tisdag 26 april 2011

Hur står jag egentligen ut?

Fram till ganska exakt kvart i sju nu i kväll var dagen ganska bra. Inte en enda värktablett hade svalts, smärtan var hyfsat osynlig, tröttheten mer påtaglig men ändå hanterbar. Klockan 18.45 fick jag hysteriskt ont i fötterna efter en väldigt lugn dag och jag föll ihop lite. Jag förstår faktiskt inte hur jag har stått ut med dessa cellgiftsäventyr i så många månader. Hur jag hela tiden har stretat på och försökt tänka "det blir snart bättre".

Det handlar inte bara om smärta och trötthet även om det förstås är den stora, svåra biten. Men det tar också så enormt på psyket, att ha ont och att inte orka. Att dag efter dag efter dag efter dag försöka liva upp sin tillvaro med små enkla medel - träffa vänner, fika, promenera... förstå mig rätt, jag menar absolut inte att det här är futtiga saker, men livet har vänts så mycket upp och ner när de flesta dagar hittills detta år mest går ut på att försöka ta sig igenom smärta och trötthet, de flesta dagars variation består som mest i att det kanske gör ont i en kroppsdel en dag och i en helt annan nästa dag. Jag gör inte mycket när jag mår dåligt, när jag är trött - men alltid måste jag försöka hitta på något som gör att jag inte blir galen av att inget händer för att jag inte orkar!

Jag börjar bli så vansinnigt less på att må som jag gör. Jag vet att jag kanske ska plocka fram min positiva sida nu och säga som jag gjort den senaste tiden, att "nu är det bara en omgång cellgifter kvar, nu är det snart slut på skiten, hipp hipp hurra!". Men jag har som sagt tröttnat. Jag avskyr att må dåligt, att inte orka ha ett normalt liv, att inte kunna flänga runt på saker. Att inte veta från dag till dag hur jag kommer må, att inte veta hur många månader efter avslutad behandling som jag kommer må risigt, att inte veta om livet någonsin kommer kännas normalt igen (ja, jag fattar att det kommer göra det en vacker dag, men ni förstår nog vad jag menar...).

Jag vill att någon ska komma och ta mig med på något himlastormande fantastiskt som gör att jag glömmer min verklighet för en stund, en timma, en dag! Jag vet inte hur det skulle gå till, men jag vill bara svepas med och känna att livet är härligt punkt, inte att livet är härligt men... Och jag tror inte det handlar om en inställning hos mig först och främst, jag är en ganska positiv person, ingen som säger men och tjurar i tid och otid. Men jag vill slippa det här livet som är mitt just nu, jag vill ha en annan kropp än den som är min just nu! Jag vill att det ska hända något nu!

Bäst just nu: Alla ni som hör av er här på bloggen! Ett litet extra stort tack till er jag inte känner eller inte har träffat i verkliga livet vare sig någon gång eller på mycket länge. Ni anar inte hur mycket det värmer med en hälsning, det gör faktiskt att livet blir lite roligare :)

19 kommentarer:

  1. Emma, jag lider med dig! Du är värd att få må bra och bara vara ung och bekymmerslös och leva livet - utan bekymmer, smärta och oro! Hoppas att du snart ska få se att det börjar ljusna i mörkret. Jag är med dig i tankar och böner! Kram, Helen

    SvaraRadera
  2. Jaa, Emma hur står du ut? Därför att du är en sådan fighter. Keep fighting. Don´t give up. Så nära avslutningen på din behandling som du är nu har du aldrig varit. Men jag förstår så väl om det känns hopplöst mellan varven. Men vi tror att det blir bättre och bättre dag för dag. Du är sååå värd att få känna en förbättring.
    Vill ge dig massor med hälsokramar.

    SvaraRadera
  3. Urs så hårt Emma. Jag fortsätter att hoppas på mer styrka för dig. Och det snart! När jag läste ditt förra inlägg fick jag också värsta nostalgitrippen. Du VAR ju Carola! När du sjöng "På egna ben" och greppade micken så var det precis som idolen! Jag var imponerad då (och blir än mer så nu) av att någon lika gammal som jag (då 7 år) kunde så många sångtexter! Du kunde även låtarna m engelsk text!! Kram till dig.

    SvaraRadera
  4. Emma, tårarna rinner när jag läser. Att säga att du ska fortsätta kämpa blir så fel, det är ju det du gör hela tiden. Du är verkligen värd att få leva så som du beskriver, jag hoppas SÅ på en radikal förrändring, i ett nu. Må det ske!!!!! Sov nu gott!
    Bamsekramar!

    SvaraRadera
  5. Helen: Tack snälla :) Ja snart ska det nog ljusna, jag hoppas på det! Kram!

    Ylva: Ja ibland ledsnar man, men det är ju som du skriver, aldrig har jag varit så nära som nu! Så jag kämpar på, som en fighter :) Tack och kram!

    Sofia: Tack :) Haha ja med tanke på hur mycket jag gick in för det där känns det ju skönt att du tycker jag lyckades :D Måste ha lyssnat på de där låtarna miljoner gånger så texterna satte sig! På egna ben-plattan hade jag "bara" inspelad på kassett minns jag och jag tyckte den var såååå tuff! Nu har jag den låten på hjärnan kan jag säga - och ja, jag tror nog att jag fortfarande minns texten :) Kram!

    Isa: Men det är nog ändå det enda rätta att uppmana om tror jag, att fortsätta kämpa! Och det är det jag kommer göra, varenda dag, även om det ibland går bakåt. Sov gott själv och kram!

    SvaraRadera
  6. Tänker på dig Emma! Du är så bra!!! Ber att du ska slippa biverkningarna... Vi ses snart ngn kväll. Massor av kramar!!

    SvaraRadera
  7. Hej Emma. Tack för senast. Det var gott att få sitta och prata med dej, Inger och Staffan på balkongen en liten stund måndags. Hur du står ut??? Ibland har vi inga svar på det som händer oss. Det bara är, men det som är nu är ju inte nu nästa gång. Förhoppningsvis något bättre. Vi hörs och ses. PS hälsa Inger. Bert-Inge.

    SvaraRadera
  8. Intressanta och viktiga frågor du ställer, Emma. Vi verkar vara väldigt tåliga när livet far hårt fram med oss. Så tåliga att vi inte riktigt själva kan förstå det (det är väl därför vi ställer våra frågor). Kanske finns det inget svar på varför det är så. Och kanske inte heller något svar på varför vi står ut. Att stå ut är ett jättejobb. Om du inte blev less på att stå ut vore det väldigt konstigt. Men du, det är bra att du står ut!

    SvaraRadera
  9. Jag önskar så att jag kunde ta dina tunga fötter, byta ut dem mot lätta Conversefötter som måste hoppa,trippa och småspringa. En kropp som bara mår gott av vårsolen, växtkraften och värmen. En energi som är lika riklig som björksaven som droppar där grenarna brutits. Jag önskar att du fick se en Hammarbymatch där det bara blir mål för favoritlaget, jag önskar att maten skulle smaka solmogna smultron, jag önskar att du fick bada naken i en varm skogstjärn. ( Om du inte provat det, så gör det!)
    En dag Emma. En dag! Kramar från Majken.

    SvaraRadera
  10. O, Emma! Tycker du är otroligt stark. Om du nu känner att du dalar ner så är det väl inte konstigt. Om du skulle tänka att någon annan varit med om det du nu går igenom och hantera det som du gör. Med din erfarenhet - vad skulle du tycka om den personen. Tror du kommer fram till samma sak som jag - hjälte. Samtidigt vet jag att det inte hjälper mot värk, betongklumpar runt fötterna och trötthet. Det är inte fel att tycka att det är skit. Att man vill bli kvitt allt. Att man vill ge upp. Men jag tror inte att du kommer att göra det. Det är onsdag. Klockan är snart halv nio. Då är det morgonbön på vårt jobb. Även om jag inte är fysiskt med i den morgonbönen så ska jag vara det här hemma. Stor kram. Birgitta

    SvaraRadera
  11. "Han ger mera nåd när vår börda blir större..."

    SvaraRadera
  12. Lina: Tack! Ja det vore roligt att ses, kramar tillbaka!

    Bert-Inge: Tack själv, det var så himla roligt att träffa dig också, det får vi göra om :) "Det som är nu är ju inte nu nästa gång" var väldigt bra uttryckt! I dag är det en ny dag och jag fortsätter stå ut, på något sätt, och det är ju bra - kanske får det räcka så, så länge! Kram!

    Monica: Håller med dig i allt det där. Och kanske ska man inte fundera så mycket, bara vara glad att man står ut, att man tar sig igenom saker även om man inte förstår hur det går till. Och kanske är det inte att förstå som är det viktiga heller. Kram!

    Majken: Åhh vad bra allt det där låter, det vill jag vara med om!! Nej jag har inte testat nakenbadet, ska göra det så fort jag får tillfälle :) Kram!

    Birgitta: Tack, vad gulligt av dig :) Och nej, jag kommer inte ge upp även om det är det man vill ibland - fast det skulle ju inte leda till något bra, så det verkar dumt. Tack och stor kram tillbaka!

    Sara: Tack, ja jag hoppas att det är så :) Kram

    SvaraRadera
  13. Skickar en försynt kram, full av respekt inför den styrka du utstrålat hela denna för dig hemska vinter!
    Nu har du bara en behandling kvar, våren håller på att explodera för att om några veckor övergå i försommar. Sedan väntar ljusa sommarkvällar utan cellgiftsbehandlingar.
    Men det är klart att dessa funderingar måste få finnas också,det kan inte vara kämpaglöd hela tiden. Ibland måste man få tillåta sig att gråta över sitt öde och det med all rätt!
    Sen när man öst ur sig sina negativa känslor, sett sin rädsla i vitögat, öppnat ventilen och pyst ut lite övertryck, då känns det oftast lättare.
    Fy vad du får gå igenom, livet är verkligen orättvist! Men snart blir ditt liv lättare igen.

    Tänker på dig!

    Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Emma , som någon annan uttrykte det här, människan tål enormt mycket press, både psykisk och fysisk. Ibland kan man se tillbaka på trauman man själv haft i sitt liv och tänka: Hur sjutton klarade jag av det där? att jag inte gick under!! Nu går du igenom bland det värsta en människa kan leva med och det är grymt och orättvist men kommer att göra dig till en än bättre människa och all den kärlek som omger dig via familj och vänner stärker dig och gör dig än mer ödmjuk till livet. Med omtanke/ från Lisa

    SvaraRadera
  15. Oj oj Emma vad vi alla lider med dig. Ingen kan förstå vad du går igenom. Men vi kan alla förstå att modet brister i bland. Jag tror att just att du är hemma i hemmets trygga famn gör att du kan lätta lite på din börda. Gråta och vara rädd och förtvivlad är en ventil, ingen människa orkar vara "duktig" alltid. Även om dessa stunder är otäcka så går de över, ingen känsla är konstant, men det tar på krafterna när känslan är stark. Så vila kära Emma, kanske finns det någon bra film att hyra som kan skingra dina tankar. Hoppas att du nu stannar i Jkpg tills du känner dig ngt starkare, snart är behandlingen över och du går in i annan fas.
    Nu kommer här lite regn över den halländska åkrarna. Kanske är det en tår för din skull också men efter regn kommer solsken. Kram kram

    SvaraRadera
  16. Bara en kort onsdagskvällshälsning med VÄRLDENS STÖRSTA KRAM!!!!!!

    SvaraRadera
  17. Annika: Tack snälla för stöttningen! Och det känns skönt att vi är i den tid vi nu är, att vintern med allt tråkigt går att lägga bakom sig, att gå in i sommaren med att steg för steg bli mer frisk - det är ju inte helt fel :) Kram!

    Lisa: Tack för din fina omtanke och dina ord :) Ja ibland undrar man hur man klarar av saker, men det är väl en styrka vi människor har. Och med kärlek från familj och vänner kommer man helt klart långt :) Stor kram!

    Britta: Ja ibland får man sluta vara "duktig" konstant, jag vill ju gärna vara duktig hela tiden men inser ju att det inte alltid går. Så jag vilar och kommer stanna här nere så länge jag känner att jag behöver.
    Det är det som är det braiga med regn - att solen kommer efter det :) Kram!

    Isa: Tack och världens största kram tillbaka!

    SvaraRadera
  18. Kära vän, hela mitt hjärta till dig!!! Men du gör helt rätt att tänka såhär, ja förstå mig rätt nu.. Du får må såhär, du får tänka såhär. Det är helt okej och tanken är att i slutändan ska det göra dig gott, ja du vet :)
    Verkligheten har sina sidor, vissa bra och vissa sämre.. du har varit så fantastisk hela denna resa och din fantastiskhet kommer ta dig igenom detta! Jag som din vän kan bara finnas där så mycket du vill och när du vill!
    och snart är det här med cellmonstrerna slut - hurraaaaa!!! hur du mår sen det kan vi inte veta, det är sant.. men hur man mår nästa dag är svårt att veta, för osss alla.. bara viljan att må bra finns där så ska det gå hur bra som helst!!! Vi är många som stöttar dig! och hopppet är det sista som överger en:)
    Stor kram till världens bästaste emma!!!!!
    hoppas vi ses snart! KRAM

    SvaraRadera
  19. Linda: Tack fina vännen :) Ser fram emot att träffa dig snart, vänner är bra att umgås med både när livet är svårt och lätt! Och jag tar en dag i taget, alltid. Ibland kan man tänka lite, men inte alltför mycket... Kram!!

    SvaraRadera