fredag 27 maj 2011

Fixande och tablettrixande

Jag har haft två väldigt bra dagar, onsdag och torsdag. Ganska mycket kraft, inte så mycket smärta. I dag har det varit ett litet bakslag och man skulle egentligen kunna deppa för mindre. Jag hade ju hoppats att det tråkiga skulle vara över för den här gången! Men det är bara att kämpa på. Samt knapra smärtstillande. När jag pratade med min sjuksköterska i går, och berättade om min lilla skräck för citodon förstod hon mig.
- Man kan känna sig lite... konstig, sa hon, vilket förstås säger både allt och inget. Men om man ska hitta ett ord så är nog just konstig ett ganska bra val. Hon föreslog dock att jag skulle ta en halv tablett åt gången, så effekten kunde bli lite mildare.

Började med halva tabletter natten till i går, i morse och i förmiddags. Till det positiva hörde att jag inte kände mig det minsta konstig. Till det negativa hörde att jag hade i princip lika ont och var lika trött vare sig jag hade tablett i kroppen eller inte. Då faller liksom hela grejen med att äta smärtstillande! Vid sextiden i eftermiddags tog jag dock det stora steget att sätta i mig en hel tablett. Satt still ungefär en timme efteråt, mest beroende på att jag hade så väldigt ont och var så väldigt trött, men också för att det kändes säkrast att inte speeda på liksom. Och än så länge mår jag helt okej, trixandet med helor och halvor har nog resulterat i att det blir helor från och med nu. Kanske hjälper inte denna tablett lika bra som de gamla, så jakten på det perfekta pillret fortsätter nog ett tag till...

I dag har mamma och jag gjort saker jag inte orkat på länge. Det är lite skrämmande hur mycket cellgifternas biverkningar försvagar mig, för det var länge sedan jag orkade städa och tvätta. Men det har jag fått hjälp med i dag och det känns så skönt! Dessutom har jag väldigt fint på balkongen nu, så den om några dagar utlovade solen och värmen kommer helt rätt!

Blomsterprakt och matta på balkongen. Nu kan sommaren komma!


Minsann, finns det inte en grodprins mitt i blomsterfägringen?! Jodå!

Det är väldigt trevligt med balkongblommor som man kan plocka in och sätta i en liten vas. Man kan liksom njuta var man än är, ute som inne!

Fixat till det har vi gjort i dag som sagt. Men i ärlighetens namn har mamma varit bättre på det där fixandet än vad jag varit, mycket bättre! Jag har vilat ganska mycket mellan varven. Här sitter jag och läser post och tidningar som legat alldeles orört under tiden jag varit borta. Just precis här läser jag tidningsgrodor i Journalisten.


Nu blir det fredagsmys. Ha en bra kväll där ute :)

Bäst just nu: Amnesty International fyller 50 år i år. Vill du gratulera jubilaren? Gå in på http://www.amnesty.se/om-amnesty/amnesty-50-ar/aktion-mot-dodsstraffet/ och skriv under deras protestlista mot dödsstraffet. Vitryssland är det enda land i Europa som fortfarande sysslar med denna galenskap. Fångarna får sin dödsdom strax innan de avrättas - deras anhöriga får reda på det först efteråt. Hjälp Amnesty att få Europa till en dödsstraffsfri zon!

7 kommentarer:

  1. Emma, det gör mig så ont att du ska ha så mycket värk, skit oxå! Jag vill att det ska bli lite lindrigare för dig. Förstår inte att du ska behöva ha det så kämpigt. Du är i alla fall så bra på att kämpa så jag kan inte göra annat än att heja på,Heja Emma!
    Sov nu gott i natt och lite lindrigare i morgon, tack!
    Stora kramen tjejen!

    SvaraRadera
  2. Hej! Lördag morgon och jag tänker på dig. Så skönt att mamma är med dig hemma i din lägenhet. Ja allt måste ju skötas, och du behöver ju vila. Mamma är ju toppen med att greja och fixa. Här nera vill blåsten inte riktigt släppa taget så det är lite kyligt ute. Men för några dagar sedan fick jag mitt orangeri uppsatt så där kan jag krypa in och njuta. Nu ska vi bara lägga sten i botten och sedan in med växter och lite möbler. Kul kul.
    I kväll ska lille Elliot sova hos mormor då Karin o Fredrik ska gå på fest.
    Emma hoppas nu att du hittar rätt i tabl sortimentet. Testa och prova, läs på och fråga. All medicin ger ju biverkningar på olika sätt för olika människor, så tyvär måste du testa. För det är klart, medicinen MÅSTE ju ha effekt.
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  3. Isa: Ja det känns lite tjurigt. Men det är skönt när folk hejar på en :)
    Kram!

    Britta: Ja det är väldigt skönt, hon är helt rätt person att ha här, på alla sätt och vis :) Åhhh vad härligt det låter, jag ska också ha ett orange någon gång!!
    Ja jag får nog leta vidare verkar det som, till slut ska jag väl hitta någon talett som funkar...
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ursäkta, ibland stavar jag som en kratta... det skulle stå orangeri samt tablett. Det går lite för fort ibland! Sorry... :)

    SvaraRadera
  5. Så fint du har på din balkong! Ser verkligen inbjudande ut. Bara att vänta in solen och sedan kan du ägna dig helt och hållet åt att njuta. Min egen balkong behöver blommor, ska försöka fixa det så snart som möjligt. Och så brukar jag flytta ut en fåtölj, det blir sååå skönt. Ja, jag har en stor balkong, så allt är möjligt. Låt oss hoppas på många balkongdagar de närmaste månaderna! Kram! (Förresten: Jag behöver verkligen storstäda, du tror inte din mamma...? :) )

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt det ser ut på din balkong, och somrigt! Nu får vi hoppas att även värmen vill komma, här i Jönkan är det blott 11 grader idag, brrrrrrrrrrr....

    Krama om din rara mamma på Mors dag och jag önskar er en go helg!

    Kramis
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Monica: Ja den är inte så tokig! Precis, och den ska ju komma i början på veckan - och då är jag redo! Låter härligt, det är helt rätt att njuta av sin balkong :) Jag ställer upp på den förhoppningen!
    Kram! (Haha, jodå, men hon är ganska dyr... ;) )

    Lisa: Det är ju ett mycket gott betyg att det ser somrigt ut, trots att det mest är grått och ganska kallt denna helg. Men när solen kommer nästa vecka kommer varenda balkongmillimeter vara toksomrig :) Ja verkligen, ropen skalla - sommarvärme åt alla!!
    Det ska jag göra, ha en bra helg du med - det som återstår av den!
    Kram!

    SvaraRadera