onsdag 20 april 2011

Vårfrukost på balkongen, utan smärta

Sov riktigt bra natten till i dag, utan sömntablett. Det är första gången någonsin så tätt inpå cellgifterna, och det känns ju väldigt bra. Visst vaknade jag ibland men det är okej. Och jag hade framför allt inte ont. Började med De Riktigt Starka Tabletterna i går under eftermiddagen eftersom jag hade vansinnigt ont i fötterna, kunde knappt sitta still. Eller gå. Eller ligga. Eller stå. Men när bedövningen kom kändes allt bra. Tog lite tabletter för två timmar sedan eftersom värken började sätta klorna i mig då. Dessa piller är verkligen en befrielse...

Började dagen på ett av de bästa sätten som finns. Ett av dem alltså, det finns många bra sätt att börja sin dag på förstås. För min del var det frukost ute på balkongen som gällde, den första för säsongen.

Den lilla balkongen är verkligen inte specillt avancerat iordninggjord än så länge, men har i alla fall lite grönska. Och påskfjädrar förstås.

Fick två påskdukar av kollegan Elisabeth och hennes dotter Ulle när jag fyllde år. Den ena passade väldigt bra på balkongfrukostbordet.

Frukost med morgontidningen i perfekta balkongstolen!

Ingen tvekan om var man ska servera detta te...

... just det, på balkongen! Här med äggmackor och apelsinjuice.


Nu ska det sägas i ärlighetens namn: Det var dels lite för kallt att sitta ute, det var dels så att bäst före-datumet på teet hade gått ut och därför inte smakade så mycket. Men känslan att sitta där ute på den lilla balkongen och må bra - den var det inte fel på!

Har sedan haft en ordentlig tvättdag, både genom det vanliga sättet där man springer fram och tillbaka till tvättstugan, samt tvättat peruken. Dessutom har jag packat. Det har alltså inte hänt så värst mycket spännande saker, men det är okej, man får ha sådana dagar också. I morgon ska jag upp alldeles för tidigt och göra det där kontrastultraljudet som borde gjorts för längesedan. Jag hoppas bara att kroppen håller sig lugn och inte gör för ont när det är dags att ge sig iväg - någongång under morgondagen kommer nämligen smärtan from hell komma, så är det. Jag håller tummarna för att det blir senare. Mycket senare.

Bäst just nu: Läser i Dagens Nyheters sportavdelning att den finske hockeyspelaren Teemu Selännes svensexa en gång i tiden spårade ur en aning. Iklädd en ögonbindel blev han av kompisarna medsläpad till en tatueringstudio och meningen var att han skulle få en finländsk flagga på axeln. Men tatueraren visade sig bli så pass nervös att han råkade göra en blågul variant istället - Finland blev alltså Sverige... Lätt hänt, flaggorna är ju sååå lika... Vad lär vi oss av detta? 1. Det är farligt att gifta sig. 2. Välj tatuerare med omsorg och välj inte någon nervös typ. 3. Det är ganska roligt och man kan skratta åt det :)

10 kommentarer:

  1. Wow, så härligt det ser ut. Vad gör det då att ditt the var utgånget och det var lite kylslaget, det finns plädar för sånt. Bara att veta att the´t heter Frukost på min ballkong, räcker långt. Mysig påskduk, den satt som en smäck på bordet. Det bästa av allt var ändå att du sovit, JIPPI och att inte värken from hell slagit till. Den kan ta påskledigt om du frågar mig.
    Underbar utblick över sta´n ikväll, första segelbåten in mot piren, VÅRFEELING och i morgon är du här! Wow!

    Take care och styrkekramar!

    SvaraRadera
  2. Inger: Precis, det finns ju väldigt många värre saker! Ja jag tyckte det passade mig, får försöka hitta en ny påse för det är gott. Haha, ja jag håller med, lite ledigt för cellgiftsmonstren skulle väl alla gilla?!?
    Åh vad härligt, det är ju nästan sommarfeeling till och med! Ja det blir roligt att komma hem igen, ses snart!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så härligt att läsa att värken inte varit så svår idag. Hoppas att tabletterna, de starka, kan hålla den borta i fortsättningen oxå.
    Tänk att våren kommit så man kan vara ute och äta. Ser så härligt ut på din balkong. Där kommer du att kunna njuta många gånger.
    Önskar dig en god natt och en trevlig resa till Småland imorgon efter sjukhusbesöket.
    Kram Ylva o Lasse

    SvaraRadera
  4. Hej Emma! Du är sååå bra! alltså nu har du inte mycket kvar av behandlingen. vad snabbt det har gått ändå, även om många dagar och nätter har varit tunga. Tänker på dig (även om jag inte skrivit här, har bara hunnit läsa på mobilen det sista), och snart ses vi ju :-) Glad påsk!!!!! massa påskkramar!

    SvaraRadera
  5. Ylva & Lasse: Ja med hjälp av tabletterna går det mesta att uthärda!
    Helt klart, här kommer jag sitta många gånger framöver, precis som det ska vara :)
    Tack och kram!

    Lina: Det har det verkligen, känns inte som det var så längesedan det var januari och jag hade allt framför mig! Det gör vi, ha det bra till dess, kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Emma! Vilka söta kycklingar du har lagt som bakgrund!Är det påsk så är det!
    Ha nu ett par bra dagar i jönköping!
    Hälsa din lilla familj! Glad påsk!
    Kramar Karin Fredrik och Elliot

    SvaraRadera
  7. Tjenixen Emma! Bara en skärtorsdagshälsning, allt väl med dig?
    Visst var det något dr aktigt idag oxå? Hoppas allt gått bra.
    Ha det riktigt bra och GLAD PÅSK på dig!
    Kramelikram tjejen!

    SvaraRadera
  8. Hej Emma.
    Vill bara säga att jag kommer länka till din sida på måndag från min blogg. Har dessutom lånat en bild av dej för att promota lite... Om du misstycker, säg bara till så raderar jag länken och bilden...
    Glad påsk!
    Sara

    SvaraRadera
  9. Hej Emma! Jag hittade din blogg nyss! Jag har opererats för äggstockscancer förra veckan och även tagit bort en hel del lymfkörtlar som har blivit attackerade. Jag har dock en del metastaser bakom hjärta och lungor och fick i tisdags en portacat insatt och kommer snart att genomgå samma behandling som dig. Jag blir 26 år i år. Har även blivit erbjuden BIBF 1120 som jag såg att du tackade nej till, själv har jag inte svarat än...velar som tusan! Ångrar du att du tackade nej? Jag har också läst att du är väldigt påverkad av behandlingen men jag tycker verkligen du verkar vara en stark person som kämpar på bra!! Kramar Linn ps. har du någon mail?

    SvaraRadera
  10. Karin: Ja visst är de charmiga?! Jag gillar dem som tusan, och ja - är det påsk så är det :D
    Det ska jag ha, hoppas ni får det riktigt bra ni också, stor kram!

    Isa: Ja om man bortser från smärtan är allt väl med mig :) Jodå, ingen rast och ingen ro från sjukhusen, går att läsa om i nästa (dagens) inlägg! Detsamma och kram!

    Sara: Jag misstycker absolut INTE, du får gärna länka, det är bara roligt :) Ha en fantastisk påsk du också!

    Linn: Välkommen, roligt att du hittat hit! Du har en del att gå igenom låter det som, håller alla tummar jag har för dig! Jag kan på ett sätt ångra det för att jag vet att jag hade hjälpt forskningen framåt, det hade ju varit väldigt värdefullt! Samtidigt kände jag att jag ville komma igång med min behandling så fort som möjligt, vilket jag inte hade kunnat om jag hoppat på forskningen - det hade dröjt ytterligare några veckor då och jag ville bara bli av med skiten så fort som möjligt. Dessutom kände jag att det blir så många sjukhusbesök de närmaste åren om jag hoppade på och jag var inte pigg på det heller. Men det var jättesvårt, jag ville ju inte vara så ego som jag låter...
    Tack! Ja ibland har de nästan drivit mig till vansinne, hoppas verkligen att du får lindrigare biverkningar! Du kan nå mig på emstaffansdotter@gmail.com
    Kram!

    SvaraRadera