lördag 28 maj 2011

Ibland får man skratta åt eländet

I dag har det sprungits Stockholm marathon. Jag hade inga som helst planer på att medverka men med facit i hand gjorde jag nog det ändå. Det kändes i alla fall så efter mammas och min stanrunda. Har inte gått på stan på evigheter och det tog förstås alldeles hejdlöst på krafterna, trots att vi både gick sakta och lite. Ibland blir jag smått knäckt över att jag inte har några krafter. Jag minns inte längre hur det känns att orka nästan hur mycket saker som helst! Jag längtar dit men det känns som att det ligger så långt fram i tiden att jag inte ens kan drömma så långt bort. Jag kämpar och tar mig ett steg framåt men faller två steg bakåt - eller mår med andra ord bättre ena dagen för att må sämre den andra. Mitt tålamod börjar verkligen tryta, är så trött på att ha ont och inte ha krafter någon längre stund. Men jag stretar på, en vacker dag blir det bättre. En dag.

Dags att knyta på sig skorna för att springa marathon! Eller vänta nu, det kanske var gå på stan jag skulle göra... Båda sakerna är ungefär lika jobbigt när man har en cellgiftskropp.


Hur trött jag än blev var det ändå trevligt att komma ut lite i dag. Det blev inga stora inköp, bara en bukett pioner - vilket inte är så bara när man tänker efter. Är ju hemma ett tag nu och då är det inte fel med något vackert på matbordet.

Stora inköp på dagens stantur. Eller nej. Däremot fint inköp!


Kvällen lär bli lugn, i dag har jag ont och värktabletterna tycks inte riktigt hjälpa denna dag. Men vi ska nog lyckas roa oss ändå mamma och jag. Mitt i allt jobbigt hittar vi saker att skratta åt. I går låg jag i soffan och vid något tillfälle lutade jag huvudet bakåt där en lampa står och hamnade således med ansiktet i dess sken.
- Vad gör du? Solar solaruim? Gör inte det, man kan få cancer av sådant, sa mamma.
Vet inte när jag senast skrattade så mycket (ja, jag är väldigt lättroad), det var en totalt oväntad kommentar (så makaber humor brukar hon vanligtvis inte ha) och på något sätt så befriande! Ibland måste man skratta åt sin situation, åt sitt elände - annars blir det bara för tungt. Mitt i smärta och trötthet, sjukskrivning och kraftlöshet gör man det bästa av kaoset. Och ett gott skratt lär ju förlänga livet. Ett liv som förhoppningsvis är bra mycket friskare!

Bäst just nu: Soffan och fotpallen. Skönt för en kropp som denna gång inte blev det minsta bättre av att röra på sig!

8 kommentarer:

  1. Så vackra biler man f´år njuta av på din blogg.

    Ja, ett gott skratt förlänger livet. Så skratta på ni båda så mycket ni förmår. För mitt i allt älende så känns det alltid bättre.
    Och glöm inte att du är närmare slutet på behandlingen än nånsin. Trots att man bara tar en dag i taget, jag kanske endast en timma i taget så går tiden framåt och snart, snart, snart är det över.
    Keep fighting. Du är en sådan hjälte och fighter. Finns inte ord att beskriva med. Beundrar dig oerhört.
    Önskar en skön natt efter den lugna kvällen och så hoppas vi att morgondagen blir bättre med mer krafter.
    Kram till er båda.

    SvaraRadera
  2. Ylva: Ja ibland är de något alldeles extra :)
    Helt sant, det är skönt att skratta och jag tror det är bra att göra det även när saker är jobbiga - kanske extra bra då.
    Också helt sant, jag försöker tänka så när jag tröttnar, för varje dag som går är det ju en dag närmre målet!
    Tack snälla :)
    Ja det låter bra, än så länge är det en helt okej dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Dagens boktips:
    2009 - Drömliv - lycklig på riktigt (med Karin Nordlander)(ej läst)
    2009 - Bara vanligt vatten (mycket bra)
    2007 - Lyckans hjul 8Ej läst)
    2006 - Kajsas värld (krönikor) (Ej läst)
    2005 - Den ryske vännen (spänningsroman)(Ej läst)
    2004 - Små citroner gula (roman)(Mycket bra)
    2003 - Inte enklare än så (roman)(Mycket bra)
    2002 - På det fjärde ska det ske (roman)(Mycket bra)
    Läsning man blir glad av!!!

    SvaraRadera
  4. Anonym: Tack för tipsen! Små citroner gula är den enda jag läst så här finns ju massor med ny läsfest :)

    SvaraRadera
  5. Lise-Lotte Lindgren29 maj 2011 kl. 19:55

    Mäh, vad fin pionen var!!!
    Makaber humor är det bästa som finns när man är mitt i skiten.
    Syrran å jag har blivit rätt bra på det med åren.
    En av mina allra bästaste vänner har obotlig jävla (ursäkta franskan, men kan inte kalla det för något annat) cancer i ryggmärgen. Och är det något man kan göra med henne så är det att skratta. Konstigt nog, kan man tycka, om man inte har varit med (eller snarare i närheten) av 'et. Men å andra sidan har vi alltid flabbat mycket. ;-)
    Kram. Och du vet vad som ligger under Birgittas manushållare...
    /L-L

    SvaraRadera
  6. Vilken bra Mors dags bok jag fick av dig, Morgan Allings Kriget är slut.
    Läste nonstop 4,5 timmar på bussen hem från Sthlm. Resan hade gärna fått fortgå lite till, jag har några sidor kvar. Den väntar på dig när du kommer hem. Rekommenderas!
    Vilka fina boktips du fick här ovan, alltid trevligt.
    Jag önskar, jag önskar, jag önskar SÅ att den kommande veckan ska bli bra för dig. Den bästa på länge.

    Styrkekramar!

    SvaraRadera
  7. Pioner är en underbart fin blomma. Måste nog införskaffas känner jag helt plötsligt.
    Sov nu jättegott i natt och så beställer jag en fin, smärtfri dag för din räkning. Det var allt!
    Stora kramen tjejen!

    SvaraRadera
  8. Lise-Lotte: I know!
    Haha, ja verkligen, jag gillar sådan humor också, den är skön på något sätt :D Ja man behöver faktiskt skratta åt skiten ibland, det är det bästa sättet att tackla skit på!
    Kram, och tack!

    Inger: Vad bra! Haha, det är inte ofta man vill att den där bussresan ska vara längre! Men som tur är funkar boken att läsa hemma också :) Ska absolut ta tag i den vid tillfälle!
    Ja det är kul, man kan aldrig få för många!
    Tack, ja det hoppas jag med :)
    Kram!

    Isa: Det är den, jag stöder ett köp!
    Åh, man tackar :)
    Kram!

    SvaraRadera