lördag 2 april 2011

Musikmedicin på bakslagsdagen

Jag vill minnas att jag vid något tillfälle jämfört cellgifter med influensa, fast cellgifterna är mycket mycket mer intensiva. Kroppen gör ont och man har inga krafter, känner sig allmänt toksänkt. Skillnaden med influensa, och de flesta andra sjukliga tillstånd, är väl att det en vacker dag börjar kännas bättre, och att den dagen efter det känns ännu bättre. Man repar sig liksom för varje dag som går. Med cellgifter är det inte riktigt lika enkelt, inte för mig i alla fall. Det är en berg och dalbana utan dess like, det går så mycket upp och ner! Konstigt att man inte blir mer illamående än man blir, egentligen... I dag har det varit lite bakslag, inte alls haft den ork jag hade i går. Söker mig till vila mest hela tiden, får ont i kroppen så fort jag är uppe och går. Därför har det blivit en del soffhäng, och lite påskgodis denna lördag...

Ja, det är några veckor kvar till påsk men det är självklart inte för tidigt att börja äta påskgodis redan här och nu, om ni har fått för er det har ni fått det hela om bakfoten! Nu är det läge att frossa i vårens härliga färger och smaker, min filosofi är att man ska njuta så länge man kan!


Men jag misströstar inte, jag vet att det är så här! Cellgiftsmonstren lever ett kaosartat liv i kroppen och det är bara att göra det bästa av det! När monstren är lite lugnare kan man själv vara mer i farten, när monstren rasar runt där inne får man tagga ner sig själv ganska rejält - precis som jag gjort och gör denna dag. Har nyss suttit och kollat reprisen av veckans Glee och är på väldigt gott humör - jag bara älskar sång och musik! Det är ibland så enkelt, man behöver inte så mycket för att bli på gott humör och må ganska bra! Resten av kvällen kommer jag ha Gleegängets version av Michael Jacksons Thriller på hjärnan, och en kväll kan sannerligen vara värre än att man går omkring och gnolar på en låt så där stup i kvarten.

Kanske är det fånigt, men det är skönt att hitta det lilla och glädjas åt det. Musik har alltid varit en "räddning" för mig, vare sig jag har behövt räddats eller ej. Jag kan bli barnsligt förtjust i en textrad, håret reser sig på armarna när jag hör snygga stämmor i en sång, en melodislinga kan fullständigt knäcka mig - på ett bra sätt alltså. Musik är bra medicin och jag kommer som sagt gå omkring och småsjunga resten av denna kväll. Kanske mår jag då toppen i morgon?!

Bäst just nu: Fotbollssäsongen är i gång denna helg och det är ju ett fantastiskt vårtecken! Hockey är totalt ointressant nu för tiden! Eller det var ju inte helt sant, det är fortfarande spännande att se vilka lag som går upp och vilket lag som vinner SM-guldet... men jag gillar vårfeelingen som fotbollspremiären ger :)

8 kommentarer:

  1. Det glädjer mig att du verkar ha storstilad vår i jönkan, det ska lysa sol på dig:) Här är det grått och trist.. snudd på regn. Ellie har gått och burit på sina skor inomhus, allt för att pika mig att vi ska gå ut och leka.. men hur kul är det när det regnar.. Ne ha solen du, det är du värd! Men ta gärna med den när du kommer hem igen:)
    och så hejar vi upp bajen i år!!
    må väl kära vän!
    stor kram

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt, musik lyfter i allt. Imorgon är en ny dag som vi hoppas och tror blir bättre.
    Önskar er alla en skön natt.
    Hälsokramar i kubik.

    SvaraRadera
  3. Linda: Ja här finns absolut vårfeelingen, även om det tyvärr varit mulet mest hela dagen. Haha, vad söt hon är som försöker! Men nej, det är inte roligt att vara ute i regn! Vi får hoppas på jättemycket sol både i Jönköping och Stockholm framöver :)
    Att vi gör!! Det är dags nu...
    Detsamma och kram!

    Ylva: Ja musik är verkligen härligt, I love it :) Det är det och vi hoppas på det bästa för den dagen!
    Detsamma och kram!

    SvaraRadera
  4. Song & Music gör gott...Yes!
    Särskilt bra sådan.

    En god natt till Dig Emma,
    och en morgondag utan värk, det tar vi!

    Kramar från Vittsjö
    Ulla & Stig

    SvaraRadera
  5. Hej Emma! Nu har huset blivit tomt efter att Malin fam åkt till Stockholm efter att varit här en vecka. Det har varit fantastiskt roligt men intensivt. Lilla Tyra o Tilde är två helt underbara barn. Karin o Elliot har besökt oss också mycket under denna vecka så här i huset har det varit fullt upp. Men jag har ändå tänkt på dig och läst dina rader. Så härligt att du är hemma i Jönköping och får det stöd du behöver.
    Hoppas nu att dagarna framöver blir lättare för dig så du kan börja njuta av vårvärmen som de lovat ska komma.
    En liten info, vet du om att dina kusiner har en kusin från Mullsjö som heter Kristoffer Bergström? Han är sportjornalist på Aftonbladet och skriver nästan dagligen om olika sporter. Han är kul o duktig, tycker jag. Kolla får du se vad du tycker. Kram nu och hälsa familjen.

    SvaraRadera
  6. Vill bara säga, hej Emma och hej söndag! Vill bara säga att jag hejjar på dig!
    Storkramen tjejen!

    SvaraRadera
  7. Hej Emma!
    Jag fick tipset igår från en person om att läsa din blogg, nämligen Monica Aguren som var inne i butiken, årstid.
    Jag har suttit som fastklistrad mellan kundera och läst dina inlägg sedan lång tid tillbaka på din blogg.
    Måste jag säga att du är fantastisk som delar med dig så av ditt hjärta, dina tankar och allt det du kämpar dig igenom.
    Imponerad av den kämparglöd du har och den har verkligen smittat av sig på mig när jag läst. För kämparglöd behövs på många olika områden i livet. Håll fats vid din förmåga att se de goda i det lilla, även det är otroligt inspirerande och tänkvärt.
    Tänker bära med mig dig framöver! Tack för att man får "ta del" av ditt liv! Fortsätt kämpa!
    För övrigt är du otroligt duktig på att skriva!!

    Tack ville ja bara säga!
    Elin Ginal (om du vet vem jag är;)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ulla & Stig: Visst gör det, musik är ett lyckopiller :) Kramar från Jönköping!

    Britta: Förstår att det varit full fart, låter roligt :) Ja jag är på helt rätt plats nu, skönt att vara hemma hos mor och far!
    Jag ska verkligen försöka vara ute så mycket som möjligt, tror det har varit ganska varmt i dag, men dimmigt och regnigt...
    Aha, det var nytt, ska absolut läsa vad han skriver :) Vi hälsar tillbaka, kram!

    Isa: Åh, tackar, det känns bra att veta :D Kram!

    Elin: Vad roligt att du hittat hit, välkommen, jag vet absolut vem du är :) Och tack så jättemycket för de fina orden! Det är bra att dela med sig tror jag, jag är väldigt glad att jag får dela mina tankar med alla fina, kloka läsare!
    Ja jag hoppas att jag alltid kommer hålla kvar vid det där att se de bra sakerna, att glädjas åt det lilla - tror det är bra på många sätt.
    Tack för att du vill följa med!
    Kram!

    SvaraRadera