måndag 24 september 2012

Dagens gladsak, 24 september

Jag är ganska tom i skallen just nu. Eller också är det väldigt fullt i den samma. I dag har jag och tre av mina redigerarkolleger varit på kurs hela dagen. Vi ska från och med nästa vecka arbeta i ett nytt redaktionellt system och alla på redaktionen har fått gå, eller ska gå, på kurs en heldag. Vi som redigerar har däremot två dagars kurs - inte för att vi är lite mer tröga än våra andra kolleger utan för att kopplingen mellan redaktionellt system och redigeringsprogram bara rör oss och vi därför måste lära oss ungefär dubbelt så mycket. Jag var aldrig speciellt bra på att lyssna och lära i skolan, sitta och läsa en bok och memorera. Ibland var både koncentrationen och motivationen totalt ickeexisterande. Det är bättre nu men jag måste ibland skärpa till mig lite för att inte hjärnan ska koka över. Precis som i skolan gillar jag när jag får arbeta med händerna, medieämnena i plugget var förstås mycket roligare än typ mattelektionerna... Göra radioprogram, tecknad film, fotografera - mycket mer intressant än att lära in historiska årtal, possessiva pronomen eller tyska glosor!

Nu är det bättre som sagt, jag kan sitta på kurs och lära mig saker, lyssna och låta bli att somna. Förmodligen mest beroende på att vi får jobba under tiden, vi tränar på alla små och stora steg och det är intressant. Likt väl känner jag mig alltså nu lite tom, full eller tjock i skallen på något sätt, jag kommer förmodligen drömma om allt nytt i natt, och när det är dags för andra kursdagen i morgon kommer allt vara i en enda röra! Men när morgondagen är avslutad är jag troligtvis ändå mer insatt i det nya än vad resterande redigerarkolleger är, de som går kursen på onsdag och torsdag.

Kursandet i dag har gjort att jag inte jobbat ett endaste dugg med sådant jag brukar arbeta med när jag är på jobbet. När jag kom hem satte jag mig med Hungerspelen en stund (nu har jag lämnat 900 sidor bakom mig och har bara 50 sidor kvar! Det känns lite sorgligt faktiskt), men sedan blev det en stunds nötande vid datorbordet för att gå igenom jobbmailen och få lite gjort. Jag gillar verkligen min datorhörna, det händer så mycket här!

I ungefär 999 fall av 1 000 är det här jag sitter när jag bloggar, det är här idéerna kommer. Jag vet långt ifrån alltid vad jag ska skriva innan jag sätter mig på stolen och lägger fingrarna mot tangentbordet, kollar upp på mina fina svartvita tavlor när orden fastnar någonstans och går sedan lös på tangenterna för att skapa meddelanden. Det finns många ord här, både i datorn och på väggen - och jag gillar ju ord som ni vet. Det blir förresten lite extra fokus på just ord de närmaste dagarna! Ord och en fin hörna - det är dagens gladsak :)

4 kommentarer:

  1. Har oxå precis satt mig vid datorn för lite arbete men tittar först in till dig.
    Hade gärna haft en sådan fin datorhörna, förstår att du trivs där.
    Visst är det härligt när man hittar en bok som man helst inte vill ska ta slut.
    Lycka till med det nya i morgon, då kommer du hem ännu mer fullproppad.
    Tjoho! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du kom förbi :D
      Ja jag gillar det, men det är lite knepigt också - ska jag läsa för att jag vill veta hur det går, eller ska jag låta bli för jag vill ha kvar spänningen? Svårt...
      Tack, ja det blir nog så. Hoppas inte skallen exploderar...!
      Tjo!

      Radera
  2. Tänk så mycket det finns att vara glad över, både stort och smått.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns det verkligen. Det är bra att påminna sig om det mellan varven :)
      Detsamma!

      Radera