lördag 21 maj 2011

Cellgiftskompromisser med blomsterfägring

När jag gick och la mig i gårkväll, en knapp halvtimme efter att jag tagit dagens sista dos värktabletter, kom en smärta jag aldrig varit med om förut. Det är märkligt, jag tycker jag har haft ont precis överallt på ungefär hundra olika sätt, men fortfarande finns det alltså nya sätt. Jag kan inte förklara den här smärtan eftersom den var bortom all rimlig förklaring, den går inte att sätta ord på. I vanlig ordning var det i alla fall benen och fötterna som spökade. Ligga still var omöjligt så jag vred och vände på mig konstant under någon halvtimme. Sedan lugnade den värsta smärtan ner sig och jag låg och flämtade en stund, under tiden som en stor tung filt verkade vila över min kropp och jag kände mig totalt förlamad. Efter ett tag började smärtan ta fart igen men till slut somnade jag i alla fall, av ren utmattning. Jag förstår mig verkligen inte på min kropp.

Under dagen har jag bara haft den gamla vanliga värken, den som till en viss del går att mildra genom smärtstillande. Och i dag har jag haft behov av att vara lite aktiv, i alla fall så mycket som kroppen har tillåtit. Rörligheten var ett resultat av en kompromiss jag helst inte velat fatta men som denna sjukdom och detta märkliga år tycks kräva.

I går pratade pappa med min läkare på Radiumhemmet. Jag har förstått att som föräldraanhörig vill man ibland höra en insatt person berätta hur det står till med ens barn, på det där lite mer insatta sättet. Jag berättar naturligtvis alltid vad mina läkare säger, resultat på prover och hur sjukhusbesöken går, men jag kommer inte ihåg allt som sägs och jag frågar inte om allt. Ordet varför ställer jag kanske inte så ofta - varför gör man inte prover på de där misstänkta tumörerna i levern nu pronto i stället för att vänta några vekor, varför visar inte de prover som är tagna mer säkra svar, varför mår jag som jag gör och så vidare - jag konstaterar mest att "så är det". Tänker att det förstås finns en anledning till att man gör prover sedan och inte nu, jag mår som jag mår bara för att det är så. Typ. Kanske vill man som anhörig veta mer, jag har full förståelse för det. Dessutom är det bra att det inte bara är jag som hör saker från läkarna, det skadar aldrig med ytterligare ett öronpar. Av dessa anledningar pratade pappa och doktor E i går.

Det viktigaste i det där samtalet var lite nyheter om mina cellgifter. Eftersom läkarna misstänker att förändringarna i levern ju är tumörer sa doktor E:
- Så som det ser ut nu skulle jag rekommendera en sjunde och åttonde behandling till...
Först kände jag "aha, okej, ja då är det väl så då". Punkt liksom. Men ju mer jag tänker på det, ju mer störande är det. Det var så mycket lättare att stå ut med alla behandlingar i början, när det var sex stycken planerade och jag hela tiden kunde räkna ner. Dagen innan jag skulle få min sjätte och sista behandling blev det plötsligt en till. Och nu kan det alltså, beroende på nya provsvar framöver, bli ytterligare en till. Det känns lite om en never ending story, som att jag aldrig kommer få skåla i champagne efter att sista cellgiften är gjord, som att jag fortfarande kommer sitta hos doktor E någon gång år 2034 och höra henne säga:
- Så som det ser ut nu skulle jag rekommendera en sjuttioandra och sjuttiotredje behandling till...

Nu ska jag knyta ihop det här med kompromissen jag skrev om i början. Det här ställer nämligen till det. Som det ser ut nu blir det cellgifter till mitten av juli ungefär och ur smärtsynpunkt kommer jag med stor sannolikhet må ganska dåligt i sommar. Dåligt mår jag helst hemma hos mamma och pappa eftersom det är lättast att må dåligt när man inte är ensam, och det leder till att jag kommer vara i Jönköping mer än jag kommer vara i Stockholm i sommar. Det, leder i sin tur till att jag kommer få problem med mina blommor. Jodå, blommor vill ha vatten och alldeles synnerligen vill min balkonglåda, som jag verkligen sett fram emot att sätta upp denna sommar, ha väldiga mängder vatten om det blir en varm sommar (jag har ett fantastiskt solläge hela dagen på min balkong, till glädje för mig men till måttlig glädje för blommorna om man glömmer att vattna dem varje dag när solen steker som mest). Jag har en granne som kan vattna då och då men jag kan sannerligen inte begära att hon ska springa upp och ner vareviga dag för att mina blommor ska överleva en större del av sommaren under den tiden jag roar mig med att ha ont i kroppen drygt 30 mil söderut! Alltså får nog blomlådan lysa med sin frånvaro denna sommar, till min stora irritation.

Blommor ska det dock vara på balkongen, några som inte behöver lika mycket vatten eftersom de inte finns i ett lika utsatt läge som lådan skulle gjort. Några blommor är redan färdigplanterade men i dag tog mamma och jag tag i att köpa de sista skönheterna som ska sprida en vänlig grönskas rika dräkt (eller snarare rosa, det blev nämligen just rosa blommor) på balkongen. Och jag ska njuta under den tiden jag är i mitt Stockholmshem, sitta där ute och titta på de blommor jag har! Nästa sommar, när allt är normalt igen och monstren är färdigbråkade, ska jag ha snyggaste balkonglådan i hela stan - inget ska få hindra mig då! Denna gång får jag dock kompromissa, som med så mycket annat detta märkliga år, då det är så omöjligt att leva ett normalt liv. Men man får ta det med.

Mammas och mitt första blomstopp var på Höglunds blommor som ligger några få kilometer utanför stan. På bara några minuter lämnar man "civilisationen", kommer ut på det charmiga landet och njuter bland blommor och blad. 

En rosa pelargon blir det på balkongen i år!

Nästa stopp var Nyströms handelsträdgård, ytterligare någon kilometer längre bort. Här finns mysiga butiken Lantligt, med inredning och blommor. Här hade både det ena och det andra kunnat följa med hem...

... men här blev det bara ett par buketter liljekonvaljer. Det är ju å andra sidan inte fy skam.

Lantligt och vackert.

Ja, där har buketterna fått lite papper om sig också!

Denna handelsträdgård har också ett ljuvligt litet orangeri mitt bland blomsterprakten...

... som ser ut ungefär så här inuti.

Pelargoner i långa rader.

Och här hemma hamnade en av liljekonvaljbuketterna!


Bäst just nu: I vanliga fall har jag förstås bättre kropp och kondis än jag har nu, när kroppen protesterar i smärta och trötthet bara jag går uppför en trappa på tio steg, men det där med att springa är inte min grej. Min lillebror och svägerska däremot har i dag sprungit Göteborgsvarvet och kommit hela vägen in i mål på bra tider. Jag förstår inte hur man frivilligt kan springa 21 kilometer men jag är imponerad över alla som gärna gör det!

13 kommentarer:

  1. Hej Emma! Min dator har blivit så seg så jag har inte haft tålamod att vänta tills rutan för kommentar öppnas - men nu funkar det.
    Först. I torsdags kväll stod jag utanför huset och väntade på en väninna. Såg "stubben" efter ett fläderträd. Antar att någon ville ha bort det. Men se det funkade inte. Där kommer nya friska små grenar med fina löv på. Vet du, då tänkte jag på dig. En sjukdom har försökt fördärva din kropp. En massa mediciner försöker knäcka dig. Men icke. Du ger inte upp. Nya små "grenar" sticker fram. Nytt liv.
    Nu har datorn till och med kommit så långt att den visar de fina bilderna från blomster shoppingen. Njut av blommorna. Om någon blomma på din balkong inte klarar sommaren så - kosta på dig en ny. Sen kan jag försöka hjälpa dig när jag är hemma. Ska ha semester veckorna 29, 30 och 31. Kommer att vara borta något men troligtvis inte alla tre veckorna.
    Ha det gott. Och jag hoppas du får en natt utan värk. Kram. Birgitta

    SvaraRadera
  2. Emma trots detta negativa besked så fixar du det. Och trots detta är Du nu närmare slutet än någon gång tidigare.
    Vilket underbart ställe ni besökte idag. Tror att jag skall göra det också nästa vecka. Behöver lite för plantering i lådor och krukor.
    Som naturen nu står i blom kommer du att göra det också även om det kommer att dröja något längre än vi hoppats på. Don´t give up. You are such a fighter!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag älskar lijekonvaljer, det har alltid varit min favoriblomma. Kom just nu på att jag aldrig har några hemma så jag borde införskaffa mig det, de är ju så fina! jag ser fram emot att ta rygg på dig under ett kommande göteborgsvarv:-) Sov så got inatt!! och MINDRE SMÄRTA ÅT FOLKET (speciellt för dig)!!! Kram Lina

    SvaraRadera
  4. Birgitta: Trevligt att du är tillbaka och att datorn beter sig som den ska :)
    Åh vilken fin tanke, tack!
    Du är så snäll, ja vi får väl se hur det blir med sommaren och blommorna - för att inte tala om hur jag kommer må och så, svårt att veta...
    God natt och kram!

    Ylva: Det är sant, det är bara att kämpa på och snart snart snart är det över!
    Verkligen, blomsterfägring och fina saker är en fröjd så jag rekommenderar ett besök :)
    Tack för peppningen!
    Kram!

    Lina: Ja de är verkligen vackra och jag stöder dig i planerna på att köpa! Hahaha, ja du det vore ju något :D Bra jobbat i dag, ni var så himla duktiga!! Ja i kväll hoppas vi på bra sömn!
    Sov gott och kram!

    SvaraRadera
  5. God morgon söndag och Godmorgon Emma!
    Finfina bilder från gårdagen, roligt att du kunde ta dig ut en sväng.
    Förstår att det var en kraftansträngning för dig, men oxå ett energiintag.
    Du och blommor går bra ihop!
    Du är bara BÄST som kämpar på så in i bomben, HERO är ordet!
    Vill att du ska få en extra bra söndag,
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Hej Emma, Mitt i cellgifter, monster, ont,ont, går du fram som en blomma bland blommor. Du är fantastisk. Hälsningar Bert-Inge och Fen.

    SvaraRadera
  7. Oj! Vilka vackra foton, vilken blomsterprakt! Och liljekonvaljerna är ljuvliga!! Ska definitivt ta en tur till Nyströms, tack för tipset. Får bli nästa helg, ligger hemma med en supervidrig förkylning och feber...Hade mycket, mycket hellre sprungit Gbg-varvet, lyckost din bror! Nästa år får han o hans fru se upp dock ,då e det dax för mig, hehe...

    Jag är ledsen att höra att du ska behöva gå igenom ännu fler behandlingar men man får tänka att de är av vikt för dig då de på sikt gör dig bättre. Stärkande kramar fr Lisa

    SvaraRadera
  8. Isa: God morgon, eller kanske god förmiddag nu då :)
    Ja det var härligt att vara ute i går och omges av lite vackert! Ja det är ju så, även om det tar på krafterna ger det ju också energi att göra saker, så jag tänker fortsätta med det så mycket jag kan.
    Tack och kram!

    Bert-inge & Fen: Åh vad fint, tack så mycket :) Kram till er!

    Lisa: Visst är de, denna gång är det mamma som är den duktiga fotografen! Ja gör det, det är så mysigt att gå omkring bland fina saker och blommor som luktar gott, en kick helt enkelt! Usch då, förkylning är faktiskt inte roligt, jag har också dragit på mig en och även om den är långt ifrån supervidrig tycker jag den är skitjobbig! Haha, jag ska varna dem - har man som du en rödracer kan man bli farlig även i sprintlopp tror jag :D
    Absolut, jag vet ju att de inte tas för skojs skull, och jag vill ju faktiskt bli frisk! Så jag kämpar på...
    Krya på dig-kramar från mig!

    SvaraRadera
  9. Oj, vad det händer mycket här - jag har varit lite off. Det finns alltid något att berätta uppenbarligen. Det är en fin sak, berättelser är värdefulla! Mycket, väldigt mycket skulle kunna kommenteras, men jag gör inte det. Får säkert anledning att återkomma om ett och annat vad det lider. Den prickiga klänningen du hade på någon bild tidigare var jättesöt! Jag vill också ha något småprickigt, det är så fint!

    Det är ju typiskt med cellgifterna! Vi som hade räknat ner och trodde att allt från och med nu så sakta skulle kunna återhämta sig till det normala. Men, om det nu behövs mer gifter är det ju lika bra att ta dem nu när du ändå är igång, än att behöva börja om med en ny omgång senare när du fått smaka på de återvändande krafterna. Men trist att sommaren inte blir som planerat. Bra i alla fall att du har det så fint där på hotellet med vätternutsikt. Är nog bra för dig det där. Och säkert för dina föräldrar också, som får ha dig hos sig.

    MItt största problem nu är att jag blivit helt utslagen av pollen, alla halsens, munnens, näsans och ögonens slemhinnor är i uppror. Blä! Hoppas på en bättre dag imorgon. Men vem vet. Om morgondagen vet vi inget, men den kommer, vi kan hoppas på det bästa och sedan göra det bästa av det som blev. Går inte det så går dagen i alla fall. Kram!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Fina saker och levande blommor mår man gott av. Har följt bloggen ett tag, ska fortsätta med det. Du är en kämpe som kan konsten att formulera livet i ord. Det du berättar berör djupt och jag håller tummarna för att allt kommer gå bra i fortsättningen av behandlingen. Snart snart är det över och det vanliga livet kan fortsätta som du vill ha det.

    SvaraRadera
  11. Monica: Haha, ja det finns nog alltid något att berätta, ibland större saker, ibland mindre :) Ja den är söt, jag gillar också prickigt!
    Ja det hade ju varit skönt som det hade varit över nu! Men ja, absolut, det vore ju hundra gånger värre att börja göra nya omgångar om flera månader, skulle ju vara sjukt segt! Så det är lika bra att göra nu. Och ja, under tiden har jag det ju väldigt bra här på alla sätt och vis :)
    Trist, jag håller tummarna för att både du och jag får en riktigt bra dag i morgon!
    Kram!

    Anonym: Ja visst gör man! Kul, du är välkommen hit :) Tack så jättemycket! Ja för varje dag som går kommer jag ju lite närmre målet - att må bra :)

    SvaraRadera
  12. Har också fallit för rosa pelargoner denna sommar! De är så fina! Ville bara tipsa, du kanske redan vet om det, men sådant där "självattnande snöre" har jag för mig fungerar rätt bra. Ena änden i jorden och andra änden i ett vattenkrus/vattenbehållare av något slag. Finns och köpa, men tror att man i princip kan ta ett skosnöre typ och göra en hemmagjord vattenanordning :-) Stor styrkekram från Ann

    SvaraRadera
  13. Ann: Bra där, det är ju jättefint! Ja jag har testat det några gånger, på vissa blommor verkar det fungera alldeles utmärkt, på andra inte... men jag kanske får ge det en chans till!
    Kram!

    SvaraRadera