söndag 2 september 2012

Dagens gladsak, 2 september

Ni kanske kommer ihåg den här tavlan från i går:



Ni ska, på olika sätt, få se mycket på det temat den här månaden tänkte jag. För ibland måste man nämligen påminnas om glädjesaker. Det har varit en dålig sommar vädermässigt, och jag hörde någonstans att antalet självmord ökar under hösten om det har varit en dålig sommar. Och man behöver inte ens se det så dramatiskt och sorgligt, det räcker med att veta att höstdepp är vanligare än sommardepp. När det blir mörkare och mörkare, tidigare och tidigare för varje dag som går... när det känns som en lång höst ligger framför med få lediga helgdagar (till skillnad från våren som alltid har ett gäng röda dagar)... när man måste klä på sig för att inte frysa eller bli regnvåt... kan man behöva några glädjekickar varje dag, eller hur?! För att påminna sig om att det finns massor med sköna saker runt omkring en liksom. Så jag tänkte bjuda på det varje dag i september, med grund och botten i den där tavlan. Det blir en salig blandning på det glada - saker jag gör som gör mig glad, saker jag ser som gör mig glad, personer jag träffar som gör mig glad och så vidare. Det är också en uppmaning till er där ute att öppna ögonen och hitta gladsaker i er vardag! Jag tror förstås inte det botar någon höstdeppighet eller så, men jag gör det för kicken. Glädjekicken. Det där leendet-kicken!

Så häng med nu, varje dag denna första höstmånad - en eller flera bilder varje dag! Om ni läste i går kanske ni minns att jag skulle visa en bild på något som gör att jag från och med nu är ganska okej med kommande regn. En riktig gladsak! Håll med:

Visst drar man lite på smilbanden när man ser de här regnstövlarna?! Jag föll i alla fall pladask i vattenpölen så att säga, jag tycker de är så härligt solgula! Köpte dem i går och längtar nästan efter att få använda dem, för de kommer ju kunna lysa upp vilken grå dag som helst. Ska också skaffa en regnjacka men fram till dess har jag mitt fina paraply och kommer alltså kunna ta mig fram och nå mitt mål hyfsat torr! Dagens gladsak :)

4 kommentarer:

  1. Vilken bra ide, en slags adventskalender med saker att glädjas över varje dag, att se det stora i det lilla. En stor konst det. Tänk bara ett par illgula stövlar, visst är det en gladsak. Jag ska försöka tänka till och ge tillbaka till dig saker som gör mig glad... och tacksam. Skulle gärna utmana andra läsare att göra likadant, men ärligt talat så är de en aning tröga med kommentarer.
    Härligt att du ser så mycket positivt runt omkring dig efter allt du gått igenom, kanske är det därför du gör det???
    Bamsekram, tjoho! :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, man ska ju inte behöva vänta till december för att få öppna luckor :D Ja visst kvalar det in under kategorin gladsak?! Hehe, ja det är ingen jättefart på dem direkt... tur att du håller i :)
      Jag är nog en ganska positiv människa, det blir så mycket enklare att se saker positivt när man kan det. Det går förstås inte alltid men när man kan är det ju läge att passa på liksom.
      Kram och tjo!

      Radera
  2. Fina stövlar! Det är så att man längtar till gladslask. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, precis! Vilket bra ord, gladslask :)

      Radera