fredag 2 december 2011

Lucka 2

Ja den här bilden borde jag ju visat i går, när det var 1 december och dags att öppna första luckan... men då låg kalendern på jobbet och jag ville ju dessutom dela med mig av julapelsinerna! Men nu får ni alltså titta på hur årets julkalender i SVT ser ut (och titta på dess lucka 2, dagen till ära). I år heter den "Tjuvarnas jul" och handlar till stor del om den klantiga ficktjuven Kurre och hans tioåriga dotter Charlie (bilden i mitten). Som tv-redaktör på jobbet har jag fått den stora äran att kolla de sex första avsnitten (och också få en kalender, men den har jag haft en tävling om på jobbet och ska i dag leverera den till vinnaren) och jag kan bara säga att jag rekommenderar den! Nedan följer en beskrivning av kalendern i stort - men så här lång kommer min bloggkalender absolut inte bli framöver, det är egentligen bara bilder och lite text som gäller! I dag blev det dock ett undantag - men ni väljer ju själva om ni vill läsa eller inte... :)


Vad kan man då säga om årets kalender? Jo, Tjuvarnas jul är en julsaga i klassisk tradition som förmodligen förgyller både barns och säkert även flera vuxnas dagar fram till julafton, och det är en saga i sann Charles Dickens-anda. Historien utspelar sig i en stad som skulle kunna vara Stockholm (den är inspelad i Skansens gamla stadskvarter) under sent 1800-tal. Barnen längtar efter julafton och julklappar, det stora varuhuset längtar efter att tjäna pengar på julklappshandeln – och stans tjuvliga längtar efter att stjäla pengar och julklappar! Och ja, jag vet, det känns som att det där med varuhus haltar lite här. Stort köptempel känns kanske inte som ett 1800-talspåfund men vem har sagt att man måste vara trogen det äkta och genuina i en julkalender?! Dessutom är ju julen handelns högtid nummer ett...

Nåväl, det är tjuvligan, Klappsnapparna, som står i centrum i historien. Namnet kommer förstås av att julen är deras högsäsong och julklapparna deras byte. Snapparna består av Bongo, Skuggan, Trollet och Kurre (Gustaf Hammarsten), som är stadens klantigaste ficktjuv, med fler hål i fickan än en ficktjuv bör ha för att kunna behålla sitt stulna byte.

En dag knackar det på dörren till Kurres ruckel. Utanför står Kurres tioåriga dotter Charlie som han inte ens visste existerade. Kurre, som knappt kan ta hand om sig själv, vet inte vad han ska göra när han plötsligt och oväntat blir pappa. Han försöker till en början lämna bort dottern men samvetet gnager strax därefter. När han tar med henne till Klappsnapparnas näste och den rysliga ledaren Madame Bofvén, blir Charlie efter ett tag deras maskot. Den klantiga ficktjuven får i uppdrag att lära upp Charlie – och hon visar sig vara en mycket duktig tjuv. Men det finns faktiskt andra saker hon hellre vill göra, som att gå i skolan exempelvis. Skolan, som Klappsnapparna knappt kan stava till... och hur ska det gå för Charlie att växa upp med ett gäng banditer? Är de verkligen bra förebilder? Och är det verkligen rätt att stjäla, även om man "bara tar från de som har det bättre ställt än oss"?

Upphovsmännen bakom Tjuvarnas jul har helt klart fått till en rolig julhistoria för både barn och de vuxna som har barnasinnet kvar. Vän av kristna budord, som kanske är rädda att barnen ska sitta framför tv:n och lära sig att gå brottets väg, kan nog slappna av – när lucka 24 är öppnad ser situationen förmodligen helt annorlunda ut än den gör i de första avsnitten.

Kalendern känns på sitt sätt ganska trovärdig eftersom den spelades in i smällkalla och snörika februari i år - när karaktärerna ser ut att frysa gör de det på riktigt. Rollfigurerna med Gustaf Hammarstens Kurre och Tea Stjärnes Charlie är roliga att följa - men roligast av alla är nog Elisabeth Carlsson (som spelade i Grabben i graven bredvid ni vet) i rollen som poliskommissarie Lönnroths småländska piga Gerda. Det hjälps inte, den där töntiga formen av Karl-Oskar och Kristina-småländskan roar mig väldigt! Dessutom är Gerda rolig på andra sätt - men hur får ni bara veta om ni kollar på kalendern! Och det gör man i SVT1 vardagar klockan 07.15 och 18.45, i SVT2 på helger klockan 08.45 och SVT1 klockan 18.45. Plus på SVTPlay förstås. Se så, titta nu då!

3 kommentarer:

  1. Hej! Du har lyckats locka mig till at se julkalendern, hade så när glömt bort att det var dags att följa det på TV. har bara en traditionell här hemma, med små presenter i till lillgumman. Nu blir det SVTplay.
    Kul att följa din kalender också!!!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Haha, satt och kollade din kalender i morse och blev oxå taggad att börja titta. Kl. var 8.45, oj nu kunde jag ju titta...satte genast på TV men ingen kalender. När jag tittade på din blogg igen så såg jag att det var helg tiden.
    Du fick iallafall lite fart på mig här på morgonkvisten, får komma igen ikväll. Eftersom jag har barnasinne i kubik så uppskattar även jag en trevlig adventskalender. Ser oxå fram emot att följa dina tankar i adventstid.
    Tjingeling och kram tjejen!

    SvaraRadera
  3. Susanne: Härligt, hoppas du gillar den :) Åh, det är en väldigt trevlig form av kalender, den med små paket i!
    Tack och kram!

    Isa: Bra där! Ja det är lite många tider att hålla reda på kanske, tur att SVTPlay finns! Det låter bra, du är välkommen att följa med bakom luckorna :)
    Kram!

    SvaraRadera