söndag 30 september 2012

Dagens gladsak, 30 september

Ni som läste bloggen i går kanske kommer ihåg att ni fick en väldigt tidig gladsak då. Strax innan klockan 05.00 gick jag nämligen hemifrån, när det fortfarande var alldeles tokmörkt ute. Varför man ger sig ut så tidigt en ledig lördag? Jo, man ska på roadtrip!

Det var Linda som kom med idén, Nina och jag som glatt hakade på. Att bara åka iväg och ha en hel dag tillsammans, tre nära vänner som gör något vi inte gör varje dag direkt. Målet för vår resa var ett ställe många människor tar sig till, vissa ofta, andra mer sällan. Ingen av oss hör till den första kategorin även om vissa har varit på målet fler gånger än andra. Jag minns inte när jag var där senast men jag skulle tippa på väldigt tidig tonår. Sedan dess har det hänt massor.

Vi körde några timmar och såg den tidiga mörka morgonen bli till en ljus dag - eller i alla fall ljusare, det var ändå lite mörkt eftersom det var en ganska grå dag i går. Picknicken var uppdelad mellan oss, Nina hade med termos med kaffe, flaskor med cola och mineralvatten, samt godis. Linda hade med rejäla smörgåsar och jag hade bakat kakor; äppelmuffins med kanel och kardemumma, samt brownies med polkagrisar. Eftersom det var ganska kallt och blött ute satt vi inne i bilen och åt smarrig frukost.


"Men vart är ni på väg då?!?" undrar ni kanske nu. "Vart ska man åka när man går upp så där okristligt tidigt?!" Jo...

... tadaaaa! 


Att välja Gekås i Ullared en löningslördag är kanske lite galet, och man får vara utrustad med en stor portion tålamod, lugn och glädje för att stå ut med all trängsel, alla människor som är exakt på det stället man själv vill vara på, samt alla kundvagnar folk kör på en. Lyckligtvis hade vi stora portioner av allt det där, och Nina och Linda som varit här några gånger på senare år kom med smarta tips om hur man tar sig genom varuhuset på bästa sätt. De hade några listor i huvudet och visste vad de var ute efter. Själv tänkte jag kolla på regnjacka och sen skulle jag vara färdig. Hade inte tänkt shoppa i princip någonting - var nu den tanken kom ifrån... Jag, inte shoppa?!?

Vi ställde vagnarna på utvalda platser, gick igenom område för område i egen takt och möttes upp bland hyllorna eller vid våra vagnar. Jag sprang på delar av släkten boende i Varberg och gjorde klart för dem att "nej jag ska inte handla så mycket..." och de log det där leendet som säger "Nähä, det säger du?! Och det ska vi tro på?!". Men det dröjde ett tag innan jag la ner första varan i korgen (proffsen lär ut att man tar en vagn och lägger en kundkorg däri. I korgen lägger man småsaker, i vagnen de större sakerna). Tog en ögon-makeupremover bara för att jag visste att jag om några veckor kommer behöva en ny, och jag såg framför mig hur det skulle bli det enda jag gick fram med till kassan. Men... nä. Korgen och vagnen (Nina och jag delade på vagn) fylldes på, märkligt nog! "Det är ju så billigt!" är en klassisk tanke här inne insåg jag. Det ena efter det andra åkte ner - fina billiga doftljus, billiga reflexer, billiga dvd:er, billiga skivor, billig regnjacka (yes!), fina billiga glöggmuggar (jo då, det fanns måååånga julsaker och vi kom i julstämning av bara farten förstås!) och lite till. Så kan det gå!

Efter några timmars shopping var det dags att parkera sin kundvagn och gå till restaurangen, som påminde väääldigt mycket om Ikeas diton. Tog en riktigt god räksallad och efter en stunds vila var vi redo att hämta ut våra vagnar och köra vidare!


Nina och jag blev färdiga inne på Gekås innan Linda, som snart är tvåbarnsmorsa och behövde lite tid för att kolla barnkläder och leksaker. Eftersom det finns flera butiker ute på området gick Nina och jag och kollade outletbutiker under tiden och gjorde bland annat fynd på en MQ-outlet. Jag hittade (eller Nina hittade åt mig om vi nu ska vara noga) en riktigt billig höstjacka från Peak Performance som skrek mitt namn. Saker som skriker kan man inte ignorera, det förstår ju vem som helst!

Efter många timmars shoppande var det dags att gå tillbaka till bilen för inpackning och hemfärd. Bagaget fylldes snabbt:

Finfina vänner med finfina inköp! Det kan ju inte bli annat än dagens gladsak :)


Jaha ja, det var månadens sista gladsak det! I morgon är det oktober och även om det finns gladsaker också för den månaden blir det kanske lite bloggpaus någon eller några dagar - vi får se. Hoppas i alla fall ni blivit lite glada när ni kollat in här och sett att det med ganska enkla medel går att känna lite glädje :)

Nej, nu ska gå och äta frukost och sedan ska jag ta tag i mina inköpta saker, ställa på rätt plats, fixa och dona. Ha en bra söndag!

4 kommentarer:

  1. Hej & hå, här shoppas det på minsan!... Är det värt den långa trippen?
    Förstår att ni hade det trevligt och det räcker ju långt.
    Trevlig vecka på dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag det är, fanns en hel del fint! Samt en hel del fult förstås, men det kan man ju låta bli att köra... :)
      Detsamma!

      Radera
  2. Svar
    1. Det blir lätt så när man umgås med två andra galna flickor! Dessutom tycker jag du ser härlig ut :)

      Radera