söndag 10 april 2011

Stockholm utan snö, Stockholm med sol(stol)

Stockholmshemma igen. Känns inte som att det var så längesedan jag gick omkring i min lägenhet men av tidningshögen på hallgolvet att döma har jag visst varit borta drygt en och en halv vecka. En av anledningarna till att jag åkte hem i dag är att jag vet att jag någongång den kommande veckan ska göra mitt kontrastultraljud. Eftersom kallelsen skulle komma postledes under tiden jag var borta kändes det säkrast att vara hemma innan veckan börjar, ifall det skulle vara en tidig tid i morgon exempelvis. Den som tror att det kommit en kallelse för detta ultraljud räcker upp en hand. Gjorde ni det? Då gjorde ni fel. Jag hade alltså inte behövt åka i dag, på ett sätt. På ett annat sätt var jag dock tvungen, i morgon är det dags för blodprovstagning igen.

Bussen till Stockholm körde på i väldigt bra fart, vi kom fram en halvtimme tidigare än vi skulle. Det är därför det är så bra att åka buss, jag tycker ofta de kommer fram tidigare än de ska, i alla fall när jag åker. Inte skulle man komma fram tidigare om man åkte tåg, nej buss är min grej. Och all snö var borta när jag kom hem! Det mesta var väl i och för sig borta redan innan jag åkte, men utanför sovrums- och köksfönstren var det då ganska mycket snö kvar på gräsmattan runt träden. Men nu - inte en snöflinga så långt ögat når! I dag kunde jag, för första gången i år, ta en liten genväg ner till mataffären. Det är en genväg som skriker vår och sommar men som är förenad med livsfara om man tar den vintertid, eller i alla fall under snö- och istid. I dag tog jag den med ingen som helst fara för mitt liv och kände hur härligt vårigt livet var. Och är. Då får det vara hur det vill med benen och fötterna, cellgiftsmonstren får härja runt bäst de vill - jag njuter så mycket av barmark, solen, den blå himlen, ljuset!

Det är vår på balkongen också! I alla fall i ett av hörnen där min i går inköpta balkongstol nu står. Satte mig där en stund när jag kommit hem, det var inte helt fel! Riktig invigning, med fika och solande, får det dock bli en annan dag.

Snygg och skön och fantastisk. Precis som en balkongstol ska vara!


Nu ska jag börja packa upp lite smått och sedan ha en lugn kväll. Natten till i dag tog jag ingen sömntablett och sov som en stock. Märkligt det där, eftersom natten innan ledde till så lite sömn, trots en sömntablett. Får se vilken variant jag kör på till denna natt. Värktabletterna känns mer nödvändiga efter att ha hållt igång en hel dag - även om "hålla igång" denna dag inneburit en hel del stillasittande i en buss... Nåväl, nu är det dags att öppna resväskan.

Bäst just nu: Hur trevligt det än är hos mamma och pappa, hur mycket jag än har njutit av att vara där - det är skönt att vara hemma bland sina grejer och i sitt hem. Jag gillar mitt hem och nu är jag här :)

10 kommentarer:

  1. Helt underbart att veta att du trivs och gillar att vara hemma i ditt eget igen, det underlättar när du åker iväg. Hoppas att du nu får en bra vecka och har ork att vara ute, träffa vänner, slappa på balkongen och hämta nya krafter. Förresten, stolen ser också ut att trivas!
    Fortsätter att vara med dig, men nu på lite avstånd.

    Styrkekramar i mängd!

    SvaraRadera
  2. Inger: Ja det gör jag ju verkligen :) Ska absolut orka vara aktiv denna vecka, tror det kommer gå bra! Haha, det gör den, den fann sig till rätta på en gång :D
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  3. Ja Emma, det heter ju borta bra men hemma bäst. Och det gäller ju även om det är hos mor och far man är och blir så väl omhändertagen. Och du verkar ha ett så trevligt hem så jag förstår att det känns bra. Önskar dig god lycka denna vecka. Hoppas du orkar göra det du vill/drömmer om. Att kroppen känns bra och vill göra det du vill.
    En skön natt med god sömn och styrka och energi imorgon önskar vi dej.
    Hälsokramar i kubik.
    Ylva o Lasse

    SvaraRadera
  4. Välkommen hem kära du!!!
    Skönt att resan hem gick bra! ledsen att jag inte kunde erbjuda hämtning men M är bortrest(kommer hem sent ikväll och ska packa om för att åka igen imorgon..)
    Hoppas verkligen att vi kan ses snart!!!
    och ja du det var mig en snygg stol du skaffat, bra där:)
    Må väl kära vän! kram kram

    SvaraRadera
  5. Ylva & Lasse: Ja så är det ju. Och jag känner att jag har två väldigt bra hem så jag trivs på fler ställen :) Ja jag hoppas också det blir en bra vecka, och jag tror det blir så också!
    Tack och kram!

    Linda: Tack! Det gör inget, jag får ju bära mer än två kilo nu så det var inga problem :)
    Absolut, denna vecka kan vi väl satsa på hoppas jag! Ja den är fin, du får provsitta den nästa gång du kommer hit :D
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Välkommen hem, Emma!
    Du verkar ha det så fint...
    Och stolen trivs redan - kanon!

    Önskar Dig en positiv vecka,
    i alla avseenden.
    Du är verkligen värd det!!!

    Ha en riktigt God Natt!

    MAXI-Kramar
    Ulla & Stig
    i Vittsjö

    SvaraRadera
  7. Välkommen hem Emma. Ville bara önska dig en bra vecka o hoppas att du kan njuta av den o göra nåt roligt. Hoppas att din "bra vecka" verkligen blir bra! Kram Cissi

    SvaraRadera
  8. Välkommen hem till Stockholm! Men hur 17 fick du med dig stolen på bussen och sen hela vägen hem från Cityterminalen? :-)

    Har du lust/tid/ork att ses för en ganska sen lunch på onsdag efter Villes babysim (ca kl 15-15.30)? Vi kan ses runt Fridhemsplan eller så kan vi komma över till dig med lite thai kanske, om det passar dig bättre.

    Kram Jessica, Erik och Vilmer

    SvaraRadera
  9. Hej Emma! Jag är övertygad om att du fått den bästa omsorgen hemma hos mamma och pappa! Samtidigt vet jag att det är gott och vara hemma i sin egen lya bland sina egna "grejer". Och visst är det HÄRLIGT med vår på riktigt!!!!!!!!!!!!!! Jag vill önska dig flyt i veckan!Kramar Lisa

    SvaraRadera
  10. Ulla & Stig: Tack! Ja det är så bra att den kände sig som hemma med en gång :D
    Tack så mycket, jag ska se till att den blir jättebra! Kram!

    Cissi: Tack! Jag ska försöka göra så mycket roliga och bra saker som möjligt denna vecka! Hoppas ni får en bra vecka också :) Kram!

    Jessica: Tack! Haha, den var inpackad, ihopfälld i en sopsäck, låg tryggt i bagageutrymmet - och sedan blev det taxi hem :)
    Låter jättetrevligt, ses gärna! Hör av mig under kvällen så kan vi bestämma :) Kram!

    Lisa: Det har jag verkligen. Ja här har jag ju allt, och trivs man hemma så gör man :) Det är underbart, jag njuuuter! Tack och kram!

    SvaraRadera