tisdag 13 december 2011

Lucka 13

Glad luciadag på er! Hoppas ni fått lussefrukost på sängen och skönsång vid den samma. Eller något i den stilen! Själv har jag satt mig i soffan när SVT:s "Gomorron Sverige" några minuter sänt från Hovstallet i Stockholm, där Sveriges Lucia och hennes sex tärnor spridit ljus och sång nu under morgonen. Jag minns hur mysigt det var att just denna dag gå till skolan, på den där gamla goda tiden, när man antingen var med i luciatåg som skulle hålla konsert på morgonen, eller skulle få sitta ner och lyssna och titta på allt det fina! När jag gick i framför allt lågstadiet var det här en fantastisk dag, när vi sjöng "Lusselelle lusselelle, elva nätter före jul...", fick det ögonen att tindra på mitt julälskande jag - snart var det julafton, årets bästa dag!!
Nu för tiden gillar jag luciadagen för att det är fint att höra vacker sång, fast det blir tyvärr inte så mycket av den varan, utöver det som sänds på tv då. Allra mest tittar jag nog på mitt eget lilla charmiga luciatåg, bestående av Lucia och en stjärngosse (bilden längst upp). För att det ska bli lite mer fart på tåget får också en stor och liten tomte samt en stor och liten ängel vara med. Men jag antar att de mest skrider runt och sjunger luciasången och "Tipp tapp tipp tapp..." när jag inte är hemma, för jag hör aldrig något från dem...

4 kommentarer:

  1. Tjenixen!
    Det var så sant, har ju likadana figurer som jag alltså borde ta fram idag. De är verkligen mysiga!!! Brukar nog dock tyvärr inte komma upp förrän det nästan är julafton... kanske ska ta och mysa till det med lite julpynt idag också, för att kompensera lite!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Hihi, vilket gulligt litet lussetåg du har, urcharmigt. Synd att du inte kommer på dem med att sjunga, det vore ju en höjdare!
    En höjdare var oxå Svt Luciamorgon, helt i min smak. Gillar sångerna, ahhh och de sjöng såååå fint.
    Ja visst är Luciadagen något extra i vintermörkret. Hoppas på fler lussetåg, särskilt för JulEmma. Jag hänger gärna på...
    Nu är det dax att rusa till jobbet.
    Lussekram!:)

    SvaraRadera
  3. Hipp lucia och stjärngosse med spetsiga guldskor, stil på dem.
    Fint i ditt fönster.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  4. Susanne: Det borde du verkligen, jag tycker de är jättecharmiga! Jag gillar grejer som inte ser så perfekta ut. Du har mitt fulla stöd, fram med sakerna bara! Det är under så kort tid man har dem så man kan lika gärna ta fram allt redan vid advent så man får mysa ordentligt :)
    Kram!

    Isa: Visst är det :) Eller hur, jag tror att de sjunger jättebra i stämmor och allt! Vet inte hur jag ska kunna tjuvlyssna...?
    Ja det var fint, det lilla jag hörde. Man borde gått på någon luciakonsert i dag, fast det är kanske svårt när man bara jobbar...
    Kram!

    Anonym: Haha, ja jag menar det - lite glamour kan väl aldrig skada?!
    Tack!
    Detsamma!

    SvaraRadera