lördag 8 september 2012

Dagens gladsak, 8 september

När jag vaknade sent i morse var första tanken "Frukost: amerikanska pannkakor!". Ni vet ju att jag har amerikansk frulle mellan varven, men att den hittills alltid bestått av hembakade bagels. De tog ju slut för några veckor sedan och eftersom det dels tar snudd på oändlig tid att baka bagels och det dels finns annat att äta på just det amerikanska temat, var alltså tanken "pannkakor" i dag. Nu kan ingen påstå att ett lass amerikanska pannkakor är en lätt start på dagen - den är snarare rejält tung och mer som lunch och middag ihop. Om man inte ska knalla omkring i NY City en hel dag förstås, då är det en riktigt bra start och man håller sig mätt och full av energi en hel dag. Att till frukost kalasa på tjocka pannkakor en lördag i Stockholm, en dag som mest ska ägnas åt lite städning och sedan häng i soffan, är snudd på galenskap. Det är liksom omöjligt att göra av med den mängd kalorier man stoppar i sig och det är måhända tveksamt om det är nyttigt att stoppa i sig så mycket godsaker redan på morgonkvisten... men vad tusan... spela roll. Det är ju så gott!

Jag tog en promenad till Ica Maxi direkt efter sänguppstigande, behövde handla lite till min frukost - eller snarare brunch. Jag är oerhört förtjust i brunch! Det känns så mycket helg och så lyxigt på något vis! Och dessutom lite bättre att slå ihop de båda måltiderna eftersom pannkakor kanske känns lite för mäktigt till morgonkaffet. Och nu i efterhand är jag förstås proppmätt - men åhhh så happy!

Mina amerikanska frukostar består ju, som ni kanske vet, också av en svensk touch. Oftast får grönsaker och frukt stå för det svenska, och jag tycker det blir en perfekt blandning. Denna gång blev det ananas, blåbär och äpple i frukt- och bärväg. Eftersom jag är en vän av att leka med maten åkte pepparkaksformarna fram till mitt lilla kalas - det är alltså därför äppelbitarna är i form av små hjärtan. Man har inte roligare än man gör sig!! Sedan blev det förstås de klassiska tillbehören till pannkakorna, bacon, lönnsirap och kaffe (i finfina NY-muggen), och så en liten amerikansk flagga på toppen av pannkaksberget! Mums, sa magen, hjärtat och hjärnan - ja hela kroppen faktiskt - och log lyckligt! Dagens gladsak :) 

4 kommentarer:

  1. Hihi USA har landstigit på månen.
    Gott ser det ut i alla fall.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja - pannkaksmånen har fått besök :)
      Det var väldigt väldigt gott!
      Detsamma!

      Radera
  2. Hungrig såhär på söndagskvällskvisten när jag ser dina bilder.
    Tjoho och en bra vecka till dig! :)

    SvaraRadera