torsdag 22 december 2011

Lucka 22


Då har jag lämnat Stockholm och kommit hem till Jönköping för att fira jul! I dag kommer i princip varenda minut fyllas av julkänsla då jag ska fixa knäck, inhandla och slå in de sista julklapparna, samt tillsammans med familjen i kväll åka hem till mormor och äta mat med lite julkoppling (vad det nu innebär, spännande). I rummet där den här söta granen står, sitter jag och slår in mina gåvor och lyssnar på julmusik.

Julgranseden är gammal som gatan, den dök upp redan på 1400-talet i Tyskland. Den första rapporterade svenska julgranen är ung i jämförelse men har ändå väldigt många år på nacken, år 1741 lär den ha gjort sin entré. Det var för att hålla onda makter och väsen borta som man klädde hemmen med levande träd och kvistar. Även om vi nu lämnat tanken på att granen ska jaga bort ovälkomna gäster lever denna trevliga tradition kvar och är lika poppis nu som då. Trevligt var ordet!
    

4 kommentarer:

  1. Oj, att det var en så gammal sed att ta in en julgran, vem kunde gissa det.
    Nu får jag ge mig ut och hugga en/ ok...köpa. Ivf så är det mysigt med allt ljus nu när det mörknar så tidigt.
    En bra julmysdag till dig och kram tjejen!

    SvaraRadera
  2. Hej Emma och tack för din fina julkalender, och tack för det fina julkortet. Ha nu en riktigt go jul och hälsa hela din fam. Vi ses till nyår, kram

    SvaraRadera
  3. Emma! Skäms, gör jag. Har inte skickat något julkort till dig. Du har gjort korten själv! Du har köpt julklappar! Du har bakat! Du har gjort godis! Och bloggat!Vågar inte tänka på vilken effektivitet det kommer att bli när du är fri från efterkänningar av alla mediciner. Men, kära du, jag önskar dig en riktigt härlig julhelg. Kramar. Birgitta

    SvaraRadera
  4. Isa: Eller hur, roligt att en så gammal sak har överlevt!
    Det är det verkligen, mer ljus åt folket säger jag :)
    Kram!

    Britta: Tack själv! De hälsar tillbaka. Kul att ses snart :)
    Kram!

    Birgitta: Tycker absolut inte du ska skämmas, du gör ju också massa saker - ställde exempelvis till med fantastiskt kakkalas för mig och kollegerna för några veckor sedan! Jag gillar ju den här tiden på året så pass mycket att kraften kommer per automatik känns det som, men det ska absolut bli skönt när jag är tillbaka på full fart på riktigt :) Detsamma till dig kära du!
    Kram!

    SvaraRadera