måndag 11 april 2011

Bland båtar och vantar

Den här veckan ska jag vara väldigt aktiv. Det bestämde jag redan förra veckan, så det är ju bäst att hålla vad man lovar sig själv. I alla fall om kroppen går med på det. När jag vaknade i morse, till en ganska grå morgon, var krafterna totalt bortblåsta och jag orkade knappt ta mig ur sängen. Man kan ju tycka att man borde orka ganska mycket efter att ha legat still i en säng en hel natt, men tydligen inte. Vetskapen att jag i dag skulle iväg och ta blodprov gjorde ju inte saken bättre, det kändes som den största av utmaningar! Så jag tog några värktabletter och somnade om, det kändes mer lockande.

Något senare och mycket piggare i benen åkte jag till provtagningsstället, denna gång en vårdcentral på Kungsholmen. Bestämde mig för att just åka dit och sedan gå hem. Kaxig tanke skulle det visa sig, det är ett par kilometer - osäkert hur många, jag tänker inte ens gissa. Men innan dess gick allt bra, jag börjar bli extremt lättstucken helt plötsligt, tror det tog 30 sekunder från det att jag satte mig ner i stolen tills sköterskan hade fyllt ett provrör med mörkrött blod. Och inte behövde armvecket värmas upp med den lilla värmekudden heller! Jag fungerar mycket bättre den här tiden på året, helt klart.

Vägen hem började vid Stockholms stadshus, gick längs med Riddarfjärden och genom Rålambshovsparken. Det är en promenadväg jag gärna går så ofta som möjligt eftersom den är så vacker. Jag älskar den här delen av Kungsholmen med alla träd, den stora parken, vattnet och båtarna! Nu när allt börjar spricka till liv är det en fröjd att ta sig framåt här, även för en person med cellgiftsmonster i benen.

Strax efter Stadshuset ligger det massor med gamla båtar, vi börjar vårteckenkavalkaden med några av dem. Vid varje båt finns en tavla som berättar om skeppet. Just den här båten vet jag inte så mycket om, förutom att den heter Gesar och byggdes 1878. Gammal som gatan alltså...

... till skillnad från den här, som heter Rebecka, och byggdes till den svenska marinen mitt under brinnande krig 1941. Nu har ni lärt er något nytt i dag!

Fint promenadstråk. Jag gillar sådana här små broar!

Precis vid den lilla bron simmade den här lille rackaren. Jag är inte så bra på fåglar så jag vet inte vad den heter...

... men det här är i alla fall en gräsand som är ute på promenad, precis som jag...

... och här vänder gräsanden tillbaka, kanske ska han hoppa ner och umgås med svanen!

Blommor mötte jag också på min väg hem, framför allt krokusar.


Halvvägs hemma börjde jag bli rejält trött och kände att det kanske var väl optimistiskt att orka hela vägen, monstren bråkade rejält med benen och fötterna. Men som jag ofta har tänkt sedan allt detta började - tiden är min vän. För varje dag som går så är jag närmre att skiten tar slut. Och om jag plockade ner det lite till just denna promenad: för varje steg jag tog kom jag också närmare hemmet och möjligheten att vila. Så jag stretade på. Strax innan jag var hemma fick jag lite energi av detta söta initiativ:

Det som göms i snö kommer som bekant upp i tö. Här har någon/några hängt upp upphittade vantar på ett klädstreck med hjälp av klädnypor. På den blå lappen längst ner i mitten står det "Gråt inte över tappad vante". Dagens roligaste!


Här hemma har jag försökt mig på det där med att städa. Det är verkligen löjligt hur lång tid det kan ta! Jag bor inte så jättestort men att damma hela hemmet har tagit ungefär tre timmar! Monstren är hopplösa i dag - gillar inte att jag är ute och går, gillar inte att jag går omkring i lägenheten och försöker få lite ordning. Alltså behöver jag vila en stor del av tiden, innan jag kan sätta igång och jobba igen. I det fallet är tiden inte min vän, för snart kommer jag inte orka mer. Ska dock göra ett sista ryck nu och se hur långt jag kommer...

Bäst just nu: Daniel Sedin, Vancouvers och hela NHL:s bäste poängplockare denna säsong. Förra året var det tvillingbrorsan Henrik som tog hem Art Ross Trophy och nu blev det alltså Daniels tur. Nu återstår att se om han följer i brorsans skridskospår och också tar hem Hart Trophy, priset som går till den mest värdefulle spelaren i serien. Det visar sig kring den tiden vi dansar kring midsommarstången, alltså låååångt framåt i tiden. Men hipp hipp hurra för Daniel och hans segrande 104 poäng :)

9 kommentarer:

  1. Emma, jag måste säga att du är otrolig som stretar och traskar på, trots att det gör ont och tar emot. Vilken envishet och beslutsamhet du besitter, tuffing är vad du är. Sedan fortsätter du med städning efter det. Min beundran har du!
    Tack för bildkavalkaden, mysigt att följa din väg. Inte för att jag är så fågelkunnig, men är det inte en fiskmås på bilden??
    Hoppas att du nu får en riktigt bra dag i morgon, utan någon smärta, men först en riktigt GOD NATT!
    Största kramen tjejen!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken promenad det blev i dag. Att du orkade! Mysigt med tvättlinan med upphittade saker. Körde i går förbi en rodell inte långt ifrån mig. Förra året hade någon förening ordnat med en liten trädgård där. En tvättlina med tvätt. Ett fikabord men koppar och termos. Fina blommor. Hoppas de gör om det i år. Allt sådana initiativ tas tacksamt emot.
    Tack Inger för den fina boken. Jag hade den inte tidigare. Har lagt den på bordet med "nära till hands saker."
    Kram/Birgitta

    SvaraRadera
  3. Birgitta, som du kanske noterat i bloggen så fick vi den boken här i veckan. Blev så förtjust i den, vi tänkte att den kanske kunde passa. Somliga är så duktiga på att formulera klokheter.
    Lycka till nu på onsdag, tänker på dig!
    Kram/Inger

    SvaraRadera
  4. Hej söta du! Sorry att jag försvann men våren blev för svår, den blir det ibland...Men jag läser din blogg och tänker på dig Jätte jättemycket :-)Skickar stora kramar och mycket styrka!
    /Susanne

    SvaraRadera
  5. O, vilka härliga vårtecken du bjudit på idag. Och vandrat har du gjort många kilometer. Du är en fighter av ett alldeles speciellt slag. Beundrar dej mycket. Du är helt fantastisk.

    En gullig tvättlina bjuder du oxå på. Så charmigt.
    Imorgon är en ny dag då beställer vi kraft och energi och ger alla monster sparken.
    Och för det en skön natt med god sömn önskar vi dej. Kram Ylva o Lasse

    SvaraRadera
  6. Lise-Lotte Lindgren11 april 2011 kl. 21:50

    Välkommen hem till kungliga ön. Skönt att du har fått tillbaka lite ork! Nu kan man ju promenera också utan att halka och slå sig fördärvad.
    Nu är jag igång på taltidningen. Jag stakar mig och läser fel och har mig rätt ofta, men det blir nog bättre och bättre med den saken.
    Känns ovant att inte redigera. Längtar lite efter det, men det är roligt med lite omväxling. Och så läser jag faktiskt tidningen, åtminstone delar av den ;-)
    1 maj åker jag till Fojo på Design för dagspresskurs. Längtar! Då vet jag inte vem som ska läsa tidningen, men det kanske blir Helena som får hoppa in.
    Ha det!
    Kram
    Lise-Lotte

    SvaraRadera
  7. Isa: Haha, ja ibland är jag väldigt envis! Städningen gick det tyvärr inte så bra med, men jag har börjat i alla fall :)
    Det är det säkert, fiskmåsar finns överallt här! Vi bestämmer att det var en fiskmås...
    Tack och kram!

    Birgitta: Åhh, det där lät ju som världens finaste rondell! Tänk vad många tråkiga rondeller som skulle må bra av sådana initiativ :)
    Kram!

    Susanne: Det kan bli så där ibland, och jag vet att du finns där :)
    Väldigt stora kramar tillbaka till dig!

    Ylva & Lasse: Tack snälla :) Ja det blev en ganska lång promenad, skönt att man slipper slira i snöblask och is nu!
    Haha, ja det var ett fint initiativ, att man kan gå och leta efter sin borttappade vante och hänga upp en man hittat - allt på ett och samma ställe, smart!
    Det låter bra, de kan behöva en spark i monsterbaken!
    Kram!

    Lise-Lotte: Man tackar! Precis, det är ju en fröjd att vara ute nu!
    Åh, jag tror du gör det där galant! Ska bli väldigt roligt att jobba ihop framöver :) Förstår att du saknar redigeringen, det är ju ändå ett sätt att tänka lite fritt, när man läser taltidningen får man ju läsa det som står och inte använda huvudet för egna ord... men det är bra att växa lite bland arbetsuppgifterna tror jag, så man inte fastnar för mycket!
    Spännande! Ja då får Helena ta det, det där löser sig nog :)
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Emma, vad härligt du skriver! Att du trots det jobbiga du genomgår faktiskt skriver så inspirerande. Man blir så glad av att läsa, du är SÅ stark! Jag tycker det är så lätt att bli initiativlös och "lat" bara man är lite trött, utan svår sjukdom. Jag lär mig av dig och inspireras!
    Kram från en trogen bloggläsare som aldrig träffat dig.

    SvaraRadera
  9. Annika: Åh vilka fina ord du skriver, tack snälla! Jag har också, många gånger, varit initiativlös och "lat" förut, men jag hoppas det är slut med det nu, jag hoppas att jag kommer komma ihåg hur härligt det är när man orkar göra saker trots att man är lite trött och har ont. Det är en kick att ändå orka och den kicken ska jag inte glömma att jag behöver! Hoppas jag kan fortsätta inspirera dig :)
    Stor kram!

    SvaraRadera