måndag 25 april 2011

Älg på hinderbanan

Det är bra att dagarna går. Bara på det sättet vet jag att det blir bättre. Det känns ungefär som i går, smärtan är något lättare men den stora tröttheten är fortfarande väldigt intensiv. I den här cellgiftsvärlden är det som bekant inte säkert att det blir bättre för var dag som går, man vet att det blir bättre någon gång men det kan ta ett tag. Bara att utrusta sig med tålamod.

Vana läsare vet att jag vid min andra cellgiftsbehandling i februari fick veta att det var bra att äta vissa saker för att undvika för låga blodvärden vid cellgiftsintag. Det sägs att det inte är helt ovanligt att man får tillsätta blod vid just de tillfällena och även om jag bara sett det en gång är det säkert just så. För att hjälpa blodet på traven skulle jag gärna äta blodpudding och lever, vilket jag sagt bestämt nej till. Leverpastej var ju en annan bra grej att äta vilket har känts så mycket mer lockande. I alla fall fram tills nyligen. Jag är obeskrivligt trött på att äta havregrynsgröt med leverpastejsmörgås till frukost snudd på varenda dag! Frukosten har varit mitt absolut största problem den senaste tiden men jag har tvingat i mig den tjatiga leverpastejen för att jag vet att den är bra för mig. I morse blev jag dock befriad vid frukosten på balkongen. Jag lever på det fortfarande!

Jag är medveten om att jag ser lite skeptisk ut (nyvaken) men frukost med omelett och fruktsallad bestående av äpple, melon och apelsin var en förstklassig frukost! Hej då leverpastej!


Har mest tagt det lugnt i dag, inte riktigt haft krafter för något annat. Umgåtts en stund med min morbror som kom hit och hälsade på, suttit ute i solen, suttit inne i en av sofforna och promenerat omkring i min hinderbana.

Hinderbanan består av stora hinder för en cellgiftspatient. För en helt vanlig människa består den varken av hinder eller banor utan bara några varvs nötande på mamma och pappas vardagsrums-, hall- samt köksgolv. När jag behöver röra på mig och har som mest ont rör jag mig i en cirkel runt dessa rum med små myrsteg, minst fem varv per promenad. Hindren består i trösklar och mattkanter. Jag förstår att det låter knäppt, men när man har jätteont i kroppen kan ett litet snedsteg som får en ur rytm eller får halva foten att stå på en bit tröskel/mattkant och en bit golv få hela kroppen att explodera i smärta. Utmaningen är alltså här att inte komma ur rytm, att gå så att fötterna har hyfsat jämnt underlag hela tiden. När det gör som mest ont lovar jag att det är just en utmaning.

För tillfället har jag nog lämnat den största smärtan bakom mig för denna gång, nu består inte hinderbanan av så mycket hinder längre - det är mest att man ska orka med banan fler gånger ju mer man går den, innan krafterna tar slut. Det är alltså ingen stor utmaning längre, jag bara går och tänker på det som kommer upp i skallen.

I dag tänkte jag på älgen Trampe. Jag var sju år gammal och hade i min första Mina vänner-bok så fint jag kunde skrivit ner att min favoritbok var Älgen Trampe.  Jag vet inte varför älgen dök upp i skallen just i dag, det är inte så att det fortfarande är den bästa bok jag läst. Det kan ha varit så enkelt att jag tittade ut på en av grannarnas hus under tiden jag spankulerade omkring och mindes att där en gång bodde ett par vars dotter jag ibland lekte med under denna tid. Hon var några år äldre, mycket coolare och tyckte att Älgen Trampe var extremt töntigt att ha som favoritbok. Det var nog flera saker som var töntiga i sammanhanget, jag hade dessutom plitat ner att jag skulle bli Sveriges nya Carola och terroriserade förmodligen mina nära och kära med att ständigt stå framför stereon med en mikrofon i handen, sjungandes till debuten Främling, iförd gula kläder så att jag skulle vara så lik Carolas melodifestivalframträdande som möjligt. Jag kunde varenda ord men fattade inte riktigt vad hon menade när hon sjöng om eldar som brann (i den andra låten på skivan vill jag minnas). Sju år, totalt oskyldig.

Nåväl, nu var det mest Trampe jag tänkte på under promenaden. Vet inte varför jag tyckte så mycket om boken och jag minns inte vad som hände. Funderade på om någon i älgfamiljen kanske föll offer för någon jägare? Något måste ju ha hänt? Men troligen inte, det hade inte den oskyldiga lilla sjuåringen klarat av... Men levde de bara lyckliga i alla sina dagar och så var det inte mer med det? Det låter ju inte så jättespännande... Funderat har jag gjort under en viss del av dagen. Det är väl ett ganska tydligt tecken på att jag inte har så mycket stimulans när cellgiftsmonstren kommer igång och också ett tydligt tecken på att jag behöver bli lite friskare snart så jag kan börja tänka mer normala tankar! Men - om någon nu har Älgen Trampe i sin ägo, eller rent av minns den: Hör gärna av er och berätta om vad som hände. Jag är helt seriös och vill verkligen försöka förstå vad det var jag gillade så mycket! Den är skriven och fint målad av Inga Borg 1962 och hon är annars mest känd för böckerna om det blåhåriga trollet Plupp. Tack på förhand!

Nu ska jag se om jag kan skingra tankarna med något på tv. Hörs.

Bäst just nu: Att smärtan är lite lindrigare i dag är ju tacksamt. Nu ska jag bara bli pigg också...

7 kommentarer:

  1. Vådan av att komma ur rytm kändes extremt överförbart på allt möjligt i livet. I alla fall kände jag igen mig, även om jag just nu tycker mig vara på väg in i en bra rytm igen. Skulle gärna vara hemma resten av veckan och testa den. Men så blir det inte. Har suttit hela kvällen på balkongen och hört fåglarna sjunga utan paus. De ljusa kvällarna ilar snabbt förbi, bäst att försöka fånga dem i flykten. Nu flyr batterikraften i min dator, dags att söka upp ett tankställe inomhus. Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Att tänka på älgen Trampe kommer kanske av ditt trampande runt hinderbanan, konstigt hur tankar kommer farande. Som sagt, du behöver nog lite mer stimulans, om nu kroppen bara kunde vara lite mer samarbetsvillig. Av vad jag läser så har du haft det ganska jobbigt över påsken, inte kul. Älgen Trampe finns någonstans i mitt bakhuvud, det var kanske en riktig hit. Sorry granntjejen som inte fattat det.
    Nu vill jag att du ska snabbt ska få lindring så du kan vara ute lite mer.
    Ha det så bra det bara går!
    Bästa, mesta kramen Emma tjejen!

    SvaraRadera
  3. Monica: Sant, det är alltid bra att hitta en rytm som passar en själv! Låter som en härlig kväll, och ja, man ska verkligen njuta medan tid är :) Detsamma och kram!

    Isa: Haha, ja det är ju inte helt otänkbart! Det är verkligen märkligt, och intressant vad det är som triggar igång hjärnan... Ja grannen var för tuff för sitt eget bästa, Trampe var kung! Eller kanske i alla fall blev när han blev stor... :) Ja jag hoppas också på en kropp som jobbar med mig från och med i morgon, i stället för att jobba mot...
    Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Man undrar var alla tankar kommer ifrån. När du berättar om din Älg Trampe, vilken jag för övrigt aldrig hört talas om, kom jag att tänkta på en bok jag läste som 12-13-åring. Den hette "Sherry Ann" och handlade om en sjuksköterska. Oh, så spännande den var. Tänk att man fortfarande kommer ihåg..
    Önskar så innerligt att din värk skall fara all världens väg. Och gärna mycket kraft din väg.
    Hälsokramar i kubik från oss.

    SvaraRadera
  5. God tisdagsmorgon Emma, hoppas på en bra dag för dig.
    Mer kraft, mer sol, mer matlust, mer input.
    Solhälsningar tjejen!

    SvaraRadera
  6. Hej Emma! Vilka härliga påskdagar det har varit! Hoppas att solen har strålat på er också och att du har kunnat njuta..på ditt sätt!
    Har för mig att när vi var små så var jag uppe hos er ibland över påsken..och då letade vi påskägg uppe på den STORA klippan(typ mount everest...som jag minns det!)som ni har i trädgården vid trappan. Minns du??hihi...
    I påsk har vi fixat på vår baksida..har massa sten som ska borras bort så att vi tillslut kan få en grillterrass!Vi har picknickat massor och Elliot har fått känna på grenar och blad i mängder under tiden han säger -mama, mama! Åh vad härlig med vår!!
    Emma,måste bara säga att vad duktig och så otroligt stark du är som har klarat detta under en sådan lång tid! Det tvivlade jag väl aldrig på iof...men nu är det snart Maj och du har ju klarat detta galant! Vet att det har varit för jävligt många gånger och att allt varit piss....men, som sagt det är snart Maj, du har orkat fixa på balkongen, du har fikat massor, fått många härliga stunder med nära och kära, gått i snygga converse, piffat med massa tulpaner, orkat shoppa, fixat långa bussresor,gått flera varv i huset och orkat hålla humöret uppe mestadels av tiden. Starkt Emma!!
    Vi håller nu alla tummar att detta snart ska vara över och att du snart kan börja känna igen din kropp och hitta den goa och glada Emma som finns där någonstans!
    Vi tänker på dig! Många kramar!!

    SvaraRadera
  7. Ylva & Lasse: Haha, ja visst är det festligt hur vissa saker stannar! Jag måste hitta Älgen Trampe och se vad jag tycker om den i dag... :)
    Tack, ja det hoppas jag också på, det är en bra önskan!
    Kram!

    Isa: Tack, det har varit en bra dag nästan hela dagen faktiskt, nu är det lite tjurigare dock. Det är det där med tålamod...
    Solkram tillbaka (trots att solen inte skiner så mycket just nu...)

    Karin: Ja solen har visat sig från sin finaste sida!
    Hahaha, åhh vad roligt! Jag har något svagt minne - varför finns inte den traditionen kvar?! Om du kommer hit kan jag nog få mamma och pappa att gömma några påskägg - spela roll att det är några dagar för sent!
    Så mysigt ni verkar ha haft det! Är sugen på att komma ner och hälsa på er, grillplats låter som något jag gillar :D
    Tack gulliga gulliga du :) Ja det har absolut varit för jävligt ibland och jag blir sjukt less på skiten - men du har faktiskt rätt, jag har klarat av mycket ändå! Och jag ska klara resten av tiden också :)
    Många kramar tillbaka!

    SvaraRadera