torsdag 6 september 2012

Dagens gladsak, 6 september

Jag bläddrade tillbaka i några gamla dagböcker i går. Inte de jättegamla, bara några från de tre-fyra senaste åren, och läste vad som hade hänt just 5 september det året. Två saker stack ut lite. Det första var att jag den dagen för exakt ett år sedan hade gjort min första jobbdag efter den långa sjukskrivningen. Fem förvirrade timmar där jag skulle försöka komma ihåg hur man redigerar nyhetstidning, men också fem härliga timmar där jag var tillbaka i vardagen. Och när man är sjuk, har ont och är trött, vill man sällan något hellre än att komma tillbaka till vardagen. Det var en härlig dag :)

Den andra saken var att jag just den dagen, några år tidigare, hade gjort höstfint på balkongen. Det kändes ganska konstigt när jag läste det, jag brukar göra höstfint när det känns som höst - och jag tror inte jag är där riktigt än. Jag förstår förvisso att det inte är sommar, och medlemskapet i VVK (Våga Vägra Kyla, som jag skrev om för några veckor sedan) är inte alls lika talibanskt hårt på kravet att vara barbent nu, vilket jag alltså inte är längre - men höst? Nä, inte riktigt än. Så detta år dröjer det i alla fall några veckor till innan balkongen fylls med små dekorationspumpor och växter som tål en del låga temperaturer. Men, med det inte sagt att jag inte kan omges av något med lite sensommar/höstkänsla...

... och solrosor känns precis så. Det hörs ju på namnet att de är lite somriga och soliga, samtidigt som de hör slutet av den årstiden till. Jag tycker det är en fin blomma som man blir glad av! Dagens gladsak :)

2 kommentarer:

  1. Ett år sedan du började jobba igen efter ditt svåra år, ofattbart att det gått så fort. Ändå mer ofattbart att du orkat och varit SÅÅÅ positiv och visat sån kämparanda. Jag gläds verkligen med dig, HIPP; HIPP!!!
    Å dedär med solrosor, visst är det en gladsak med lite höstfeeling. Hötorget nästa...
    Kram tjejen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Tack tack :)
      Det är det, en liten fin höstkick!
      Kram

      Radera