måndag 21 februari 2011

"Ligg där huvud och skäms!"

Jag är ledsen om jag gör er besvikna, men nu har positiva Emma gått och gömt sig någonstans. Det är svårt att hålla modet uppe när man inte sover och har en skalle som känns uppäten inifrån. I natt har cellgiftsmonstren varit galna och bråkat mer än någonsin. Det är precis som i går huvudet som tar värst stryk, det känns verkligen som att de springer omkring där inne och slår, sprakar, bankar, biter, sliter och sticker mig med vassa nålar. Kunde inte ligga still många sekunder under natten, satt mest på sängkanten samt försökte vara uppe och röra på mig - vilket inte heller fungerar eftersom kroppen är så trött, fortfarande är det överkokt spaghetti i kroppen och tegelstenar i fötterna.

Är vansinnigt trött nu men kan inte ligga ner, det gör helt enkelt för ont när huvudet möter en yta, även om den är så mjuk som en kudde. Ett tag försökte jag sova sittande, med armbågarna på knäna och pannan lutad mot handflatorna (pannan gör nämligen inte ont). Det var ju inte det minsta bekvämt så jag sov ju inte alls på det sättet. De tre timmars sömn jag fick gick nog av ren utmattning, plus att värktabletterna just då gjorde som störst verkan. Men så fort jag rörde på mig vaknade jag av att det gjorde ont.

Kuddar verkar vara cellgiftsmonstrens värsta fiender, de verkar tycka det är oerhört fräckt att jag försöker vila mot något mjukt. Jag tycker snarare att monstren är fräcka men jag tror inte de bryr sig om det så mycket.


Blev på så dåligt humör under de tidiga morgontimmarna och ville bara bryta ihop och gråta! Efter gråt kan saker kännas lite bättre är min erfarenhet. Och jag grät lite men det var inte den där mängden jag behöver för att känna "Okej, nu har allt kommit ut, det är jättesynd om dig - men nu skärper vi till oss här!", jag blev bara gnällgråtig över att det gjorde så förbannat ont, att jag var så trött och att kroppen var för svag för att bära mig - jag kunde ju inte ens för att fördriva tiden gå omkring i lägenheten resten av natten! Nej, det här var sannerligen inte roligt och just nu skulle jag önska att jag kunde slita av mig skallen och slänga den i ett hörn, så får den ligga där och dels bråka hur mycket den vill, dels skämmas! Jag tar tillbaka den på kroppen när den lugnat ner sig, när den slutat bete sig så omoget! Morr.

Har lite svårt att komma igång denna dag, går fortfarande i nattlinne och morgonrock. Sitter mest, orkar inget annat. Väntar på att "min" sjuksköterska från Radiumhemmet ska ringa, se om hon har någon dunderkur att komma med. Jag hoppas verkligen det, annars vet man inte hur den här dagen slutar...

Bäst just nu: Haha, jättekul...  det finns faktiskt inget som är bra när det känns som att man håller på att explodera inifrån. Så det så.

15 kommentarer:

  1. Nä, fy tusan! Man kan inte vara på topp jämt och efter en sån natt är det absolut tillåtet att tappa lusten ett tag! Jag känner inte dig, men läser din blogg och beundras av dig. Jag hoppas att jag skulle klara av situationen lika bra som du om jag hamnar i den! Jag tror att man kommer långt med ett glatt humör, och jag hoppas och tror att du har nära och kära omkring dig som stöttar när det känns extra tungt! Jag är säker på att du snart känner dig bättre igen!
    Kram anne

    SvaraRadera
  2. Anne: Tack! Vad gulligt av dig, blir väldigt glad för hälsningen! Ja familj, släkt, vänner och alla härliga bloggläsare hjälper verkligen till när det är tungt, det är fantastiskt att få stöd :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Älskade gumman, jag har inga ord att beskriva vad jag känner när jag läser hur svårt du har det.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Din beskrivning tar tag på djupet och det är så svårt att inte vara hos dig just nu. Jag vet hur du kämpar och du är så tapper, men varför en sådan fasansfull smärta!!!
    Bra att du ger utlopp för din desperation.
    Vi med dig precis hela tiden, kommer på stört när du vill.
    Hoppas att dina starkare mediciner kan lindra din smärta.

    Så mycket kramar som finns!
    Mamma

    SvaraRadera
  4. Emma!Jag hoppas att du får en bra sömn i natt och att sjuksköterskan kunde rekomendera någon bättre medicin. Jag har haft migränanfall 4 ggr i mitt liv där det kännts som hjärnan ska explodera och man kräks och allt blir outhärdligt.Smärta är bland det värsta man kan uppleva, tycker jag. A och O vid cancerbehandling, har jag hört , är just smärtlindring så jag hoppas dina vårdare kan hjälpa dig!!!Du ska inte behöva ha så våldsamt ont! kramar lisa

    SvaraRadera
  5. Usch, usch, USCH! Låter verkligen hemskare än hemskt! Önskar förstås jag kunde göra något, ha någon kur så där på lut och bara skicka fram. Men tyvärr. Det enda jag kan göra är att läsa det du skriver, få en smula ont i själen av ditt onda och känna medlidande. Oerhört störigt att det är så mycket mer smärtsamt att bli frisk än vad det är att bli sjuk. Kan ju inte påstå att jag fattar den logiken riktigt. :( Cyberkram och superkram!

    SvaraRadera
  6. Vill tro att monstren gett sig av. Önskar dig en natt med lugn, vila och sömn. Du gör inte mig besviken för att du inte kan vara positiv efter en sån här natt. Du är bara helt mänsklig. Tror att det är bra att få ur sig även ilskan. Snart dags för mig att sova ochdå blir det aftonbönen där du finns med.
    Fick underbara prickiga tårtpapper på posten i dag. Så nu får ni komma och äta kakor och dricka kaffe. Kram och jag önskar dig en bra natt.

    SvaraRadera
  7. Usch vad tråkigt, denna smärta alltså! Blir ledsen för din skull (även om jag vet att du säkert inte vill det). Hoppas att du kan få något som hjälper så du slipper det värsta. Tänker på dig och ber för dig!! Önskar dig en god nattsömn, hoppas hoppas! Massor av kramar!

    SvaraRadera
  8. Inger: Jag vet att ni är med i allt, det känns skönt. Nu är det nog bara att försöka stå ut, i morgon är det kanske bättre :) Kram!

    Lisa: Jag har tagit några mycket starkare tabletter nu, ska nog kunna lägga ner skallen på kudden nu och kunna vila tack vare dem! Jag håller med, man känner sig ganska maktlös när man har ont alltså... Kram!

    Monica: Ja det här har varit en rutten dag ur smärtsynpunkt! Men jag tackar för stödet, det gör det lite lättare att veta att folk bryr sig :) Kram!

    Birgitta: För tillfället ligger monstren lågt, så nu ska jag passa på att krypa ner i sängen! Ja jag tror också det är bra att få ur sig ilskan, det kan inte vara bra att trycka ner den inom sig. Det låter trevligt, kaffe och kakor gillar man! Kram och tack!

    SvaraRadera
  9. Lina: Tack! Jag hopppas att det blir lite läkande sömn i natt, det skulle sitta fint! Kram!

    SvaraRadera
  10. Tjoo syster!
    Hoppas du har sovit bättre inatt! eller du kanske tom sover nu.
    Tror inte d funkar med Redbull för din huvudvärk men för mej gör det det...

    HA D BÄST!

    SvaraRadera
  11. Önskar så mycket, så mycket att smärtan ska börja plana ut idag, tisdag och att du ska få det lite drägligare. Tänk om man kunde ta en del av ditt onda och hjälpa dig. Finns det något att göra för dig?
    Jag följer dig och läser din blogg varje dag och vill på detta sätt visa att jag är med dig, men det är ju så liiiite.
    Nu vill jag att du ska få en dag som är bättre än gårdagen och att smärtan gör en helomvändning, dvs att monstren fortsätter sitt intensiva jobb, men i tysthet.

    Bästaste vännen, mestaste kramar!

    SvaraRadera
  12. Lise-Lotte Lindgren22 februari 2011 kl. 10:54

    Tjära Emma,
    Du FÅR faktiskt vara grinig och arg och ledsen och trött och negativ och arg och sur och tvär. Du går igenom en cytostatikakur och det är definitivt inget för veklingar. Så du får FAKTISKT tycka synd om dig själv eftersom det ÄR synd om dig just nu. Och hör sen! Sen kommer du att må bättre om kanske bara nån dag igen. Men när du mår skit får du faktiskt göra det ordentligt.
    Uppmuntrande kramar!
    Lise-Lotte

    SvaraRadera
  13. dummma dumma monster och smärta - rör inte min kompis!!!
    Kära vän, hoppas natten blev lite lättare för dig. sömn ger ju styrka och styrka gör dig fantastisk! Önskar jag kunde trolla.. (och då skulle jag inte bara trolla dig frisk och rik utan även trolla att alla våra flyttkartonger var nerpckade , flyttade och uppackade.. börjar bli lite less att packa nu..)
    Vila idag och må väl kära vän!
    Storbamsemegasuperdunderhonungskram!!!

    SvaraRadera
  14. Känner verkligen med dig. Låter som du haft en fruktansvärd natt. Hoppas innerligt att det blir bättre. Är så imponerad över att du ändå har humor mitt i eländet, slita av huvudet och kasta det i ett hörn, låter som en kul idé. Men pröva den inte ;-) Klaga på så länge det känns så här. Det vänder snart, men det vet du också. Sänder dig många varma tankar och önskar att jag kunde göra något för dig.
    Kram Majken

    SvaraRadera
  15. Oscar: Jag sov riktigt bra denna natt, om man bortser från några tmmar när jag inte sov alls... Nej jag tror inte heller Redbull fungerar, tyvärr! Annars hade jag druckit massor :) Ha det näst själv!

    Isa: Nej det finns nog ingeting att göra tyvärr, men det är skönt att ha vänner som stöttar, det hjälper lite :)
    Ja vi kan ju hoppas på att monstren från och med nu beter sig lite mer stillsamt!
    Kram

    Lise-Lotte: Tack! Skönt att du säger det. Jag vet ju att jag får det, men ibland vill jag bara vara duktig och inte gnälla... fast just nu går det inte, det är bara att inse! Kram!

    Linda: Åh, tänk om monstren kunde lyssna på dig! Och jag önskar du kunde trolla också, då skulle vi ju båda må fantastiskt bra :) Storbamsemegasuperdunderhonungskram tillbaka!

    Majken: Haha, ja men visst vore det bra?!? Då kan ju skallen ligga där och göra ont utan att kroppen lider av det :D Men jag lovar, ska inte pröva... ;) Tack, du gör något när du stöttar :)
    Kram!

    SvaraRadera