torsdag 3 februari 2011

Sömn, sjukhus och semla

Jodå, i natt blev det sömn. Vaknade förstås ett antal gånger, första gången måste jag ha drömt om förband man får på sina operationssår, för jag bråkade väldigt mycket med täcket som i förvirringen var någon sorts steril kompress. Fick inte ihop det, hur skulle jag ligga för att förbandet (alltså täcket) skulle stanna kvar på kroppen? Under täcket, över täcket, mellan täcket, snett bakom täcket, lite grann framför täcket? Till slut somnade jag, utan att ha löst problematiken. Efter det drömde jag, vad jag vet, bara bra saker. Var i Globen, kära gamla HV71 skulle möta Djurgården. Av någon anledning skulle jag innan match gå förbi Djurgårdens omklädningsrum, som saknade både väggar och tak, och störa spelarna i deras uppladdning - genom att skrida förbi lite snyggt i HV-tröja och min schysta peruk. Fick dock inte till gångstilen så frågan är hur störda de blev. Tar för givet att HV vann ändå, men jag hann tyvärr inte följa matchen innan jag vaknade.

Ytterligare ett sjukhusbesök i morse, denna gång hos diabetessjuksköterskan. Vi beslutade att jag ska höja mina insulindoser den dag jag får cellgiftsbehandling och de närmsta dagarna därefter, allt för att mota det skyhöga blodsocker som cellgifter och medicinen efteråt ger. Det blir nog bra det där.

Prioriterade inte frukost i morse innan sjukhusbesöket. Det fick bli ett besök på Thelins konditori, med leverpastejsmörgås och te efteråt i stället. Inte alls fel.



I eftermiddag ska jag festa loss på en semla, minsann. Köpte med mig en innan jag gick från konditoriet efter frukosten, de brukar få bra betyg på det där stället. Jag tog faktiskt en promenad hela vägen hem och kan därmed äta en semla till eftermiddagskaffet. Dessutom har jag hört att det är jättebra med semlor när man ska passa sig för att bli sjuk, som jag ju ska göra denna vecka. Semlor motar bort feber och sådant, gör att de vita blodkropparna inte sjunker i antal (som de annars gör denna vecka). Jag lovar. Typ...

Bäst just nu: Bokat tid för den bland oss flickor så oerhört populära make upkursen vi cellgiftspatienter får. Har tid först i slutet av mars, men ändå, oj vad snygg jag kommer bli!

5 kommentarer:

  1. Drömmar är verkligen så konstiga, vad som helst kan hända typ. Speciellt det där med att det inte fanns väggar och tak känns väldigt typiskt drömmar:-) hehe det är kul! Skönt med en promenad och ännu bättre låter det med semla ju. Njut!!!! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Så skönt att du kunde promenera hem, vilket framsteg!
    Frukoststunden såg härlig ut och nu äntligen ska du få din semla, det var på tiden. Bra att du hittar ljuspunkter, men det är ju något som du är duktig på.

    Take care/mamma

    SvaraRadera
  3. Lina: Haha, ja det finns ju absolut noll logik i dem, men det kan ju vara rätt roligt det med :) Eller hur, semlor är bra! Kram

    Inger: Verkligen, det trodde jag inte för några dagar sedan! Ja nu var det dags för semla, kommer sitta fint om en timme eller två :) Kram

    SvaraRadera
  4. Skönt för dig att du slapp se slutet av matchen, tror jag. DIF är på g nu. Krossade Färjestad i kväll, så HV får akta sig.

    Härligt att du piggnat till igen.
    Allt gott (även semlor) till dig!
    Kram evalena

    SvaraRadera
  5. Evalena: Ja jag såg det på Hockeykväll, verkligen kross! Däremot är jag inte orolig för HV, de fixar det här, så mig kan du inte skrämma! Tack och kram!

    SvaraRadera