måndag 4 april 2011

Långsam vårpromenad runt huset

Jag har haft två ganska usla nätter nu. Tidigare, med sömntabletter i kroppen, har nätterna varit sköna men de senaste sovtimmarna har varit en mindre skräckupplevelse. Det dröjer länge innan jag somnar och jag vaknar konstant av mer eller mindre otäcka mardrömmar. Jag är ständigt jagad, av någon, några eller något. I en av nattens drömmar hade jag så ont att jag blev tvingad att slänga i mig en hel burk med värktabletter, jagad av smärtan. När jag vaknar är jag alltid så inne i drömmarna och på något sätt ganska omtöcknad av min sömntablett att jag inte vet vad som är verkligt och inte. Har jag hällt i mig ett helt apotek i sömnen eller har jag bara drömt att jag gjort det? Och hur är det nu, håller jag på att smuggla något mystiskt (en annan av nattens drömmar) ut ur landet på riktigt så att lagens långa arm är ute efter mig med dragna k-pistar - eller är det bara en dröm? Vet inte hur jag ska lyckas med sömnen i natt, vi får se...

Är fortfarande helt slut, hatar min kropp för att den så ofta vägrar samarbeta med mig! Vet att jag ska vara uppe och röra på mig mellan varven och jag gör det också så ofta jag kan. Men varje gång skriker varenda muskel, varenda ben, varenda organ "Nej!! Gå och lägg dig igen, vi orkar inte bära upp dig, du tar död på oss!!!". Jag känner mig lite gråtfärdig ibland, även om det aldrig kommer till tårar, men jag är så trött på att bara vilja falla ihop och att känna mig så utpumpad. Undra hur länge det håller i den här gången. Inte alltför länge hoppas jag...

Tog mig ut i trädgården i dag, med pappa som både stöd och sällskap. Vi tog en långsam promenad runt huset och letade vårtecken, och det var skönt att vara ute i solen en stund. Här är dagens vårskörd, håll i hatten!

Första vårtecknet har än så länge inte kommit ut i trädgården utan står på trappan i väntan på utplacering. Men det ser ju så fint och vårigt ut!

Knoppar i syrenträdet!

En lila krokus...

... och en gul!

Scillor som bidrar till lite mer ordentlig blomsterprakt.

Nej, nu sjunger vi inte "sov du lilla videung" längre, för nu är det vår! Så det så.


När orken tog slut där ute i trädgården föll jag ihop i vardagsrumssoffan, men jag tror vi var ute en kvart i alla fall, alltid något! Och några timmar senare lyckades jag kravla mig upp ur min liggande ställning för säsongens första utomhusfika! Det är ändå något speciellt med fika ute, hur mycket kroppen än mår dåligt :)

Utomhusfika på trappan! Också ett trevligt vårtecken.


Ytterligare lite senare kom Barbro, mamma till en av mina äldsta barndomskompisar Sofia, och hälsade på. Fick en fin tulpanbukett som fortsätter på dagens vårtecken-tema. Dessutom utökades min uppsättning av roliga disktrasor med den sköna uppmaningen "Krama mig, annars blir jag sur!", plus att jag fick en skön fotmassagekräm som jag tror kommer leda till att mina trötta ömma fötter i stället blir pigga och glada! En väldigt gullig gåva från Sofias föräldrar :)

Ännu mer härliga vårkänslor!


Bäst just nu: Att jag inte totalt kapitulerar för tröttheten, hur lockande det än är. Blir lite stolt över mig själv när jag försöker vara uppe och gå, hur jobbigt det än är. Skam den som ger sig! Men jag hoppas så innerligt att det här snart är över...    

5 kommentarer:

  1. När jag läser om hur tufft och smärtsamt du har det så rinner tårarna utför mina kinder. Jag vill ropa STOPP, DET RÄCKER NU, FÖRRÄNDRING TACK!!!!!!
    Jag kan göra så liiiiiite för att hjälpa dig, men om det underlättar att veta att det finns några som tänker på dig, följer dig, så vill jag vara en av dem.
    Hoppas att lindringen kommer illa kvickt och att du kan sova gott i natt.
    KRAM; KRAM; KRAM; KRAM!!!!!

    SvaraRadera
  2. En kvarts vårpromenad är mycket. Det är 15 minuter och 15 är mycket, det vet alla! En sak som är bra är att du orkar hålla ögonlocken uppe. På så sätt kan du se alla fina vårtecken. Det är fantastiskt! Vad övrigt är att säga är: Det vore bättre utan mardrömmar och megatrötthet. Så det så! Idag är det tisdag - en dag närmare något annat (här kan man välja själv vad "något annat" är). Kram!

    SvaraRadera
  3. Ville bara kolla om det är något fel på kommentarfunktionen, så skralt som det är här idag. Får se om jag får in det?
    Passar på att önska dig en fin tisdagskväll, hoppas att denna dag har varit lite lättare för dig.
    Kram tjejen!

    SvaraRadera
  4. åh gumman! jag önskar så jag var världens starkaste, typ som pippi då skulle du få all min styrka! Det gör mig så ledsen att du har så ont och sån vansinne till trötthet.. trötthet kan mycket väl vara jobbigare än smärta. Men det gör mig också så glad att du har det goda modet i dig och att du orkar snöra skorna och ta dig ut sådär. Fantastiskt! En promenad runt huset gör så mycket! och oftast tar man ju promenader längre bort, och då missar man ju det fina som finns precis framför näsan( ja om näsan nu är utomhus:) så Heja husknuten!! :)
    Må väl kära vän! Tänker på dig!
    Stor varm kram!

    SvaraRadera
  5. Isa: Det underlättar absolut, det är jättehärligt att veta att det finns folk som stöttar! Så tack för att du är så trogen :) Kram!

    Monica: Haha, åhh vad bra, då är jag nöjd över att det blev en hel kvart! Och ja, det är ju inte alls fel att använda ögonen för att leta vårtecken med, man blir ju så glad! Ja jag skulle också välja bort de sakerna om jag kunde... För min del kan "något annat" vara "en dag närmre mer krafter" :) Kram!

    Isa: Haha, ja ibland vet man inte vad som händer och inte händer!
    Det har den varit, skönt nog :) Kram!

    Linda: Söta du, tack! Ja trötthet kan verkligen vara förlamande och knäcka en totalt, men det är ju bara att kämpa på, en dag blir det ju bättre - det är så man får tänka! Precis, vårtecken i ens närhet är ju härliga, vi gör vågen för husknuten :)
    Detsamma, stor varm kram tillbaka!

    SvaraRadera