söndag 3 april 2011

Svårt att väga 300 kilo

Det har varit en väldigt dimmig dag i Jönköping i dag och jag har inte varit utanför dörren sedan i fredags. Börjar därför känna mig ganska mosig i både kroppen och skallen, skulle verkligen behöva lite luft. Problemet är bara att jag inte orkar! Jag är så slut i kroppen så jag knappt kan ta mig från nedervåningen, där jag sover, till frukosten på övervåningen på morgonen. Allt går enormt sakta och när jag försöker göra något avancerat, som att duscha, är jag helt slut efteråt. Just nu är det nog tröttheten som är värst, även om smärtan inte heller är rolig. Men tröttheten tar bort all energi och till slut blir det till och med jobbigt och tungt att vila! Det låter kanske knäppt och som att jag klagar, men när jag suttit still länge och ska försöka börja röra på mig har nederdelen av kroppen domnat bort och jag känner mig totalt förlamad. Det är lika spännande varje gång när jag testar om fötterna klarar av min tyngd och kan föra mig framåt!

Det känns som att jag väger 300 kilo men att nästan all vikt har hamnat nere i fötterna. Resten av kroppen är på något märkligt sätt både mjuk och tung och i vilket fall som helst för skör för att klara av ett längre pass i lodrätt läge. Ibland känns det som att jag får skärpa mig för att orka släpa de tunga 300 kilos-fötterna några steg framåt.

Dags att sträcka på sig! Den dagen krafterna finns alltså... en dag så!


Jag tittar ibland på den här tavlan mamma och pappa har i vardagsrummet, och jämför mig med den här mannen. I nuläget är jag nummer två nerifrån, absolut inte på botten men jag har en bit kvar av krälande i skiten. Jag slås ibland av att jag inte vet när jag senast kände mig helt stark. Någon gång innan cellgifterna gjorde jag nog det, även om det också var en stundtals kraftlös period precis efter den stora operationen. Jag längtar verkligen efter den dag jag likt mannen längst upp kan sträcka mina 172 centimeter rakt upp i luften och känna att jag inte har ont, att jag har kraft för både denna dag, och nästa, och nästa, och nästa...

I början trodde jag nog att ju mer cellgifter jag skulle få, ju mer skulle kroppen vänja sig vid det. Att det skulle bli lite lättare för varje omgång. Men jag vet inte, kanske är det tvärtom - ju mer gift som sprutas in, ju mer finns det där inne som tar längre tid på sig att gå ur kroppen. Efter första cellgiftsomgången mådde jag uselt första veckan, sedan var det över. Senaste omgången tog det tre veckor innan jag mådde hyfsat okej och jag har förstås ingen aning om hur den omgång jag gjorde i början av veckan kommer utveckla sig. Som jag sagt innan, smärtan har varit lite lindrigare denna gång men tröttheten är lika brutal som alltid. Åhhh vad jag längtar efter att kunna resa mig! Armar uppåt sträck!

I morgon måste jag försöka komma ut lite, om det så bara ska vara att gå runt i trädgården en liten stund, med små stapplande steg. Det här håller liksom inte, hur skönt det än är att lägga timmarna på en bra bok. I morgon hoppas jag kunna leverera lite mer action. Vi får se hur det går.

Bäst just nu: Matlusten har kommit tillbaka ganska bra, efter några dagar när det varit lite si och så med den saken. Det är ju bra dels för att man behöver mat för att orka göra saker, och dels för att mamma och pappa gör väldigt god mat - och lyxen med sådan mat vill man ju inte missa! I just denna matmatch leder jag nu över cellgiftsmonstren, som gick ut hårt de första dagarna och därmed tog snudd på död på matintresset. Men nu har jag både kvitterat och ökat på ledningen till min fördel! Heja mig :)

8 kommentarer:

  1. Det känns som jag ofta är först att kommentera, men vet du vad... det sk.... jag fullständigt i! Jag vill nämligen att du ska veta att jag är med hela tiden och följer dina dagar och ditt kämpande. Hur ska du annars veta om jag inte hör av mig? Hoppas att orkeslösheten ger med sig så du kan njuta lite mer av dagarna. Ska vi säga så...in med lite mer kraft nu!
    Tavlan var en höjdare, hoppas att du kan kravla dig uppåt, gubbe för gubbe!
    Mesta, bästa kramen tjejen!

    SvaraRadera
  2. Känns som mina kommentarer också ligger ganska långt fram. Man väntar så på din blogg för att bli uppdaterad på hur du har det. Du far ut och in i sinnet hela dagarna. Önskar att man hade en så stark viljestyrka att den kunde fylla dina muskler med kraft, ork och smärtlindring. Men imorgon är en ny dag som vi beslutar blir bättre än den idag.
    Keep on fighting!!!!!
    Kram Ylva o Lasse

    SvaraRadera
  3. Känns som jag bara upprepar mig, är inte alls lika kreativ och varierande som du är när du skriver. Tänker på dig, hoppas så att du ska återfå krafter, känna hur energin återvänder till varje muskel och känna hur livsglädjen fyller dig. I och för sig verkar du vara energisk och glad nu också, fastän kroppen strejkar, men när kroppen är med, kanske glädjen och energin också får extra fart.
    Säger det igen, du skriver så bra.
    Kram från Majken

    SvaraRadera
  4. Hej Emmagumman! Så synd om dig att du åter haft en dimmig dag, med allt vad det innebär. Hoppas hoppas att det lättar för dig, snart. I morgon är en ny dag och jag ber på mina bara knän att du ska få en lättare dag i morgon. Kanske att du orkar gå ut i trädgården och leta efter vårblommor. Det är skönt att du är hemma hos mor o far så att du slipper vara ensam.
    På fredag åker vi till Stockholm på lilla Tildes dop, men då är du ju kvar i Jönköping tror jag, så vi ses en annan gång.Kram kram

    SvaraRadera
  5. Isa: Du får gärna vara först, jag är glad att du är med och stöttar så det tackar jag för :) Det låter bra, jag ställer helt upp på det!
    Jag ska göra mitt bästa och följa i gubbarnas spår!
    Kram!

    Ylva & Lasse: Jag blir glad för alla kommentarer, när de än kommer :) Ja det vore ju härligt om man kunde fylla på med kraft så, synd att det inte funkar helt ut - men som jag sagt tidigare gör stödet väldigt gott i kampen :) Kram!

    Majken: Sluta genast tycka så, för jag håller inte med! Och det viktiga är inte att komma med en massa nya saker utan att bara säga "jag hejar på dig!" typ :) Och visst är det lättare att vara glad och ha energi när kroppen inte strejkar, så framöver, när kroppen blir som den ska, kommer jag vara ett enda stort leende energiknippe :D
    Tack och kram!

    Britta: Ja vi håller tummarna för i morgon tycker jag, ny dag, ny vecka - nya möjligheter!
    Jag ska helt klart ut och i trädgården i morgon, om jag så ska krypa fram!! Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Emma. Jag hejar på dig o tänker att du e sååååå stark. Jag brukar tänka att tur i oturen att man är starkare än man tror, att det finns en reserv som kroppen kan använda. Nu e det 2 cellgiftbehandlingar kvar, jag hoppas att du kan finna tröst sånna här dagar i att du gjort mer än hälften och kan se slutet på det.
    Hoppas att denna dag o dom efterföljande ska bli lättare för dig. Tänker på dig.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  7. Hej Cissi! Jag hittade din kommentar efter inlägget jag skrev i mars. Vill tacka dig för din omtanke och att du tog dig tid att skriva. Att få möta äkta omtanke är väldigt viktigt, det värmer. Du, om någon, har erfarenhet av att stå brevid någon man älskar av hela sitt hjärta och inte kunna göra mer än just stå brevid, finnas till hands. Smärtan du beskriver känner jag/vi så väl igen, likaså frustrationen att inte kunna lindra smärtan eller lyfta av bördan.
    Nu önskar jag dig och din Roger ALLT GOTT!

    Kram till er båda!
    Emmas mamma Inger

    SvaraRadera
  8. Cissi: Tack snälla :) Ja den där autopiloten känns det som att jag kopplar på ganska många gånger! Det håller mig absolut uppe, just det att det snart är över. Med tanke på att det ibland känns som att jag mår sämre för varje omgång är det en räddning att det inte är så många kvar...
    Stor kram!

    SvaraRadera