fredag 2 december 2011

Roligt och sött i Mariefred

Det var längesedan jag skrattade så mycket som jag har gjort i dag! Jag har umgåtts med mina redigerarkolleger och man skrattar mycket i deras sällskap. Vi har varit i Mariefred, där en av nyhetscheferna bor. Det var ingen dag där vi skulle träffas och prata om hur vi gör en bättre tidning eller något sådant, utan bara en dag där vi skulle umgås och ha kul, prata och skratta, äta och mysa. Dagen började med säsongens första mugg glögg (den första för mig i alla fall) hemma hos nyhetschef D och hans familj.

 Glögg med en svag ton av chili och choklad, lussekatter och mjuk pepparkaka med lingon. Adventsgott!


Nu tänker jag inte orda så mycket mer om dagen, det är nog bara roligt för oss som var där, men bilder blir det förstås!

Efter glöggfika och trevligt umgänge hemma hos D tog vi en promenad i den lilla stan i Mariefred, där det finns små charmiga butiker och där gatorna kan se ut så här. Och det verkar ju nästan som att man kan köpa granar just till höger på bilden. Bara så ni vet.

Efter stanturen tittade vi på Gustav Vasas gamla slott - Gripsholms slott. Slottet grundades 1537 och här var vi på en kick off för många år sedan. Nu tittade vi bara på slottets utsida, gamla slott kan man leva utan när det är dags att äta lunch, vilket det var vid den här tiden. Åt gjorde vi på Gripsholms värdshus som ligger mittemot slottet. Och där fanns, till skillnad från i Gävle, en ...

... bock som inte brunnit! Det var ju tur!

Mätta och glada åkte vi sedan till Taxinge slott i Nykvarn. De här bilderna har inte så mycket att göra med ett slott, men här ligger också ett ställe som heter Autostable och det handlar alltså om bilar. Jag är inte speciellt road av bilar, inte i närheten så road som vissa av kollegerna är, men det fanns en del coola åk på detta ställe. Här säljer de eller hyr ut bland annat denna brittiska Morgan, som fick lystna blickar efter sig...

... och titta här, tydligen är den även poppis hos tomten, fast här är en röd variant. Renar och släde är tydligen inte gångbart på 2000-talet... Lite synd, men även tomtar måste väl bli moderna antar jag!

Efter bilarna var det dags att beskåda ytterligare ett slott, och denna gång till och med gå in i det. Här skulle vi fika eftersom Taxinge slott stoltserar med en av norra Europas största kakbufféer... 

... här är bara några av sorterna som vi skulle välja att kalasa på! Jag som har beslutsångest om jag har mer än två val - här var det ju femtio! Vad skulle jag ta? En...

... pepparkaka som ser ut som en tomte om man vänder den upp och ner? Nej, även om det är högsäsong för pepparkakor nu är ju inte det så jättefestligt...

... så det blev en liten söt sak med någon sorts citronmarängbotten och saltlakritssmörkräm.Väldigt gott. Och efter lite ytterligare prat och skratt åkte vi hem. Slut för i dag, tack för i dag!


Som att det inte vore nog med kakor - när jag kom hem bakade jag den sista kakan till kalaset i morgon. Eftersom det låg en hel del socker i magen sedan innan hamnade väldigt lite smet i densamma, brukar slicka degbunken ganska noga i vanliga fall men nu hamnade allt i bakformen! Resultatet på denna och de andra kakorna får ni se i morgon. Ha en fin kväll :)

2 kommentarer:

  1. Mysig dag. Ser ut som om Pippi Långstrump skulle kunna komma skuttandes där på gågatan! :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Anonym: Det har du ju helt rätt i, jag tänkte inte så långt men jag kan också se henne göra det! Hon och de flesta andra av Astrid Lingren-figurerna. Vilken ännu mysigare stad det skulle bli då :)
    Kram!

    SvaraRadera