söndag 30 oktober 2011

Ost- och juldag

Det händer inte alltför ofta att ni får två blogginlägg på en och samma dag! Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer ni kunna vänja er vid det, men mer än så säger jag inte nu...!
Jag lovade ju att ni efter att ha kollat på pumpor ett tag skulle få läsa om min dag, och nu är det dags:

Denna dag fanns det ingenting på programmet för ovanlighetens skull. Varje vardag är ju full med aktiviteter men helgen är ganska aktivitetslös. Då är meningen att man ska träna på egen hand men också låta kroppen återhämta sig. Gårdagens program innehöll stavgång och lite senare fika, men i dag var det alldeles tomt på schemat. Eller egentligen skulle vi ha ett pass sköna rörelser efter frukosten, men instruktören för det passet dök inte upp på utsatt tid. Vi var helt övertygade om att hon missat att det vid det laget hade varit vintertid några timmar, och jag var mer inne på att träna ordentligt. Jag kan se det sköna i att komma igång lite mjukt på morgonen, men jag körde ett ordentligt träningspass direkt efter frukosten i stället. Det var lika bra att få det gjort och att komma igång. Man känner sig rätt nöjd efteråt.

I dag hade jag bestämt mig för att ägna delar av den oplanerade dagen åt provsmakning och julfrossande. Ni kanske tycker att det sistnämnda är för tidigt, men det är faktiskt mindre än en månad kvar till första advent. Så från och med nu gillar jag i princip allt som har med den kommande högtiden att göra och jag tycker inte att tomtarna, julgransbelysningen och pepparkaksformarna kommer fram för tidigt - alltså får ni inget medhåll av mig om ni klagar över att julen är tidig, okej? Ni får förstås tycka vad ni vill, men jag är på g nu, på advent-g och på jul-g liksom.
Nåväl, provsmakning och julfrossande var det ja. Denna kombination tänkte jag att man utan problem får på Falbygdens Ost i staden där jag nu befinner mig, och visst var det så.

Det var ingen vacker dag, för det var...

... grått och regnigt ute, men två härliga rehabkompisar och jag lånade med oss varsitt...

... paraply från kurorten och begav oss ut på en ganska lång promenad till oststället - och ni ser ju vilket bra väder det blev helt plötsligt, när underdelen på dessa paraplyer vecklades ut! Att himlen var grå märktes ju inte längre eftersom den ovanför våra huvuden var blå med ulliga små moln! Tänk att ett paraply kan vara så fantastiskt!


Vi visste av rehabkompisar som redan varit på Falbygdens Ost att det bjöds på ost hej vilt där, och att deras julmarknad dragit igång. Först gjorde vi ett besök i matbutiken, som inte bara hade ost...

... utan också en del lockande, söta julsmaker. De här påsarna innehåller knäckkola doppad i choklad.

Men okej, det var ju väldigt mycket ost. God ost. Vi provsmakade oss fram och hittade några fina sorter (fast köpa får vi göra när det närmar sig hemresa). Och...

... märklig ost! Dessa har vi inte provsmakat, men de är säkert goda. Precis som...

... den här! Den måste ju bara vara god eftersom tomten verkar ligga bakom den!


Sedan blev det ett besök i julbutiken, med jul från golv till tak. Det fanns en hel del fint och en hel del mindre fint, men det var roligt att se och gå omkring och småmysa lite! När vi gått igenom hela butiken med tomtar, renar, ljusstakar, tomtar igen, servetter, ljuslyktor, adventskalendrar, granar, hjärtan, ytterligare tomtar, julänglar... - ja, ni fattar - hade vi fått oss en ganska stor dos av bjällerklang och vitt vinterland...
 ... och gav oss ut i det gråa och regniga igen!


Tycker vi gjorde ett bra träningspass, typ, med en promenad på ungefär två timmar (med viss paus för provsmakning och julfrossande då) och efter det har kvällen varit lugn, vi har umgåtts allihop vid middagen, kaffedrickandet i salongen och tv-apparaten. I morgon drar allvaret igång igen, då är det ordentlig hårdkörning. Ska gå och lägga mig nu för att i morgon vara utvilad till sista rehabveckan. Sov gott där ute, hörs!

Bäst just nu: I kväll började charmiga Allt för Sverige i SVT1. Här söker tio färgstarka amerikaner sina svenska rötter och de tävlar mot varandra i svenska seder och bruk, lär sig äta svensk mat, lär sig svensk mentalitet och svenska ord. Fantastiskt program som jag verkligen kan rekommendera! Det enda minuset är att deltagarna åker ur tävlingen en efter en tills bara en återstår som vinner första priset; ett släktkalas med den efterlängtade, okända, svenska släkten. Det är synd att bara en får uppleva det, men jag hoppas alla på något sätt lyckas leta upp sin släkt ändå, utan tv:s hjälp. Se första avsnittet på svt play om ni missade det, och fortsätt sedan följa programmet på söndagar klockan 20.00  

5 kommentarer:

  1. Morning Emma, haha fiffigt paraply detdär. Ser ju riktigt nice ut att titta upp i det blå, trots regnet. Ostaffären ser ju oxå inbjudande ut.
    Såg Allt för Sverige på tv igår och gillade det skarpt och kommer att följa det. Håller med om att det är riktigt synd att det ska vara utslagning i varje program, vill följa dem alla på resan efter släkten. Alla är värda att få träffa sina släktingar, men det kanske de får utanför programmet. Trött på alla utslagningsprogram.
    Strålande höstmorgon här idag. Ha en kanondag!
    Kramen tjejen!

    SvaraRadera
  2. Isa: Eller hur, superfint på alla sätt och vis! Ostaffären var jättemysig, frågan är bara hur man ska få plats med inköpt ost i en resväska som var full redan innan jag åkte hit...
    Ja visst var det bra! Jag misstänker att om man har kommit till Sverige och blir utslagen så ger man inte upp sitt sökande utan fortsätter på egen hand liksom. Hoppas bara de får hjälp, för det kan ju inte vara helt lätt att söka här om man inte är van vid det.
    Detsamma och kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Emma! Vad roligt det är att läsa om hur trevligt och bra det verkar vara på mösseberg. Verkar ju urmysigt! Känner mig sjukt "lat" dock (sitter mest inne o pluggar) när jag läser om all ditt tränande... det kanske blir göteborgsvarvet ändå?? :-) tycker du är grymt duktig iaf. Själv så skrev jag min absolut sista tenta idag, tjohooo! Hoppas vi ses snart! Kramar

    SvaraRadera
  4. Här kollades också på "Allt för Sverige". Visste inte att det skulle vara en tävling. Tycker så otroligt synd om dem som inte vinner. De är ju alla så angelägna om att få träffa sin "familj". Kanske att det löser sig. Vi får se. Nästa år bär det iväg till svenskbygderna i USA för oss. Ser fram emot det. Har rest där en gång tidigare men vill gärna göra det en gång till. Det är fantastiskt intressant. En del reser hit och andra reser dit.
    Det är så trevligt att läsa om dina dagar på M-berg. Det verkar så härligt på många sätt. Ni blir så sunda och friska genom det liv ni lever där. Mycket hålligång för kroppen och frisk och härlig luft när ni tar till stavarna. Kan ju inte bli bättre.
    God forsättning och en varm höstkram.

    SvaraRadera
  5. Lina: Det är väldigt bra här! Haha, ja jag har aldrig känt mig så här hurtig om man säger så, det här är helt galet - men kul :) Tack! Åhh, du är ju också jätteduktig som har klarat av allt det där, hurra för dig!
    Kram!

    Ylva: Eller hur, de MÅSTE ju få träffa sina svenska släktingar utanför tv-kameravärlden, annars är det ju jättetråkigt! Vad kul, förstår att ni ser fram emot det!
    Ja man känner sig väldigt sund och mer frisk än man gjort på länge, även om jag har ganska ont i fötterna just nu, men nu ska jag ju gå och lägga mig och förhoppningsvis somna snabbt...
    Kram tillbaka!

    SvaraRadera