onsdag 6 april 2011

Smått rastlös - ett gott tecken

"Det märks att du börjar få mer krafter nu, du är lite smått rastlös", sa mamma för en stund sedan. Det var dagens sanning - och en väldigt bra sådan också. För även om det är tråkigt att vara rastlös är det en skön känsla att vara så pass pigg att man orkar ha tråkigt. Innan har jag haft fullt upp med att stå ut, stå ut genom smärta och orkeslöshet. Nu känner jag att jag är på rätt väg, i dag har krafterna blivit något fler än i går och jag börjar fantisera om saker jag vill göra nästa vecka när jag bör vara ännu mer pigg! Det är en snudd på barnslig glädje som sprider sig i kroppen när jag ser att det finns en ljusning.

För det blir bättre och bättre, för varje dag orkar jag ytterligare lite till. Kroppen är fortfarande stel och det märks tydligt när jag suttit för länge eller går i trappor. Jag vet inte när jag senast gick som en normalt rörlig vuxen människa i en trappa, med ena foten framför den andra. Jag beter mig som ett väldigt litet barn som precis lärt sig gå - måste sätta båda fötterna på ett trappsteg innan jag kan ta mig vidare till nästa och alltid ta antingen höger eller vänster fot först, alltså inte växla mellan dem som man brukar göra. Det ser nog ganska dumt ut, för att inte tala om hur lång tid det kan ta eftersom jag ibland måste stanna och vila, men jag bjuder på det! Man har inte roligare än man gör sig :)

Så värst rolig har jag dock inte varit i dag, inte på det sätt att jag har massor att rapportera om i alla fall. I morgon ska jag försöka vara jättekul! På återseende då.

Bäst just nu: När krafterna börjar återvända orkar man också ta tag i saker som blivit liggande för länge - man går igenom viktiga mail och ringer viktiga telefonsamtal exempelvis. Det känns som att livet blir lite mer normalt, och det är sannerligen inte fel!

9 kommentarer:

  1. Hi, hi. Du går som jag. Skönt med ökad kraft!

    SvaraRadera
  2. Så gick jag länge när mitt ben var nybrutet och i rehabilitering. Eftersom det är nyttigt att gå i trappor är detta ett sätt att ta dubbelt så många steg som egentligen behövs i en trappa. Alltså effektiv träning! Annars: Skönt att höra att du är på väg igen. På väg mot andra tider och nya krafter.

    SvaraRadera
  3. Skönt att det går åt rätt håll!! Har ju faktiskt varit ganska fint väder idag mitt på dagen, så det är ju underbart att vädret också går åt rätt håll:-) Tänker på dig! Kramar

    SvaraRadera
  4. Att ta ett steg i taget gör att man alltid är på väg framåt! Det spelar inte alltid roll i vilken takt, huvudsaken är att man inte står still för länge!

    SvaraRadera
  5. hej! Skönt att höra att du mår lite bättre igen. Det svänger verkligen det där verkar det som...håller tummarna nu att nästa vecka blir så bra som möjligt!
    Så, hur ser din fortsätta behandling ut framöver? Du kanske har skrivit om det i något inlägg som jag missat..
    I helgen åker vi till sthlm för att vara med på Tildes dop. Kul att se the big city lite!
    Kram på dig Emma!

    SvaraRadera
  6. Så härligt att det hållit idag också. Det blir bättre och bättre dag för dag... Ljusnar både ute och inne, både i hjärta och sinne.

    Lyssnar just nu på en Southern Gospel DVD och den lyfter verkligen.

    Nu ser vi fram emot en ny morgondag.....
    Men först en skön natt önskar jag er alla.
    Hälsokramar i kubik
    Ylva

    SvaraRadera
  7. Anonym: Haha, ja vi skulle kunna halta på tillsammans då kanske?! :D

    Monica: Ah, så ska jag börja se på saken, att det faktiskt är bra att jag använder så många steg! Nu kommer det bli roligare att gå i trappor :)

    Lina: Ja allt går åt rätt håll känns det som, härligt :) Kram!

    Sara: Dagens klokaste meningar tror jag bestämt! Jag tar det sakta men rör helt klart på mig, och det känns bra :)

    Karin: Ja verkligen, man vågar inte tro på bättring för tidigt - men nu tror jag absolut att det är på rätt väg! Jag har två cellgiftsbehandlingar kvar, nästnästa vecka är det dags för den femte och sedan är det tre veckors vila till den sista omgången. Ska vara klar i mitten av maj ungefär om allt går som det ska.
    Hoppas ni får trevligt, synd att vi inte ses men det blir förhoppningsvis av snart ändå :) Kram!

    Ylva: Ja nu är det liksom ljust överallt, härligt, och det är väl lika bra att fortsätta på den vägen :)
    Sov gott och kram!

    SvaraRadera
  8. Hej! Upp o ner, stark o svag, smärta mindre smärta, ja allt måste ta oerhört mycket på dig, men trots detta kan du se ljsuglimtar i vardagen, ja Emma du har verkligen mycket att ge oss andra som gnäller om småsaker.
    I morgon åker vi alla till Stockholm för att fira ditt kusinbarn och det är tråkigt att du inte kan vara med, vi kommer att sakna dig, men vi ses snart ändå.Kram kram

    SvaraRadera
  9. Britta: Ja när ljusglimtarna skiner klart är de lätta att se, och ofta finns det ju faktiskt saker som är bra - ibland får man leta lite ordentligt, ibland hittar man de bra sakerna med en gång :)
    Ja det är synd att det inte blir något dopkalas för min del, men som sagt, det blir fler tillfällen att ses! Ha det så kul, kram!

    SvaraRadera