söndag 20 februari 2011

Bråkiga monster och kanske även zombier...

I natt har jag legat på sjukhus. Jag har också varit på bio, varit ute och promenerat och varit i en rymdraket. Med andra ord: Jag har drömt mycket och sovit mycket. Det är en befrielse att trots smärta falla in i sömnens värld och bara bli... ja, just befriad för flera timmar! I natt ska jag börja dra ner på sömntabletterna, nu äter jag inga piller med kortison längre och ska därför inte hjälpa sömnen på kemisk väg. Jag hoppas det fungerar, jag är smått groggy när jag vaknar på morgonen efter en natt med sömntabletter så utan tvekan fungerar de ju. Jag vill bara fungera av mig själv också. Vi får väl se hur det går.

I dag har jag inte så där hysteriskt jätteont, smärtan börjar ersatts av den enorma tröttheten istället. Den är egentligen lite värre eftersom den knäcker mig så totalt. Smärtan kan i alla fall till viss del lindras något med värktabletter men tröttheten råder inga piller bot på. När jag vaknade i morse och skulle göra frukost mådde jag uruselt, kände mig illamående och undrade om jag skulle få i mig någon mat över huvud taget. Men så fort jag satte mig vid bordet och började äta återkom krafterna. Det är när jag är uppe och går och står som orkeslösheten överfaller mig. Det var samma sak förra gången så jag känner igen det - och vet att det går över. Det är ändå en stor påfrestning, att bara vilja falla ihop i en hög. För det håller ju inte, det där med att ligga i en hög på golvet en hel dag. Jag måste röra på mig också, kroppen gillar inte att vara i stillhet hela tiden heller. Det är en balansgång jag försöker lära mig.

Kroppen känns ur smärtsynpunkt alltså ganska okej i dag, om man bortser från huvudet. Hade ont i hårbotten innan håret föll av och kan väl tycka att det räcker nu, måste cellgiftsmonstren vara där och bråka nu när jag bara har två millimeter hår kvar på skallen? Ja tydligen. Jag har svårt att ligga på den annars så mjuka och sköna huvudkudden när jag sover, det gör vansinnigt ont när de sparkar och slår...

Typ så här ser det ut om man tittar in i min skalle nu. Hjärnan har jag inte målat dit, ni får bara lita på att den finns där, okej? Och det är naturligtvis fler monster på plats än de som syns här...

... vissa har boxhandskar på sig och slår för allt vad de är värda...

... och vissa föredrar att sparka hårt. 


Hade tänkt ta en liten promenad i dag men inser att kroppen kanske faktiskt inte bär mig mer än ner till entrén, och då kan det ju lika gärna kvitta. Fötterna är blytunga, känns som två tegelstenar. Benen är överkokt spaghetti och det säger sig självt att det är svårt att promenera då, med tegelstensfötter och spaghettiben. Åh vad jag längtar till att cellgiftsmonstren lägger ner verksamheten för den här gången och går och lägger sig och sover!

Cellgiftsmonster har som synes ingen smak. De sover utan kudde och väljer märkliga färgkombinationer. Lakan som är orange och täcke med blå blommor - vad ska man säga?!? Men jag gillar dem ändå när de sover lite sött!


I eftermiddag och kväll blir det häng framför tvn, eftersom jag inte orkar något annat. Ska se om nya zombieserien på TV11, The walking dead, är något att följa. Jag kanske redan har fastnat i zombieträsket förresten, zombier äter ju hjärnor för att överleva och jag har kanske inte bara cellgiftsmonster inne i skallen utan även zombier som kalasar på innehållet där nu. Det känns så vid närmare eftertanke!

Bäst just nu: Förra gången var tröttheten det sista stoppet i behandlingen, efter smärta och trötthet var det slut på biverkningarna. Om mönstret följs även denna gång bör jag må bättre redan i morgon. Jag hoppas!

11 kommentarer:

  1. Det är naturligtvis helt fel uttryck - men jag gillar dina monster. Ta mig nu rätt. Jag gillar inte deras sätt att jobba. Men du lyckas ju beskriva det så man både kan ana vad de ställer till med och tycka att de är lite kul. Hoppas de går och lägger sig snart.

    SvaraRadera
  2. hoppas hoppas hoppas!! jag håller med, de är sötast när de sover. Men de kanske finns kvar sen oxå ,när du inte känner dem. Då kanske de blir små blåa och luddiga monster som springer runt barfota och fnittrar i hjärnan. Isf, skulle dem ju faktiskt till och med vara gulliga. Jag hoppas de omvandlas snart, typ inatt. Kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Gunnar: Tack, jag tar det på helt rätt sätt - jag gillar också mina monster! Men som sagt, deras arbetssätt är inte så mysigt... Ja vi hoppas på en tidig sänggång för monstren, typ NU! Kram

    Lina: Haha, åh vilken söt bild med små blå och luddiga monster, dem gillar jag genast! De får gärna förvandlas till dessa varelser så fort som möjligt :) Kram

    SvaraRadera
  4. Emma, testa ikväll och sjung för monstren, det som vi sjöng för er när ni var små,
    "Godnatt små kamrater och tack för idag, nu somnar vi alla så söt"...etc...
    De har gjort sitt dagsverk, som de verkar gå in för det ordentligt och de strider ju för din skull. Det ska de ha tack för, men jag tycker fortfarande att de kunde vara lite mer försiktiga.

    Hoppas innerligt att du kan sova i natt och att det inte gör för ont att ha huvudet på kudden.
    Är med dig hela tiden!

    Styrkekramar!
    Mamma

    SvaraRadera
  5. Tycker att monstren är sötast när de sover. Önskar att de kunde göra nytta även sovande. Vill befalla dem att hålla sig lugna i natt så du får den sömn du behöver.
    Som sagt, du inte bara skriver bra du tecknar bra oxå.
    Önskar dig en SKÖN NATT på söta kudden.
    Kram Ylva

    SvaraRadera
  6. Inger: Haha, det är en bra idé! Det borde monstren kunna sova gott på :) Ja det knepiga är ju att det de gör är bra så jag vill ju på ett sätt att de håller på! Men som sagt, kanske inte så brutalhårt...
    Jag ska försöka ligga försiktigt på kudden, så kanske de inte bråkar med mig :) Kram!

    Ylva: Visst är de, de är lättast att handskas med då också!
    Tack! Jag tror kanske inte målandet är min största styrka, men ibland är det roligt att göra sig förstådd med bilder istället för med ord :)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Emma,
    jag önskar att du får sova riktigt gott i natt med sköna drömmar och att du får en mycket fin dag i morgon. Att styrkan då är tillbaka så du orkar på nytt.
    Än en gång, tack att vi får följa dig under denna resa.
    Kram evalena

    SvaraRadera
  8. Fina Emma! Du är en sån kämpe ... tänker på dig och hoppas din dag blir bra och att du mår bättre : ) Massa kramar! Bea

    SvaraRadera
  9. Evalena: Det hade jag också önskat! Men det får bli en god natt en annan gång tror jag... Så lite så :) Kram

    Bea: Tack! Ska försöka göra det bästa av denna dag och försöka må så bra som möjligt! Kram

    SvaraRadera
  10. Hej min bästa Emma! Attans också att du även denna gång har fått så mycket besvär av dina monster. Även om du nu varit med det en gång och känner igen smärtan och vet att om några dagar så lägger sig det mesta, så förstår jag att det tar på krafterna. OM jag kunde så skulle jag ta över en del OM jag kunde så skulle jag underlätta för dig Om jag kunde så skulle jag vara nära dig, MEN det är jag i mitt hjärta, (om det nu hjälper!!!) Jag kommer till Stockholm nästa vecka och är barnvakt men jag vet inte om jag kan besöka dig, då dessa små barn ständigt är förkylda. Du får absolut inte utsätta dig för några baciller. Ja vi får se. I dag har vi här kallt men fint väder, Malin o Karin är inne med småbarnen på någon babygrupp och jag är hemma o fixar lunchen och passar Tyra som nu sover. I morgon "gör" vi GeKås! Hoppas att du kan vila under dagen och så ser vi fram mot en skön natt i din fina säng.Tack för alla fina bilder du ger oss verkligen inspiration. Kram /Britta

    SvaraRadera
  11. Britta: Tack, jag blir glad av stödet :) Försöker tänka att jag vet att det hela går över och att man bara får ge det tid - ibland går det, ibland inte. Vi kan ju höras av så får vi se om det går, om alla är friska och så. Siktar på att börja jobba ganska snart men om vi hittar en dag och tid vore det trevligt att ses :) Roligt om ajg inspirerar! Kram

    SvaraRadera