönt! Jag ska göra mitt bästa för att liva upp kvällrn så mycket jag kan! Kram

    SvaraRadera