tisdag 19 april 2011

Cellgiftsdagen med den långsamma klockan

Håll i hatten, nästsista cellgiftsbehandlingen är gjord! När jag tänker på det är jag rädd att jag räknat fel, att det egentligne ska vara flera stycken kvar. Men hur jag än vänder och vrider på det så återstår det faktiskt bara en omgång. Det är smått magiskt.

Sov ganska bra i natt men var ändå trött när jag vaknade och sov vidare några minuter till, trots att jag visste att det med stor sannolikhet skulle leda till att jag kom sent. Sängen var liksom för skön, vilket är dumt eftersom jag inte kan stressa. Bestämde mig för att göra mig i ordning i min egen takt så fick det gå som det ville. När jag väl var klar insåg jag att klockan inte alls var så mycket som jag trott den skulle vara, och jag visste att det med stor sannolikhet skulle leda till att jag kom i tid. Var tvungen att fundera på om jag glömt något viktigt som kunde förklara att klockan gått så sakta. Hade jag glömt duscha? Nej. Hade jag glömt äta frukost? Nej. Hade jag glömt ta på mig kläderna? Nej.

Nu verkar klockan ha gått allmänt sakta hela dagen i dag, det är tydligen en sådan dag. Det har aldrig varit så segt att få cellgifter som denna gång, trodde aldrig vi skulle bli klara eftersom tiden bara kröp fram! Försökte ta död på timmarna genom att läsa Dagens Nyheter lååångsamt, läsa bok lååångsamt, äta risifruttilunch lååångsamt. Låg i en fyrsal i dag, två äldre kvinnor i 70-årsåldern pratade med varandra under en stor del av tiden. I början verkade de inte ens lyssna på varandra, eller det var kanske snarare som att de skulle bräcka varandra med hur de mådde, hur länge de hade haft cancer, hur mycket hår de tappat/inte tappat och var på kroppen (olika för olika cellgiftsbehandlingar), hur mycket och vilka biverkningar de hade och så vidare. Efter ett tag lät de dock som gamla vänner som både pratade, lyssnade och frågade varandra saker. Hängde på en stund, för att få tiden att gå. Saknade dock Roger och Cissi som jag träffade förra gången, de var liksom roligare att prata med.

Det rinner inte fort i de här påsarna minsann! Eller också är det bara klockan som går väldigt långsamt och tråkar ut mig.

Jag har ju av någon löjlig anledning haft ont i benen och fötterna ett tag, speciellt när jag sitter framför tvn med benen uppslängda på fotpallen eller när jag ligger ner i sängen och ska sova. I dag började det redan under cellgiftsomgången göra väldigt ont i fötterna, på det sättet som det gör en eller två dagar efter behandling. Har svårt att ligga ner med hälarna mot madrassen, hur mjuk den än är. Mot slutet av dagen blev det fötterna i luften istället. Skönt för dem men inte så bekvämt kanske. 


Har sedan jag kom hem, efter 5 timmar och 45 minuter i sjukhussängen, försökt plocka lite samt börja packa. På torsdag förmiddag åker jag ner till mamma och pappa i Jönköping igen och eftersom det tar väldigt lång tid för mig attt packa - vilket det alltid har gjort, det beror inte på cellgifterna. Hur ska jag kunna veta i dag vad jag vill ha på mig i nästa vecka liksom? Vad jag vill läsa för bok då? Svårt... - är det lika bra att börja nu. Speciellt eftersom kroppen kan börja göra rejält ont redan i morgon och krafterna då inte kommer vara så sammarbetsvilliga...

Bäst just nu: Att jag inte behöver gå och lägga mig för natten än. Har ju sovit helt okej utan sömntabletter nu i nästan två veckor och vill egentligen inte börja nu igen. Samtidigt har jag nu massor med uppiggande kortison i kroppen och kan ha det knepigt med sömnen några dagar och bör kanske av den anledningen ta en sömntablett i alla fall. Hm, skönt att jag inte behöver bestämma mig redan här och nu...

10 kommentarer:

  1. Emma, dagen går låååångsamt här också för tankarna är hela tiden hos dig och allt du måste gå igenom.

    All världens styrkekramar till vår kämpe!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt för dig att fira påsk hemma hos familjen! Underbart att vi fått så somrigt väder. Nu hoppas jag att denna cellgiftsbehanling är skonsammare mot dig så du får en trevlig påsk med din fina familj! Goa kramar från Lisa

    SvaraRadera
  3. Så skönt att allt har funkat om än långsamt. Just one more to go. Vi har sommar här nere också och den skall bestå i flera dagar så du får njuta av den också.
    Nu hoppas vi på en GOD NATT som tillför dig ny kraft och energi. Tycker vi ger monstren avsked på grått papper omgående. Hoppas, hoppas, hoppas så att det inte skall vara så svårt denna gången.
    Hälsokramar i kubik.

    SvaraRadera
  4. Hej så skönt att denna omgång nu är gjord, kom nu ihåg att ta dina starka värktabl när du har lite ont, det är liksom meningen att ta dem så att du slipper obehagen. Inget farligt att ta dem.Ta även sömntabl, var inte för tapper, dagen blir liksom lättare om du sovit på natten. Hoppas att du nu får en bra påskhelg hemma hos mor o far. Vi är nu på väg till Stockholm igen för att passa Ebba o Oskar, denna gång. Hälsa nu mamma o pappa, Oskar och farmor.Kram

    SvaraRadera
  5. Skönt att dagen gick även om den gick långsamt. Nu önskar jag dig en natt med god sömn vilket ska göra att den känns lång och skön. Kram.Birgitta

    SvaraRadera
  6. Jag säger, skit också, att det började göra ont i ben och fötter redan idag. Skulle ju peppa dig egentligen men jag tycker så synd om dig, kan det aldrig vara nog! Grrr... morr...Hoppas att du känner mitt stöd trots att jag grymtar lite. Hoppas att du ska få en extra GOD NATT och att kroppen ska vara piggare i morgon, får ju inte sluta att hoppas.
    Tycker förresten att det borde va många fler här för att ge dig stöd, lite förvånande!?
    Bästa, mesta kramen tjejen!

    SvaraRadera
  7. Inger: Haha, ja det är något fel med klockan på fler platser än här verkar det som :)
    kram!

    Lisa: Ja det ska bli skönt, ska njuta av väder och ompyssling :) Ja det hoppas jag med!
    Kram!

    Ylva: Åh vad härligt, det ser jag fram emot att komma hem till!
    Haha, ja det är en jättebra idé, de får gå på stört liksom, så de inte bråkar mer!
    Kram!

    Britta: Ja jag har redan tagit dem, så jag har nog lärt mig lite... Har somnat framför tvn ett par gånger nu i kväll så jag tänker börja med att inte ta en sömntablett nu, känns som att jag kanske kommer somna ändå. Det kommer nog bli jättebra, aptiten lär väl bli lite lidande, men umgänge är ju alltid trevligt :) Det ska jag göra, hoppas ni får kul här uppe, kram!

    Birgitta: Ja det var ju skönt att den inte stod helt still! Och natten ska förhoppningsvis bli riktigt bra. Kram!

    Isa: Ja det var ju ganska störigt...
    Jaag känner stödet och tar starka tabletter nu, så kvällen ska nog bli bra ändå hoppas jag! Vi håller tummarna för morgondagen :)
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Önskar dig bra och avkopplande dagar med fam. i påsk!
    Du är verkligen en strong kvinna värd all beundran!
    Kram från Helena med brödlimpan.

    SvaraRadera
  9. Hej hopp! Jag har varit bortrest några dagar. Datorn fick stanna hemma, så jag har varit ovetande om mycket här i världen dessa dagar. Men nu är jag uppdaterad igen. Och tänk, nu har du tagit dig hela långa vägen fram till den näst sista giftkuren. Snart nog får nu lov att vänja dig vid något annat sätt att dela in tiden än före, under och efter cellgiftsbehandling. Det blir nog en trevlig utmaning!

    Trots att solen och vår/försommar-vädret är så trevligt är jag lite glad att det är mulet idag. Det betyder förhoppningsvis att jag kommer hinna en del som ska göras inne. Men det hindrar ju inte att solen skiner hos dig, antingen ute eller inne i sinnet. Önskar dig en fin dag och cellgiftsmonstren önskar jag långt bort!

    SvaraRadera
  10. Helena: Tack, ja det ska bli skönt att umgås med familjen igen :)
    Tack snälla!
    kram!

    Monica: Ibland behöver man lite semester från datorn, men du är så välkommen tillbaka :) Det kommer det absolut bli, en utmaning att se fram emot!
    Ja mulet är faktiskt bra ibland, har också fått en del gjort. Tack och kram!

    SvaraRadera