tisdag 10 maj 2011

Hallonsaftscellgifter

Cellgiftsomgång nummer sex avklarad. Önskar jag kunde brista ut i ett "Hurraaaa, nu är det över!!!", men då skulle jag ljuga. Minst en omgång återstår med den nya sortens cellgifter jag fått i dag. Eller egentligen vet jag nog inte vad jag fått i mig denna gång - för kan man verkligen ta cytostatika som ser ut som hallonsaft på allvar?!?

Det är lätt hänt att få den gamla smurfsången "Saft, saft, hallonsaft - bättre saft har ingen haft" på hjärnan efter att ha fått en hel flaska röd cytostatika i sig. Försökte googla mig fram till när denna låt kom, men det enda jag vet är att jag fick den inspelad på kassettband av en kusin som hade en skiva med smurfsånger. Det bör ha varit väldigt tidigt 80-tal när jag lyssnade detta band sönder och samman. Och hallonsaft passar ju bra en varm sommardag...

... men visst känns det som att man undrar lite när man tittar på slangen där man tror man ska få cellgifter. Det känns mer som godis, hallonremmar typ!


Nåväl, jag har ordentligt ont i fötterna nu, så jag antar att det var någon sorts riktighet i det jag fick i droppväg i dag. Det blir intressant att se hur jag kommer må denna gång, denna sort ska inte ge så mycket smärtsamma biverkningar, man blir mer trött av den. Jag hoppas det är rätt, men mina cellgiftsmonster tycks ju vilja göra saker så besvärligt som möjligt, så jag får nog räkna med en kropp som gör ont även denna gång.

En bra omgång på det hela taget, var klar tidigare än jag någonsin varit förut och när solen skiner så lockande utanför fönstret tackar man ju gärna ja till att få komma ut tidigare än man räknat med. Roligast var dock att mina vänner Cissi och Roger, som jag lärde känna när jag låg inne för min fjärde cellgiftsomgång (går att läsa om under rubriken "Du är ju ung, 40-45 så där va?" från 29 mars), kom förbi och hälsade på i mitt rum. Eftersom vi följer samma schema, cellgifter med tre veckorsintervaller, var Roger inne för sin behandling samma dag som jag. De båda är några av de mest positiva människor jag vet trots att de sjukdomsmässigt har gått igenom mycket mer än vad jag har gjort. Det är en kick att umgås med glada människor, som vet precis hur man mår och som tänker så likt en själv. Cissi, som anhörig till sambon Roger, och jag pratade om denna resa och märkte att vi med ungefär 99 procent ser på allt detta med någon sorts tacksamhet - tacksamhet över de bra dagarna, tacksamhet för att det inte är värre än vad det är, tacksamhet för att vi är positiva och har humor vilket gör att det är lättare att gå igenom en svår sjukdom (och alla där ute ska veta att det är oerhört tufft att vara nära anhörig till en cancerpatient. Ni kan även i detta ämne bläddra er bakåt i bloggen och läsa inlägget Ingen partnermisshandel här inte, bara skidspänning från 4 mars). Sedan har vi en procent (som i ärlighetens namn ibland äter upp lite av tacksamhetsprocenten och kanske ger blandningen 90-10) frustration och ilska, där vi blir galna över cellgifter, sjukhusbesök, ovisshet, mediciner och så vidare. Är väldigt glad att jag träffat dessa människor!

Har varit hemma två timmar nu ungefär, hunnit med lite balkonghäng och ska snart börja packa lite smått, på torsdag är det Jönköping som gäller igen. Och väl hemma hos mamma och pappa som är så bra på att pyssla om kan ju hallonsaftsmonstren få bråka nästan hur mycket de vill :)

Bäst just nu: Jag fortsätter gilla solen och värmen. Jag har inte bara en basker utan tre stycken som är jättebra när peruken en sådan här dag är lite för varm, de är stickade eller virkade med perfekta lufthål vilket gör att skallen mår alldeles utmärkt även i mössa (och nej, jag vill inte gå utan något på huvudet, folk stirrar ändå när man väljer kombinationen tunn sommarklänning och stickad mössa kan jag meddela). Dessutom blir allt lättare när vädret visar sig från sin fina sida! Hm, ska nog gå ut på balkongen ett tag till, packningen får vänta lite... :)

15 kommentarer:

  1. Kära hjärtanes vad du är häftig! Att läsa vad du skriver tar tag ända in i hjärteroten. Du är sannerligen helt unik med ditt sätt att se på situationen.
    HERO var ordet, du är en sann HERO!!!!!!
    Tjejen, kram, kram, kram, kraaaaaaam!

    SvaraRadera
  2. yeeeey, heja emma!! du är så grym... trevligt att du kommer till jönkan igen, då blir det bezzerwizzer mm igen, hemma hos oss denna gången kanske ?
    ;-) MAssor av kramar! Tänker på dig.

    SvaraRadera
  3. Isa: Nja, inte helt unik! Men eftersom det här sättet att tänka funkar för mig tänker jag fortsätta så :)
    Tack och kram!

    Lina: Tack :) Åhh vad trevligt, jag vill gärna spela igen! Och det vore kul att hälsa på er också, så jag är helt klart på :)
    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Emma, du är helt fantastisk! En förebild! I stort sett varje gång jag läser din blogg både skrattar och gråter jag. Fortsätt kämpa! Tusen tankar, böner och kramar från mig!

    SvaraRadera
  5. Helen: Tack så mycket! Jag ska fortsätta, tänker aldrig ge upp :) Tack och kram!

    SvaraRadera
  6. Ha, ha, jag hade redan hunnit börja nynna på "Saft, saft, hallonsaft" innan du skrev om den. Monstren borde inte kunna bli annat än glada och nöjda när de får så fint gift att mumsa på. Alltså borde de lämna dig ifred! Skönt att det gick fort så du fick komma ut i solen och njuta. Det är nog först idag jag fattat hur somrigt det egentligen är. Har ikväll tagit en promenad bland villaträdgårdarna och då ser man hur galet mycket det blommar överallt. Härligt! Och ännu härligare att du kan njuta av det härliga mitt i giftdimmorna! Kram, kram!

    SvaraRadera
  7. Det var inte kul att läsa överskriften på ditt förra inlägg. Du ska veta att din blogg är viktig, den berör. Mänskligheten behöver höra om liv som ditt för att få ytterligare perspektiv på sina egna liv. Att vara tacksam för varje ny dag och vad den ger oss är inte en självklarhet för alla. Jag beundrar dig för att du vill dela med dig av ditt liv! Go kram från Lisa

    SvaraRadera
  8. Emma! Det skulle ju vara sista behandlingen. Men nu får du gå vidare. Tack gode Gud för ditt fantastiska postitiva tänkande. Det och förböner ska bära dig i fortsättningen. Vill hoppas och tro att den nya behandlingen inte ska plåga dig så mycket mellan varven.
    Önskar att jag åtminstone kunde köra dig till bussen på torsdag. Men jag har inte vågat köra ännu.
    Många kramar. Birgitta

    SvaraRadera
  9. Hej Emma!
    Din förmåga att skriva ner allt du går igenom berör oerhört djupt. Har inga mer ord för det! Önskar dig framgång i allt med ditt liv. Välkommen åter till "Ljuset vid Vättern" och önskar att dina promenader vid Vätterns strand skall bli lätta och raska utan smärta!
    Helena med brödlimpam.

    SvaraRadera
  10. Monica: Haha, ja jag har gnolat på den mer eller mindre hela dagen, den sätter sig :D Det borde de verkligen bli, värsta partyt med den fina saften ju! Bra att du hunnit upptäcka det innan det snart blir lite sämre väder :) Ja giftdimmorna kan inte ta död på härliga saker!
    Kram!

    Lisa: Tack snälla du :) Ja ibland är det nog bra att stöta på lite svårigheter, man lär sig vad som är viktigt att fokusera på och vad som betyder något! Jag är glad att du vill följa med i bloggen, tack för det :)
    Go kram tillbaka!

    Birgitta: Ja jag hoppas det blir en lindrigare omgång nu, det skulle vara så oerhört skönt, känns som man har haft smärta så det räcker!
    Du är gullig, tack! Det är nog bra att du tar det lugnt ett tag till med körningen, man ska inte ge sig ut på äventyr för snabbt :)
    Kram!

    Helena: Du behöver lyckligtvis inte säga så mycket, det är roligt med "bara" en hälsning :) Tack! Ja jag hoppas det kan bli en lång promenad denna gång, utan smärta och trötthet som följd!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hej på dig! Åh vad jag hoppas att hallonsaften gör din kropp frisk och på vägen dit inte ger dig så mycket biverkningar. Mina tummar håller jag krampaktikt, lite svårt när jag klipper gräs o sånt, men det går.. Bra att du åker ner till mamma o pappa så att du kan njuta av det fina i Jkpg. Skönt även för dem att ha dig i närheten och få pyssla om dig. Jag tycker du är enastående som fixar all värk o trötthet och samtidigt klarar av att sköta ditt insulin och mattider. Bara att ha diabetes är ju ett heltidsjobb och mycket svårt. Ha det nu gott hos mamma, pappa o mormor och brorsan med fru. Kramis

    SvaraRadera
  12. Jaa, Emma vad du imponerar. Du är så fantastisk. Tror inte du riktigt förstår vilket intryck du gör på oss. Önskar såååååå att hallonsaften skall behandla dig bättre och lindrigare.
    Skönt att du reser hem til Jkpg. Förstår mycket väl all ompyssling som sker där.
    Hälsokramar till the fighting Emma.

    SvaraRadera
  13. Britta: Ja det hoppas jag med, man börjar ju tröttna lite på att ha ont mer eller mindre hela tiden! Haha, ja men när du klipper gräs kan du få släppa på tumgreppet, det blir så svårt annars :) Ja det blir skönt att komma ner igen, det blir nog bra för oss alla! Kram!

    Ylva: Tack! Nej det gör jag nog inte, jag bara tänker och reagerar så som jag själv tycker är bäst, jag vet ju att jag inte blir hjälpt av att bara sitta och stirra in i en vägg och tjura liksom... den borde göra det, hallonsaft kan väl inte vilja göra någon något ont?!?
    Ja den är härlig :)
    Kram!

    SvaraRadera
  14. kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!!!!

    SvaraRadera
  15. Linda: Åhh, många kramar tillbaka kära du :)

    SvaraRadera