fredag 25 mars 2011

Envis våffeldag

I morse bestämde jag mig: Nu får det vara nog med den här tröttheten, mattheten, smärtan - nu får det vara nog med allt! Jag tänker inte vara trött längre, nu ska jag orka göra massor med saker!

Började dagen med att tvätta, upp och ner, fram och tillbaka till tvättstugan på pigga ben! Eller tja, kanske inte så pigga. Inte mot slutet i alla fall. Innan jag skulle ner för sista vändan tvätt var jag helt slut men fick tvinga mig själv att inte sätta mig ner någonstans, jag hade förmodligen suttit kvar där än om jag hade fallit för frestelsen! Så jag fortsatte, envis som en åsna, hålla på och göra saker, försökte mota bort tröttheten. När jag väl för mig själv fick sätta mig ner gjorde det ont i hela kroppen - men det var sååå skönt att sitta ner!

Pratade med min kontaktsjuksköterska i dag. Hon sa något oroväckande att det inte alls var ovanligt att känna denna trötthet när man kommit en bit in i behandlingen. Oroväckande eftersom jag är rädd att det kommer vara så här fram till mitten av maj, när cellgiftsomgångarna ska vara slut. Då kommer jag bli galen, jag fixar inte det! Bara så ni vet.

Tröttheten är av den sorten som inte går att vila bort sa sköterskan. Jag vet inte om jag håller med henne, jag tycker jag behöver vila kroppen när den gör ont och jag är rädd att jag kommer falla i hop i en hög om jag är uppe och går. Men tydligen ska jag försöka mig på motion, det blir ofta bättre då. Jag är mycket skeptisk, men ska ge det en chans.

När jag var som tröttast ringde telefonen och Helena från Jönköping stod utanför porten, ville komma upp med en blomma. Jag blev väldigt förvånad och glad - och fick massor med energi! Förstå mig rätt nu, det är inte så att jag kräver saker för att orka, att jag måste matas för att bli glad eller så. Jag bara kände att den fina blombuketten gav mig energi på något sätt, lust att plocka lite, ta tag i tvätten, vara uppe och röra på mig!


Titta vilken härlig färgklick! Den här buketten kom väldigt lägligt eftersom mina födelsedagsblommor börjar sjunga på sista refrängen. En del har till och med slutat sjunga. Tack snälla Helena...

... som dessutom gav mig en god, nyttig brödlimpa - frukosten kommer bli fantastisk!


Det höll ett tag, lusten att sjunka ner i soffan kom, jag fortsatte vara envis och stretade på ett tag till, sedan sjönk jag ihop igen. Ibland vet jag inte längre om jag har ont i kroppen eller om den "bara" känns så tung att jag inte orkar hålla den upprätt för länge. När posten kom, vid femtiden (man får vara glad att det kommer post över huvud taget på dagarna, även om den kommer när dagen i princip är slut) fick jag energi igen! Caroline och Johan skickade styrkekramar och... glass :)

Blir jag inte styrkt av det här vet jag inte vad som ska till! En mumsig glass borde vara lösningen på de flesta problem :) Tack snälla Caroline och Johan!


Hur mycket jag än älskar glass har jag inte hämtat ut mitt glassogram i dag, men det kommer. I kväll har jag i stället festat loss på våfflor, våffeldagen till ära. Jag vet att det inte är den nyttigaste kvällsmaten - våfflor, grädde och jordgubbssylt... - men det struntar jag i. Det är mitt sätt att liva upp mig lite. Har ju svårt att ge mig ut på roligheter så då får man skapa dem själv.

Våffelfest!


Nu är det helt klart soffan som gäller, kroppen tokprotesterar över all energi jag envist tvingat på mig i dag. Det kommer bli ett gäng smärtstillande till natten så jag kan sova bra. I morgon vore det skönt att inte tvinga till sig kraft, utan att faktiskt ha den där på riktigt. Men vi får väl se hur det går.

Bäst just nu: Att jag inte behöver göra mer i dag, det får liksom vara kväll och lugnt nu. Tror jag behöver det.

6 kommentarer:

  1. Om jag kunde bestämma så skulle du inte ha ont en enda sekund mer.
    Om kunde bestämma så skulle du ha fullt med kraft och ork.
    Varför är det inte jag som bestämmer???
    Nu kan jag bara önska och önska och önska att det ska vända, på alla plan.
    Världens största KRAM till EMMA!

    SvaraRadera
  2. Visst önskar man att det vore annorlunda! Att cellgifterna inte bara bröt ner det sjuka utan också piggade upp det friska. Men med tanke på deras kraft kanske det inte är så konstigt att kroppen efter några giftomgångar blir tröttare. Nu finns liksom inget kvar av den ork du hade när det här började. Men jag tycker du verkar göra så gott det går av det trista! Och du, helgen är en timme kortare än vanligt. Det betyder en timme mindre att ha ont och vara trött. Det betyder en timme närmare dagen i maj då det är över.

    Jag ska ägna helgen åt besök av kär väninna från Sörmland. Jag planerar att vi bland annat ska äta våfflor. Dina fina bilder stärkte mina planer.

    Stor helgkram till dig!

    SvaraRadera
  3. Morning Emma!
    Jag vill att du ska vakna till en ny dag med mer kraft än gårdagen och att kraften ska hålla i sig hela dagen. Nu är det time för ett trendbrott!
    Otroligt att du kunde göra så mycket igår, med ren viljekraft.
    När du kommer hem så gör vi om våffeldagen, bilderna såg så lockande ut.
    Vi ska göra allt som ger positiv energi, fundera på det du!

    Lördagskramar med så mycket styrka jag kan uppbåda!
    mamma

    SvaraRadera
  4. God morgon Emma!

    Ser gaveln på huset du bor i från Oscar, Rebecka och Cornelia. Hoppas att du får möjlighet att njuta av solen utomhus idag och att Saltå kvarn limpan smakade gott.
    Varma hälsningar Helena

    SvaraRadera
  5. Morning Emma!
    Du är otrolig som kan prestera så mycket utan krafter. Orkar knappt göra det med krafter. Du är en verklig fighter. Keep on going.
    Idag lyser solen från en molnfri himmel. Sol= energi. Önskar det för din del av HELA MITT HJÄRTA.
    Hoppas på/Önskar dig en BRA dag.
    Hälsokramar i kubik.

    SvaraRadera
  6. Isa: Ja, det är väldigt synd att det inte är du som styr och ställer! Hur ska vi få till att det blir så?! Kram!

    Monica: Ja det hade ju varit väldigt fint om det gick till på det sättet! Men som sagt, det är kanske inte så konstigt att kroppen reagerar som den gör på grund av allt som händer i den. Det där har du ju helt rätt i, då gör det ju ingenting att dygnet blir en timme kort :)
    Låter bra, våfflor ska man festa loss på när tillfälle ges! Helgkram tillbaka!

    Inger: Visst är det, trendbrott gillar vi!
    Ja ibland kommer man långt på viljan, man får passa på när den finns där :)
    Åh vad trevligt, ja våfflor kan man äta fler dagar! Det ska bli roligt att komma hem igen :)
    Kram!

    Helena: Jodå, det blev en promenad i solen i dag, det var riktigt skönt! Och limpan var en bra start på dagen, det blev en god frukost! Roligt att du tittade förbi i går :) Kram!

    Ylva: Tack, ja jag kämpar på så mycket jag kan :) Det har blivit en ganska bra dag faktiskt! Kram!

    SvaraRadera