måndag 17 oktober 2011

Packångest och mysstämning

Det är sista jobbveckan den här månaden. Om ni tycker det låter konstigt tycker vi samma sak, det känns märkligt att veta att efter i morgon är det november nästa gång jag är tillbaka. Med tanke på att jag bara jobbat en och en halv månad detta år dröjer det alltså ett tag innan jag är uppe i hela två jobbmånader. Det har varit ett märkligt år som ni vet. Att jag inte ska jobba mer nu på ett tag (förutom i morgon då) beror på att det till helgen är dags att åka ner till Mösseberg och två veckors cancerrehabilitering. Ser verkligen fram emot det men har redan packångest. Jag har aldrig gillat att packa, även om jag gillar att åka iväg så är själva packningen något jag helst skulle slippa. Det är det där med att veta vad man ska ha med sig. Veta i dag vad jag vill ha på mig i övermorgon liksom. Jag vet inte hur det är för män men jag tror att de flesta kvinnor vet vad jag menar och har känt hur förstörd en dag kan vara om man har på sig fel kläder, om man tar på sig något man kanske inte var så inne på som man trodde eller om man upptäcker lagom till jobbstarten på morgonen att allt sitter fel och är obekvämt. I värsta fall kan man kanske åka hem och byta kläder men det är svårt när Mösseberg och Falköping ligger ganska många mil från Stockholm. Tar jag med mig kläder jag tror att jag vill ha blir det jobbigt om det visar sig att jag inte alls vill ha just de plaggen.

Det svåra är kanske att jag inte riktigt vet hur de två veckorna ser ut. Jag vet att det blir mycket träning och att det får bli fokus på träningskläder. Men hur mycket av den varan ska man ta med? Och hur mycket annat ska vi göra, som inte kräver träningskläder? Och var lägger man nivån då, på icketränings-tillfällena? Mysbyxträsket har jag ju som bekant varit nere i tillräckligt detta år men man kanske ska vara lite bekvämt klädd hellre än att ta på sig värsta finklänningen. Okej, jag överdriver lite, det kommer lösa sig med packningen men jag tycker faktiskt det är svårt. Så pass svårt att jag redan går omkring och funderar på den kommande packprövningen. Men eftersom packningen är mitt största problem just nu förstår ni kanske att livet är rätt fint över lag - det lunkar på som det ska tycker jag. Värktabletter med jämna och ojämna mellanrum varje dag, trött på kvällarna, men annars känns det ganska lugnt. Bara så ni vet.

Bäst just nu: Okej, jag har trillat dit. Det må vara oktober men jag börjar ändå få liiiiiite julkänslor. Jag vet, det är galet, men i dag satt jag på jobbet och bläddrade i en ny julbok med en mängd goda recept. Jag recenserar böcker i tidningen ibland och just den här kommer bedömas framöver. Försökte låta bli att titta i den efter att jag fått den, tyckte att det var lite tidigt att frossa i saffran, kanel, ingefära och allt det där ni vet. Lyckades låta bli en hel halvtimme... sedan skrek den på mig: Kolla i mig! Och efter att jag kollat skrek den: Gå hem och baka! Men där någonstans drog jag gränsen, man kan inte baka julkakor redan i oktober. Jag blev i vilket fall som helst glad av bläddrandet och de fina bilderna som spred så mycket stämning och mys att jag blev alldeles varm i hela kroppen! Om en månad eller så börjar jag nog baka - och då återkommer jag säkert till boken här i bloggen också! Till dess får ni äta helt vanliga kanelbullar och lösviktsgodis, eller vad ni nu brukar kalasa på :)

8 kommentarer:

  1. Härlig läsning att livet är rätt fint överlag. Detdär med packning är svårt, särskilt om man inte riktigt vet vad man kommer till eller vad man ska vara med om. Som sagt, finklänningen kan du nog lämna hemma. Härliga, varma promenadkläder är mitt tips och lite sköna innekläder.
    Hoppas att du får en härlig rekreation, god mat och en riktig energiboost.
    Det är du värd!!!
    Blir nyfiken på julboken, ser fram mot en presentation framöver.
    Ha de bäst och kramen!

    SvaraRadera
  2. Isa: Visst är det, jag känner mig ganska förvirrad i nuläget... Ja det får bli något i den stilen, en blandad och bra kompott!
    Jag tror det kommer bli bra :)
    Detsamma och kram!

    SvaraRadera
  3. Tänk så har tiden kommit när du får resa till Mösseberg. Det kommer säkert att bli jättebra. De är enligt utsago väldigt skickliga där. Kläderna löser sig säkert. Lite att träna i, lite att vandra i och lite att inta middagar i:) Det låter väl enkelt.
    Önskar dig verkligt goda veckor där.
    Stora kramen....

    SvaraRadera
  4. Hej Emma! Njut av tiden på Mösseberg och det kommer att ge dig styrka och kraft att gå vidare! Från "Helena med brödlimpan" :)

    SvaraRadera
  5. Ylva: Ja det går framåt :) Har också hört att de är bra där så det ska bli spännande att komma dit! Jag ska gå efter den lilla listan så kommer packningen lösa sig galant!
    Tack och kram!

    Helena: Det ska jag göra, och sedan kommer jag tillbaka som en ny människa :)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej ! Kul att det lunkar framåt. Ha det nu så bra på rehabstället. Jag tror att det kommer att bli toppen. Det är säkert helt underbara människor som jobbar där och kommer säkert att hitta på massa kul saker som gör att du kommer att känna dig starkare. Ha det så "gött" Kram

    SvaraRadera
  7. Hm, packa är minnsann något av det svåraste. Kläder för mys, promenad, middag, regn, sol. Inte är det heller lätt att känna innan man kommer bort, som du säger, vad man ill ha på sig om några dagar. Hoppas du får sköna veckor, kanske får du träffa lite nya vänner. allt gott och mycket kraft till dig du tappra tjej. Glad att du har det bra på jobbet och att tillvaron rullar på lite som vanligt nu för tiden.

    SvaraRadera
  8. Britta: Det ska jag ha! Tror jag med, det ska bli spännande :)
    Kram!

    Anonym: Det är det verkligen, men det ska väl lösa sig bara jag tar tag i det! Ja det är skönt att det är lite mer normalt nu, det gillar jag :)

    SvaraRadera