tisdag 8 februari 2011

Många lösa hårstrån

80 000-160 00. Ungefär så många hårstrån har en människa normalt på huvudet, enligt Wikipedia. Oftast tappar man upp till 100 hårstrån per dag. Om man inte är som jag och tvättar håret. Det är smått magiska siffror, men det jag är mest nyfiken på är hur mycket hår jag tappat i dag. Ett par tusen skulle jag tippa på. Jag kan, speciellt efter att ha tvättat och kammat blött hår, stå i evigheters evighet och dra lösa hårstrån från min skalle. Jag gav upp, tröttnade, efter att ha gjort det i en halvtimme i förmiddags - det tar liksom aldrig slut! Ändå finns det inga kala fläckar, håret ser fortfarande hyfsat normalt ut, om än mycket tunnare. Jag trodde håravfallet skulle gå snabbare, men cellgiftsmonstren vill tydligen dra ut på det hela så mycket som möjligt. Alltså utlyser jag härmed en tävling: vilken dag har jag tappat så mycket att det faktiskt syns på riktigt? Gissa och vinn! Vad ni vinner vet jag inte än, jag återkommer...

Förutom att göra mig av med hårstrån har jag denna dag köpt lite blomsterfägring. I morgon kommer Linda och Ellie och jag ska bjuda på fika, vilket ledde till ett besök på Ica Maxi i dag. I morgon ska jag nämligen baka, för första gången på länge! Jag gillar att baka och när jag nu har orken gäller det att passa på. Vad det blir får ni se i morgon.

Påmindes om ett av mina nyårslöften när jag var och handlade, det att jag ska köpa mycket blommor i år. Jag gillar ju det vackra och blommor är ett hyfsat billigt sätt att förhöja ett rum. Tänkte ta en bukett tulpaner men blev lite sugen på rosor i stället. Lite dyrare men å andra sidan med mer livslängd. Dessutom är det snart alla hjärtans dag och om man vill får man faktiskt köpa blommor till sig själv då, till och med flera dagar i förväg. Dessutom är rosor ett bra sätt att fira på (nyttigare än semlor exempelvis), vilket jag gör i dag: det är exakt en vecka kvar till nästa cellgiftsomgång och hur kul blir den tisdagen på en skala? Hur mycket roligare är inte denna tisdag på exakt samma skala? Alltså; köp en bukett rosor och fira att denna tisdag är roligare än den kommande. Fler anledningar än så behövde jag inte, och nu står en fin bukett på matbordet. Tisdagsmys!



Bäst just nu: Natten till i dag sov jag för första gången hela natten! Sömntabletterna gör vad de ska göra, hoppas det fortsätter så.  

5 kommentarer:

  1. Håå vilken fin bukett,å vilka fina bilder du tar vad har du för bra kamera?!
    Ja du, man blir förvånad över mängden hårstrån man har enl vetenskapen, och att det inte märks,ja som alltid varit tunhårig, var sjutton sitter alla strån?
    Ang din tävling, ja du, du har massor av hår kvar enl din beräkning, vecka 9 kommer jag till Stockholm en vecka för att passa barnbarn. Kanske har du då långt svallande hår, kanske kan vi då ses? Kram

    SvaraRadera
  2. Hej i bakningen!
    Tänker som Britta, var är alla hårstrån man ska ha. Jag ligger helt klart på minimi siffran. När jag var liten bad jag i aftonbönen varje kväll "Gud ge mig tjockt hår". Fick inte det men i dag skulle jag nog inte ha tålamod med det. Det går så fort med tunt hår. När du ska få börja använda ditt långa hår? Frågan är om monstren är på hugget ordentligt eller om de tar det lite lugnt. Kan de har monstrerat färdigt till sista februari? Ha i alla fall en bra dag. Njut av besök och hembakat och än så länge skiner solen. Fast det blåste kallt.
    Kram
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Britta: Ja den är bra, trilskas lite ibland men för det mesta är vi vänner :) Det är en Casio Exilim som jag köpte för knappt två år sedan. Ja då är jag helt säkert av med håret! Det vore trevligt att ses, vi får höras framöver och försöka styra upp något :) Kram!

    Birgitta: Haha, då var det nog tur att Gud inte svarade på den bönen :) Ja då borde de helt klart vara färdiga, jag tror det går snabbare än så, men man vet aldrig... Kram!

    SvaraRadera
  4. Du är värd hur många rosor som helst!

    Kram

    SvaraRadera