tisdag 13 december 2011

Luciadagsfirande

Det känns som att den här dagen på något sätt har ett före och ett efter. Jag har alltid tyckt så och det beror väl på att jag är så himla förtjust i julen. Det är som jag skrev i morse, när den där Lusse lelle (vem farao är det förresten?!) kommer och meddelar att det är elva nätter före jul, inser jag plötsligt att "just det, det är jul väldigt snart!", som att jag inte riktigt fattat det innan. Och jag älskar fortfarande den kommande julhelgen så mycket, men kanske på ett annat sätt än när jag var liten. Då var det nog julklapparna som var den stora grejen... men inte bara för att få, jag har alltid gillat att ge också! Att jag älskar högtiden nu beror på så många saker, samma som förr men också nya. Nu när Lucia och hennes tärnor har sjungit färdigt kryper julfeelingen fram ännu mer hos mig - och då ska man veta att varenda cell i min kropp faktiskt har haft den där känslan sedan åtminstone mitten av november! Hur det kan bli mer vet jag inte, men det känns ändå som det blir så. Det är den där raden som förföljt mig sedan lågstadiet - elva nätter före jul... som gör att det spritter lite extra i den julglada kroppen! Det är förmodligen något sjukt över det hela, något man borde söka hjälp för.

För exakt ett år sedan, måndagen den 13 december, kom jag tillbaka till jobbet efter min första operation och den korta sjukskrivning som följde på den. Skulle jobba en och en halv vecka innan det var dags för operation nummer två, och den dagen började på i luciatider bästa tänkbara sätt. Några kolleger ordnade luciatåg, med en salig blandning av redaktörer, nyhetschef och reportrar. De sjöng vackert och bjöd på pepparkakor och jag önskade verkligen en repris i dag! Nu blev det inte så, men det går ju att fira denna dag på andra, minst lika trevliga sätt!

När nyhetschefen skickade ut ett mail om hur morgondagens tidning skulle se ut passade han på att uppmärksamma dagen med de här små fantastiskt charmiga lussefilurerna! Dagens bästa luciatåg, trots att det är i till antalet minsta laget. Och det räcker ju att bara titta på bilden så förstår man att de sjunger bra också!

Redigerarkollegan H hade dagen till ära med sig en skål med julgodis, väldigt god knäck med smak av polka och lakrits och någon fudge med lime och vit choklad (som jag missade att testa). När vi skulle ha tisdagsmöte med redigerarna passade vi lämpligt nog på att stå vid just H:s skrivbord! Det var ett bra möte. Och gott.

Till eftermiddagsfikat fixade marknadsavdelningen ett väldigt passande tilltugg - lussekatter förstås, vad vore en luciadag utan saffran?! De intogs...

... tillsammans med en liten sångstund, kollegan T hade för säkerhets skull printat ut texten till "Nu tändas tusen juleljus" men jag tror de flesta av oss kunde den utantill. Och stämde upp i skönsång gjorde vi (det var fint, på riktigt. Det finns många som sjunger väldigt bra på mitt jobb)! Helt i min smak, jag skulle vilja ha mer sång så där till vardags :)


Nu är jag färdigjobbad för den här veckan. Nästa vecka är det en dags jobb, sedan går jag på julledighet minsann! Och resterande dagar av denna vecka kommer ägnas åt julsaker. Förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar