måndag 17 september 2012

Dagens gladsak, 17 september

Ni minns kanske att jag i går skrev att jag haft en väldigt bra helg? I lördags var jag ju hos Karin och Anton och åt vildsvinsgryta, och i går var det vännerna Jessica och Erik som gällde, även där med god mat - fisksoppa. Nu är ju inte maten det viktigaste, även om det är väldigt trevligt att äta gott förstås. Men det var ju naturligtvis umgänget som gjorde att helgen var bra! Umgänge med stora och små. När jag kommer hem till Jessica och Erik får jag också - stora lycka! - leka. Det är drygt tvåårige Vilmer som plockar fram barnet i mig, ni ska snart få se en av våra sysselsättningar! Men först; en nykomling i familjen:

Det här är Gilbert, sex veckor ung! 

När jag först fick hålla Gilbert dröjde det inte länge innan han blev oerhört missnöjd med mitt sällskap. Men jag tror jag börjar få lite kläm på det där med små barn nu, efter att med varierande framgång haft vänners barn i min famn - nu för tiden vet jag (ibland) hur man ska bete sig för att gå från tokgråt till som här, tystnad och acceptans...

 ... till sömn och fullständig tystnad! Heja mig! Och heja Gilbert :)

Vilmer och jag ägnade oss alltså mest åt lek, men man måste ju fylla på med lite energi för att orka med sådant, så en fika är alltid välkommet. Här är det full koncentration på glasskeden...

"... men nu kanske vi kan fortsätta leka då?"

Saker som rullar är en klar hit i Vilmers värld. Till en början körde vi tågbana i mååååånga varv men här är tåget utbytt mot bilar. Vardagsrumsbordet blev en bilbana och vi måste ha kört ett par mil sammanlagt, med varsin vit bil. På ett och samma ställe stannade vi för att tanka och ibland också byta hjul. Sedan var det...

... full fart igen - som synes, kameran hinner ju inte ens med...!


Det är en alldeles fantastisk ålder, den här på drygt två år! Jag fattar det mesta Vilmer pratar om och jag har på riktigt väldigt roligt åt dessa enkla lekar, hur många varv vi än kör tåg eller bil. Man kan inte bli på annat än gott humör av aktiviteter som dessa! Jag vet att Vilmers och Gilberts föräldrar inte är med på bilder denna gång, men hela den här familjen är förstås dagens gladsak :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar