måndag 28 februari 2011

Rädd för cancer? Jodå...

Läser i dagens Dagens Nyheter att vi svenskar är ett oroligt folk. Nästan oroligast i världen faktiskt. Kineserna är snäppet värre, men vi ligger inte långt efter. Miljöförstöring, klimatförändringar och rattfyllerister är några av de saker som väcker mest oro bland oss enligt en undersökning gjord av försäkringsbolagen RSA och Trygg-Hansa.  Klimatförändringarna, samt cancer, anses vara de största riskerna i det här landet.

Har funderat lite på det där med rädsla och cancer, det sistnämnda ligger ju ganska nära mig själv. Eller okej, väldigt nära... Är jag rädd för cancer, jag som faktiskt är mitt inne i skiten?

I fredags när jag var på make up-kursen satt jag och pratade med en kvinna i väntrummet. Vi hade kommit samtidigt och tagit hissen upp tillsammans. Det första man pratar om med en annan cancerpatient är inte så ofta vädret, oroligheter i omvärlden eller senaste omgången av Let´s dance. Man pratar heller inte, märkte jag, om vilken sorts cancer man går omkring och kämpar mot - men däremot om cellgifter, biverkningar och problem det innebär. Lätt deprimerande förstås, men det kanske blir så. I alla fall när man inte hinner prata så länge, bara skrapar på ytan.

När jag pratade med denna kvinna, som kanske var 20 år äldre, insåg jag att jag nog inte vill umgås med mina likasinnade. Inte för mycket i alla fall. Okej, jag ska inte döma efter ett samtal med en person och det är egentligen inte det jag gör. Det var inte det hon sa som var "fel", hela situationen gjorde mig bara... rädd.

Vi är oroliga, för både det ena och det andra.


Det visade sig att kvinnan är inne på sin artonde cellgiftsbehandling. Hon gör dem varje vecka. Jag skriver det igen: arton cellgiftsbehandlingar. En i veckan. Det är helt vansinnigt. Blev smått förskräckt när hon sa det.
- Men hur går det ihop? Hur är det med biverkningar?
Det visade sig att hon har en "enklare" form av cellgifter än den jag har. Tur det, jag tror det är omöjligt för en människa att må som jag har gjort under den här tiden och behöva gå igenom giftet varenda vecka. Hon får sina behandlingar på onsdagar, mår dåligt torsdagar och fredagar, sedan är det klart. Låter ganska smidigt i ärlighetens namn. Men varje vecka, nej tack.
- Jobbar du? Jag kan inte jobba längre, det sticker så enormt i fötter och händer, jag kan inte ta i någonting nästan. Och synen har jag nästan förlorat, sa hon (och nej, jag har ingen aning om hur hon lyckades med sin make up med sin ickesyn...).

Det var här jag blev rädd. Att sitta och prata biverkningar, prata om hur förstörd kroppen blir, hur mycket som kan drabba en på grund av dessa cellgiftsmonster, var inte min grej. Som sagt, hon och jag har inte alls samma sorts cellgifter, det finns ingen som helst risk att min syn försvinner eller så - men när man vet vilket järngrepp cellgifterna har om en kan man bli orolig för mindre. Tänk om mina stickningar tilltar så jag inte heller kan ta i saker? Jag har ju redan nu förlorat en hel del motorik och tappar saker konstant? Tänk om min huvudvärk aldrig försvinner helt och hållet? Tänk om jag aldrig känner mig totalt utvilad, totalt frisk och stark i kroppen? Vad är det mer att vänta i form av smärta?

Så ja, jag är också rädd för cancer! Jag är rädd för vad som väntar framöver, rädd för att bryta ihop och inte omedelbums få tröst, rädd för att inte orka. Rädd för massor med saker! Så ja, jag är precis som "alla" svenskar, rädd och orolig.

Nu vet jag dock att jag är en fighter, jag skulle aldrig drömma om att ge upp i just det här fallet. Jag ska igenom denna ibland kämpiga period och segra på slutet. Även om jag är rädd vet jag att jag kommer klara det. Bara för att det inte finns något alternativ! Man kan ju inte lägga sig ner och dö, hur skulle det se ut?!? Nej, jag ska bråka vidare med mina monster, vad de än hittar på. Jag ska hålla mina nära och kära tätt intill mig och få tröst när jag behöver det. Jag ska samla alla krafter och orka en dag till, en dag till, en dag till, en dag... Och jag ska inte prata för mycket med andra cancersjuka kvinnor. Inte bara om sjukdom i alla fall.

Vi skulle däremot kunna prata om salta pinnar, exempelvis. Det enda som är bra med att ta cellgifter (förutom att de ju gör nytta, mitt i smärtan), är ju att de passar utmärkt ihop med salta pinnar!


I övrigt har jag huvudvärk efter att ha ringt ett väldigt ilsket samtal till Försäkringskassan. Antingen fattar de inte att de har klantat sig stort eller också bryr de sig inte för de möter min ilska med inövade standardsvar och hela situationen gör mig väldigt förbannad. I dag hotade jag med att jag kommer vara död innan jag får mina pengar om de ska jobba så sakta som de gör i vanliga fall. Jag kommer förstås inte dö eftersom jag har folk i min närhet som ser till att jag överlever, men sanningen är att det ligger mycket i det där hotet - jag har inte pengar att köpa mat för så värst länge till.
- Ja jag kan ryvärr inte göra något åt det..., är inte svaret man vill ha i det läget. Jag brukar inte ha något "Sämst just nu" men sämst är ändå Försäkringskassan som kommer inneha den inte fullt så smickrande titeln "Sämst nästan hela tiden" vääääldigt länge till. Man får faktiskt inte behandla människor hur som helst. Sjuka människor ska man behandla lite extra väl tycker jag...

Bäst just nu: Att hitta gamla (men inte för gamla!) kakor i frysen. Jag är väldigt sugen på att börja baka igen, har en hel hög med recept jag vill testa men har tyvärr inte råd att köpa ingredienser just nu. Då är det bra att det finns något att smaska på under tiden, tills pengarna trillar in. När det nu blir...

11 kommentarer:

  1. Hej Emma. I sanning en fighter, det visar du ännu en gång!
    Din berättelse, med så många tunga delar, delar du med dig på ett väldigt seriöst sätt med en sådan positiv ton av kraft och fighteranda. Så engagerat och uppriktigt, inte konstigt att många uttrycker beundran för ditt sätt att skriva.
    Jag hoppas att du nu när en tredjedel av behandlingen är avklarad kan börja se slutet av eländet, även om det är många veckor kvar. Jag är säker på att din fighterinställning hjälper dig hela vägen. Och Försäkringskassan ska du också övervinna!
    Kram i massor!
    Pappa

    SvaraRadera
  2. Det finns mycket att verkligen vara rädd för (sedan finns det mycket som folk är rädda för som inte är reella hot). Dina hot är ju reella, nära knutna till din situation. Klart man får vara rädd då! Samtidigt är du ju beviset på att du klarar det! Man får vara rädd, svag och otillräcklig. Det betyder inte att man inte kommer klara det som dyker upp. Och tur är väl det! Tur att vad man klarar av är något helt annat än att aldrig vara rädd.

    För övrigt läste jag också det där om hur oroliga svenskarna är för allt möjligt. Det stod också listor över vad folk var mest oroliga för i olika länder. I Storbritannien är man mest rädd för asocialt beteende. Det kändes lite... otippat. Och onödigt kan jag tycka. Jag kan tänka mig rätt mycket som är bra mycket värre än asocialt beteende. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Staffan: Tack! Ja man måste dela med sig även av de tunga bitarna, de finns ju också i livet - oc jag vill ju ge hela bilden :)
    Ja det gör jag, cellgiftstunneln är ju inte riktigt lika lång längre! Försäkringskassetunneln känns längre just nu, men den tar nog slut den också så småningom!
    Kram i massor tillbaka!

    Monica: Ja man får ju faktiskt det, även om jag ibland känner att jag vill klara allt, utan rädsla, oro eller vad det nu kan vara. Men det vore nog ganska omänskligt. Och så länge rädslan inte stiger en åt huvudet gör det kanske inte så mycket att man är lite rädd ibland.
    Haha, ja det kan jag också tänka mig, helt klart!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vill bara skicka en hälsning, så du vet att jag tänker på dig. Du är grym på så många sätt! Du lyckas skriva om det jobbiga du går igenom, på ett sätt som inger hopp. Du är beundransvärd! Önskar dig en god natts sömn!
    Många kramar

    SvaraRadera
  5. Susanne: Tack, jag gillar hälsningar :) Och tack för dina fina ord! Detsamma med sömnen, kram!

    SvaraRadera
  6. Emma, du har verkligen en fighting spirit. Du beskriver din situation så gripande.
    Att rädsla finns där av och till - inte konstigt alls. Att du utanpå sjukdomen skall behöva fightas med Försäkringskassan kan göra en galen. Det ska inte vara så, här i Sverige. Vill tro att det löses snart.
    Önskar dig en skön natt med mycket sömn.
    Kram Ylva

    SvaraRadera
  7. Än en gång vill jag önska dig en riktigt GOD NATT!
    Löser det inte sig illa kvickt med Försäkringskassan så kalla på mig. Det är så enormt störigt att i din situation överhuvudtaget behöva lägga energi på
    att få ut sin rätt. Morr... Jag blir så irriterad, snällt uttryckt!
    Baka på du bara om du känner för det!

    Nattkramar!

    SvaraRadera
  8. Hej Emma, har kommer en kanske ovantad halsning fran mej har i USA. Fick hora fran en van till oss bada att du lever med cancer just nu och att du skriver om din resa har pa denna blogg.

    Jag kommer att folja vad du skriver med stort intresse och med stort medlidande! Blev inte alls glad att hora vad du gar igenom, men vet att du far basta mojliga behandling av bade lakare, vanner och familj!

    Kommer ihag dej som en fargglad, intelligent, fascinerande och bra tjej! Har last, med stor beundran, vad du har skrivit har redan - vad du ar duktig!!!

    Stor kram och jag kommer som sagt folja dej.

    ~ Virre (en gang Nielsen i Jkp)

    SvaraRadera
  9. Ylva: Tack! Ja jag kommer ju ligga på försäkringskassan varenda dag så de kommer tröttna på mig, och bara för att slippa mitt tjat kommer de ge mig mina pengar så fort det bara är möjligt :D Kram

    Isa: Haha, ja det borde ju göra susen :D Ja man blir vansinnig och det är synd att man ska behöva gå omkring och bli arg och få huvudvärk bara för att de inte gör det de ska... men det ska väl lösa sig, till slut. Ja något litet kakbak får det nog bli här framöver :) Kram

    Virre: Åh vad roligt att höra från dig!! En totalt oväntad men kul hälsning :) Du är så välkommen hit, kul att du vill följa med!
    Nej det här är ju inget man önskar direkt, men du har helt rätt i att jag får bästa möjliga behandling, man kommer långt med nära och kära vid sin sida.
    Wow, att jag hade så bra sidor visste jag inte, tack! Stor kram tillbaka :)

    SvaraRadera
  10. Tja, det verkar ju toppenbra att 1000 anställda från FK ska gå och att den ska spara sex hundra miljoner de närmaste två åren. Undrar hur den kommer att fungera efter det? Då finns nog inte ens någon person i andra änden som ger standardsvar, bara en telefonsvarare. Men Emma det där är inte ditt ansvar, FK:s ansvar är att ge dig pengar. NU! Klart att du är rädd för cancer, du vet hur den känns. Huvudvärk, stickningar, domningar, illamående, håravfall, trötthet, för att bara nämna något. Men en stilla tröst är väl att de flesta som avslutat cellgiftsbehandlingar inte får några kroniska biverkningar. Tänk på att du är mycket yngre än kvinnan du talade med. Och för att inte säga snyggare, smartare, roligare ;-) Kram Majken

    SvaraRadera
  11. Majken: Eller hur, jag tänkte också på det... Jo det är ju sant, jag behöver inte inbilla mig så mycket, som många kanske gör som är rädda att drabbas av det - jag vet hur det är och behöver inte noja så mycket. Och jag vet ju att läkarna säger att man blir av med sina biverkningar när behandlingen väl är slut. Så det är nog bara att vänta! Haha, tack du, det låter ju väldigt bra :D Kram!

    SvaraRadera