torsdag 24 mars 2011

Kraftfilurer på villovägar

Jag börjar verkligen tröttna på att vara så kraftlös! Att känna mig så slut att jag bara längtar efter att få sitta eller ligga ner. Det håller liksom inte i längden.

Ibland undrar jag var krafterna tar vägen? Ena dagen kan de finnas där, men nästa dag är de borta? Var tar de vägen när man känner att de är totalt borta? Har de likt Skalman en mat- och sovklocka som gör att när de somnar kan inget väcka dem?

Krafterna är bra mycket trevligare filurer än cellgiftsmonstren. Färgglada och mjuka som moln är de också, inte svarta och taggiga som monstren. Men just nu verkar de inte göra så jättemycket nytta för mig...


Eller är de ute och springer någon annanstans? Lever loppan så långt bort från kroppen de kan? Äter jordgubbsmjukglass i solen? Det skulle jag göra om jag vore en kraftfilur. Eller jag skulle ju först se till att jag, Emma alltså, skulle ha krafter. Sedan skulle jag kanske ta en liten glasspaus och därefter åka tillbaka in i kroppen och slänga in lite ny kraft. Japp, det skulle jag.

... och inte här heller, de är ute på egna äventyr. Springer och äter glass. Trevligt liv de har!


I morse kände jag mig hyfsat pigg vilket passade alldeles utmärkt eftersom jag skulle till diabetessjuksköterskan. När jag tagit mig ner till tunnelbanan var jag dock totalt slut, och kallt var det också. De knappa sex plusgrader som termometern visade innan jag gick hemifrån kändes som 16 minusgrader ungefär. Jag avskyr att frysa, dessutom mår jag illa när jag blir så där jättekall. Men lätt illamående lyckades jag ändå koppla på autopiloten och ta mig till sjukhuset. Det kändes som en befrielse när jag fick sjunka ner på sköterskans stol. Helst ville jag lägga ner huvudet på hennes skrivbord och somna, men det hade kanske inte varit så klokt.

"Nej Emma, nu ska vi prata blodsocker - du kan inte lägga dig ner och sova nu!"
"Nej då, jag ska bara... vila lite!"


Har fortfarande ingen feber alltså men känner mig ändå ganska sänkt. Kommer inte gå ut mer i dag, det blir sitta och vila eller ligga och vila resten av den här dagen. Inte så kul, men det blir nog bättre en annan dag. Nu ska jag festa loss med lite lunch. 

Bäst just nu: Jag tänker ibland att jag skulle vilja ha hund. Det vore ju ett enormt djurplågeri om jag hade hund eftersom jag inte skulle orka gå ut med den, så vi ska nog vara glada att det är hundlöst i detta hem. Men jag tänker att det vore trevligt med sällskap ibland, någon att prata med och gosa runt i en varm päls. I går kom jag på lösningen. SVT:s Korrespondenterna handlade om pensionärer i världen och vem som ska ta hand om dem när de äldre blir allt fler och de yngre allt färre. I Japan har det funnits robotar sedan länge, robotar som talar och underhåller en stackars ensam pensionär. De visade bland annat upp en robot som såg ut som en sälunge som reagerar vid tal och beröring. Jag vill ha den! Jag tror nämligen inte att den bara reagerar när en pensionär pratar med den, mannen som demonstrerade hur den pälsklädda lilla roboten betedde sig var ganska långt från pensionsåldern faktiskt. Nu gäller det bara att hitta den där sälungen... Programmet kan ses på http://svtplay.se/t/103500/korrespondenterna

13 kommentarer:

  1. Haha, sälrobot, det vore kanske en ide´Allra helst skulle jag önska att du kunde fånga in ett gäng Kraftfilurer, väcka dem ur sin Törnrosasömn. Ligga och sova när de är till för att göra nytta... har de inte fattat pointen, vad de är till för?
    Skulle de utföra sitt verk så skulle du inte behöva en robotsäl, så enkelt är det. Kom igen nu Kraftfilurer, kom igen, ställ upp nu!!!
    Jag önskar att du ska få kraft och energi just NU!

    Kraftkramar!
    mamma

    SvaraRadera
  2. Jag tror absolut på den där Skalman-teorin. Den verkar plausibel och rimlig. Så måste det vara. Se vad du kan tänka ut utan ork, inte illa. :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Kraftfilurer, mobilisera er, snörräta rader, framåt marsch!
    Ta fighten mot cellgiftsmonstren. Vila får ni göra se´n. Upp till kamp!
    KRAMAR!

    SvaraRadera
  4. Inger: Det vore ju enklare om kraftfilurerna gjorde sitt jobb, istället för att jag ska ta min kraftlösa kropp till Japan för att köpa en robotsäl... Så vi får hoppas att kraftfilurerna fattar läget väldigt snart :) Kram!

    Monica: Haha, tack, ja ibland snurrar det av tankar i skallen - tur att det är fart på den i alla fall :) Och jag lutar nog också åt Skalman-teorin... Kram!

    Isa: Hahaha, bra där! Må kraftfilurerna lyssna på ditt upprop :D Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Emma! Åh fy att känna sig så hängig så länge!! Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt det, även om jag önskar, men vet ju att en liten hälsning stärker lite iallafall.
    Här hemma packas det för fullt, fredrik åker till Brasilien i morg och stannar i tre veckor för att jobba. Hur många kostymer behövs? Simglasögon? reseapotek osv....Vi ska nog kunna få ihop en rejäl packning till slut;o)
    Ja visst vore det mysigt med en liten hund. En sådan där len och varm som man bara kan plocka fram ibland och mysa med...en sån skulle jag också vilja ha!Hm...vi kanske får nöja oss med att sitta och klappa och mysa med lite påskfjädrar istället. ett tag ialla fall;o)
    Emma, tänker på dig och önskar såå att du kunde få må lite bättre snart. Kämpa på emma!!

    SvaraRadera
  6. Mitt yngsta lilla barnbarn har en färgglad mjuk nallebjörn som han kramar och pratar med. Kanske det vore något för dig....? Björnar är ju också starka så den skulle kanske kunna överföra lite kraft till dej...... Nog om det. Det verkar tjurigt riktigt denna gången att komma igen. Men IMORGON är det en NY DAG igen. DEN HOPPAS VI PÅ.
    Kämpaglöd i kubik önskar jag dig.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Emma när du beskrev hur din onsdag såg ut undrar jag nästan om du inte fått samma virus som jag har, även om jag garanterar att det inte sprids via nätet. Ont i huvudet, ont i kroppen, frossa, hosta, snuva och så ett humör som växlar från topp till förtvivlan på noll sekunder verkar vara kännetecken för detta virus. Samt att krafterna är någon helt annanstans än där de borde vara. Verkligen maximal otur att få detta nu när du skulle ha din friska och pigga vecka. Hoppas innerligt att energin återvänder och framförallt lusten och viljan att hitta på något, för det är sååååå trist att känna den där kraftlösa tristessen.

    Kramar från Majken

    SvaraRadera
  8. Karin: Åh, du är gullig :) En hälsning gör mig väldigt glad, det går inte att tjura när man får hälsningar!
    Oj, ja det låter som ett stort projekt att packa för tre veckor i Brasilien! Hoppas ni fått till det nu! Hahaha, mysa med påskfjädrar är en lysande idé, aldrig behöver de rastas och det är ingen risk att man ställer till med något fjäderplågeri :) Tack för tipset!
    Tack kusinen, lovar att jag ska kämpa vidare :) Kram!

    Ylva: Gosedjur är väldigt bra att krama och prata med, jag har några stycken jag också... grejen med robotsälen var att den rörde på sig och liksom tittade på en när man klappade den, så det kändes verkligen som den var levande! Tror det var det jag föll för. Ja i morgon är det en ny dag, den får bli bättre minsann! Kram!

    Majken: Hahaha, det är väldigt tur att det inte sprids via nätet, det vore trist om man inte fick blogga för att det var stor risk att bli sjuk! Ja det här är trist, så jag hoppas det känns bättre i morgon! Kram!

    SvaraRadera
  9. Ny dag, fredag, önskar dig en riktigt GOD DAG!
    Bort med värk och trötthet, in med kraft och hälsa.
    GOD DAG; GOD DAG till Emma!
    Kramar vännen!

    SvaraRadera
  10. hehe... jag har faktiskt klappat en sådan säl, den är jätte mysig. De har köpt en sådan till Ryhov, den finns på en geriatrisk avdelning. Men ja en hund skulle ju inte sitta fel, om vi hade bott lite närmare varandra så kunde ju jag och oscar gått promenader när du inte orkar och du kunde haft den och mysa med (och vi kunde också ha myst lite med den). Men nu känns det som att avståndet är lite långt. Hoppas att du mår bättre idag på våffeldagen:-) kramar

    SvaraRadera
  11. Isa: Det låter bra, jag hoppas också på en GOD DAG hela dagen :) Kram!

    Lina: Åhhh, nu blev jag lite avundsjuk! Jag får smyga mig in på geriatriska avdelningen och smygklappa sälen lite... Ja det är ju lite väl långt avstånd, men tanken är mycket god :) Kram!

    SvaraRadera
  12. Såg på "Korrespondenterna"....
    Vilka Säl-skapsdjur det finns...

    Björnkram till Dig!
    Ulla & Stig

    SvaraRadera
  13. Ulla & Stig: Hahaha, eller hur?!? Visst vill man ha ett sådant säl-skapsdjur :) Kram tillbaka!

    SvaraRadera