fredag 25 februari 2011

Vacker utan spackel? Nähä då!

Jaha ja, då är man snygg då! Typ. Det är roligt det där med make up, det går inte att komma ifrån. I dag har det alltså varit make up-kurs för 13-15 cancerkvinnor och hejsan hoppsan vad vi har spacklat och haft oss!

Look good... feel better startade i USA (som det mesta) för 20 år sedan. Tanken var att erbjuda cancersjuka kvinnor lite lyx mitt i cellgiftsbehandlingar och tråkiga biverkningar, kvinnorna fick lära sig lägga en snygg vardagsmake up och få med sig massor med produkter hem. Look good... feel better kom till Sverige 14 mars 2003 vill jag minnas, datumet är jag lite osäker på, årtalet är jag däremot helt säker på. Meningen här är exakt likadan - lyx, make up och produkter. Snudd på alla kända make up-märken är med och sponsrar Look good... feel better och kurserna hålls varannan eller var tredje (minns inte exakt...) fredag i Stockholm och på ett flertal andra orter i landet. Kurserna är hur populära som helst och jag halkade in på ett bananskal redan i dag. Skulle egentligen dit först om några veckor men det var tydligen en del avbokningar på grund av sjukdom denna gång, så jag fick lyckligtvis plats redan här och nu.

Som sagt, vi var cirka 13-15 kvinnor i varierande åldrar, jag var nog yngst, den äldsta var säkert en bra bit över 60 (sådant är svårt att avgöra när alla tar av sig sina peruker, håret säger rätt mycket om hur gammal man är har jag märkt). När vi kom in i behandlingsrummet, som för övrigt ligger några våningar under helikopterplattan på Karolinska sjukhuset, var tre bord utsatta med plats för cirka fem vid varje. Här stod en liten vit väska med godsaker innanför dragkedjan och godsaker utanför. En kursledare per bord började berättta hur vi skulle rengöra ansiktet varje morgon och kväll med ögonmake upremover, rengöringslotion, ansiktsvatten, ansikts- och ögoncreme. Nästan lite komiskt.
- Så smetar ni ut cremen så hääär..., som om vi aldrig någonsin hade smörjt in oss förut. Men jag bjuder på den!

Rengöra och smörja, dutta och badda...

...sedan blir det dags för roligare saker - själva skapelseprocessen alltså!


Efter rengjort ansikte var det dags att titta i sin goodie bag. Den lilla väskan heter just goodie bag av en anledning, den innehöll i princip allt man kan önska för en snygg make up, fina saker från Max Factor och Estée Lauder (fint ska det vara!). Och efter det var det bara att, steg för steg, måla fram sitt ansikte. Foundation, concealer, puder, rouge, ögonbrynspenna, ögonskugga, eyeliner, mascara, läppenna och slutligen läppstift.

Lyckligtvis fanns en fotograf på plats, som skulle göra ett jobb för någon tidning av något slag. Jag var fräck nog att låna henne en stund, här försöker jag lägga lite mascara...

...och här lite eyeliner, då måste man blunda lite...

... och nu är jag tillbaka med mascaran igen. Förlåt att jag la bilderna i fel ordning men min dator krånglar så mycket om jag försöker göra om och göra rätt, så det får vara så här!

Oj vad vi fixar och gör oss till!


Det var roligt, även om det kanske inte var någon större aha-upplevlse, jag gillar make up även i friskt tillstånd och leker mycket med färger och krämer vid festliga tillfällen. Till vardags orkar jag mest bara med eyeliner och mascara men övrig make up är ingen nyhet för mig, jag läser om skönhet och försöker alltså ibland ägna mig åt det. Eftersom kursen var till för att lägga en vardagsmake kanske jag inte lärde mig massor - till skillnad från de kursdeltagarna som knappt kunde stava till läppstift - men det var förstås ändå jätteroligt att vara där. Mycket för att se kvinnor som ser precis likadana ut som jag. Ibland tittade jag ut över gruppen och såg alla andra som likt jag satt där med mössa på huvudet eller med rakade skallar. Vi hörde liksom ihop!

Här sitter vi med våra sminkgrejer och hör ihop!


När det var dags för läpparna, det sista i vår kurs, blev jag lite skeptisk till vår lärare. Läppennan och läppstiftet var nämligen inte från samma make up-märke och hade därför inte samma färg eller nyans.
- Det ska inte vara samma heller, sa hon och det var där jag kände att jag inte höll med henne. Jag vet inte exakt vad "lagen" säger, men själv tycker jag det är vansinnigt fult när man tydligt ser att konturerna på läppennan inte stämmer överens med läppstiftet. Jag känner mig som en transa! Eller en drag showartist! Vet inte om jag någongång sett typ Christer Lindarw eller för all del Babsan ha det så och att min känsla kommer därifrån, i vilket fall som helst känner jag mig urfånig (och var nästan på väg att utropa "Ge mig en spanjor", som nyss nämnda Babsan i Melodifestivalen för två vecka sedan. Trots att jag inte vill ha någon spanjor...)! Tog med mig lite papper innan jag gick från kursen och torkade av hela läpphysterin innan jag visade mig bland folk. Därför får ni heller inte se det kort som fotografen tog på mig utan några jag tog först när jag kom hem...

Nja, kom lite närmare...

... lite till...

... så där ja! Fast man ser ju inte så jättemycket av min make up förstås. Men jag har lite annorlunda färg på läpparna mot i vanliga fall! Dessutom ser ni ju min snygga peruk!


Summa summarum, en rolig dag där jag kanske inte lärt mig så jättemycket nytt men där jag fått väldigt fina produkter som jag kan glänsa med nu. Alla utom läppennan då möjligvis, men läppstiftet hade en fin färg - för att inte tala om hur glamouröst det ser ut i sitt guldskimrande fodral! Jag kommer plocka fram det i tid och otid när jag är ute bland folk. "Vänta lite, jag ska bara ta på mig lite läppstift här... från Estée Laaauuuder..." Åh, så fånig jag kommer bli!

I kväll ska jag botanisera bland mina sjalar. Vi fick nämligen lära oss att knyta sådana också, väldigt smart när man inte vill ha peruk eller mössa. Det krävs en lite speciell sort, ingen märkvärdig men man kan inte använda exakt vad som helst, så nu ska jag se vad jag har i mina gömmor...

Bäst just nu: Förutom att jag kan langa in lite lyx i badrummet; jag har köpt ett kylskåp. Jo men visst, nu är det gjort. På onsdag kommer det, då blir ordningen återställd! Fattigare blir jag men kyla får jag, och det är ju bra.

10 kommentarer:

  1. så snyggt Kram kram

    SvaraRadera
  2. Skönt att du tycks må bättre nu.

    Önskar dig en fin helg.
    Kram evalena

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med make up-kurs. Var kan man läsa reportaget sedan? :-) Stor kram till dig.

    SvaraRadera
  4. Britta: Tack du, kram!

    Evalena: Ja det är väldigt skönt, smärta kan man klara sig utan! Detsamma, kram!

    Caroline: Väldigt roligt! Fick inte riktigt klart för mig var det var, tror dock att det var någon kundtidning för Look good... feel better, som kanske ska ingå i någon anna tidning, som kanske ska ligga ute på salonger. Ja, som du fattar vet jag inte så mycket :) Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Skönt att du hade en bra dag och att krafterna räckte. Inte fel att få med sig lite fina grejer hem. Jag känner inte riktigt igen dig på de tre sista bilderna, du är dig inte helt lik.
    Ha en riktigt bra lördag och må så gott som det bara går.

    Massor med styrkekramar!
    Mamma

    SvaraRadera
  6. Emma! Har precis hittat hit efter Lindas tips på FB. Du är helt fantastisk och otrolig!! Tack för att du delar med dig - vi är många som kan lära oss mycket av din inställning. All lycka och stryka till dig! Kram Susanne (fd Peterson)

    SvaraRadera
  7. Yiiihaaa!
    Så ballt, sjukt smart o bra grej helt enkelt! Smink e ju inte d billigaste så d e ju klockrent! O nytt förråd till Redbull på ingång me=)

    Ha d bäst! o rösta inte ihjäl dej på Mello ikväll=)

    SvaraRadera
  8. Inger: Ja gåvor gillar man! Kanske blir fel proportioner när man försöker ta kort på sig själv eller så, vet inte. Kram!

    Susanne: Åh, tack så jättemycket! Jag bockar och bugar djupt! Välkommen hit :) Kram!

    Oscar: Visst är det?!? Precis, och det låg en del tusenlappar i värde i den där lilla väskan, så det känns väldigt trevligt :D Haha, ja då är du nöjd! Detsamma, och ok, ska försöka låta bli ;) Kram

    SvaraRadera
  9. Så tjusig du är Emma! Kul med make-kurs! Håller med om det där med läppenna och läppstift i olika nyans. Det går HELT bort! Får en vibb av tidigt 90-tal. Då var det väl en trend, men nu är det nog mest Lindarv som kör den stilen. Såg en lista på de värsta sminktabbarna. Ett av förslagen var som följer:
    Orange puder som klappas in ordentligt i ansiktet av en liten slapp å platt svamp.
    Till det, svart smulig kajal under och över.
    Brun kajal att markera läppgränsen med, och över det lypsyl.
    Ta gärna på en vit ribbstickad polo till det, tydlig orange kant på käkbenet och kragen på tröjan ska vara som doppad i brunfärg.
    Läckert! Jag tänker särskilt på alla 14 åringar i min högstadieskola.

    För fler make up-missar kolla på: http://www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m2369934-4.html
    Njut nu av dina fina goodiebagsgodisar! Och akta dig för läppennor i fel nyans! Kram Sofia.

    SvaraRadera
  10. Sofia: Åh vad bra, då är det inte bara jag som tycker så! Hahaha, ja det låter grymt läckert, en look man gärna vill satsa på... NOT! Tack för tipset, det ska jag kolla in, för som sagt - make up är kul! Och det är ju kul på olika sätt, det är kul med snygg make up och skrattkul med dålig make up! Och ja, jag ska passa mig, noooga :D Kram!

    SvaraRadera