söndag 20 november 2011

Gröna granna granar

Ho ho!


Visst är det lite charmigt? Förra gången jag var på Plantagen, i början av oktober, fanns det mest fula julsaker (om man nu inte gillar roströda plastgranar. Ni kan läsa om det besöket här: http://inblickemma.blogspot.com/2011/10/jakten-pa-hostsakerna-finnandet-av.html), men den här lille tomten som kikar fram bland ett gäng enar föll jag lite för! Det är nästan som att han kommer ut ur skogen med sin bok under armen och bara säger hej, liksom :)

Plantagen som sagt, skulle köpa vita julstjärnor till köket och vardagsrummet. Jag gillar just de vita bäst, de känns lite vintriga och står sig en bra bit in på det kommande året, till skillnad från röda julstjärnor som man tröttnar på lagom till annandagen. Det är inte så att jag avskyr de röda, inte alls, men jag tänker långsiktigt i mitt blomshoppande. Och blommorna ställs på plats redan nu, det är ju faktiskt bara en vecka kvar till första advent! Det är ju helt galet! Var har det här året tagit vägen, hur gick det här till?! Men jag längtar tills man får plocka fram alla fina julsaker. Snart så.

I dag lärde jag mig att man ska vattna julstjärnor i lite ljummet vatten. Det var en fullkomlig nyhet, men man lär sig ju något nytt varje dag, och det här är nog dagens lärdom! Varför de vill ha just ljummet vatten vet jag inte, jag frågade inte eftersom jag inte vet om Plantagen-personalen kan ge vettiga svar, jag litar inte alltid på deras omdöme - när jag kom in i butiken i dag spelades en sommarsång i högtalarna exempelvis. Det rättade snabbt till sig och blev juligare, men ändå!


Jag var tydligen ensam om granlängtan i dag, på Plantagens utegård var det bara jag och granar så långt ögat nådde. Jag bor alldeles för litet för att ha gran, men man kan ju gilla dem ändå. Det gör jag, och får väl kolla på dem i bloggen om längtan blir för stor!

"Granen står så grön och grann i..." eh, nej inte "i stugan". Hm, "Granen står så grön och grann på Plantagens utegård"! Japp, där satt den! Sjung med nu!

Det här är min favorit bland granar, ädelgranen. Eller kungsgranen. Trodde det var två olika sorters granar, men enligt skylten på just denna gran hade den båda namnen. Tjocka, fina och täta barr är det i vilket fall som helst.

Den här lilla sockertoppsgranen skulle jag kanske ha! Lagom för en inte jättestor yta. Och bara det att den heter just sockertoppsgran gör ju att man blir lite sugen :)


Nej, nu ska jag gå och ta hand om mina inköpta julblommor, placera ut dem så de kan sprida stämning! Hörs!

Bäst just nu: På tal om det där med att plocka fram julsakerna. Jag har mina små ritualer när det gäller det där. Förr fick jag inte dra igång en julskiva innan allt var ordentligt städat och alla julsaker var framplockade. Ofta drog städning och framplockande ut på tiden så det nästan hann bli läggdags innan jag var färdig. Ändrade på reglerna och drog igång julmusiken i samband med den ordentliga städningen och framplockandet av julsakerna - det blev ju liksom roligare att fixa då! Det tog möjligtvis lite längre tid eftersom jag var tvungen att stanna upp och sjunga med stup i kvarten, men ändå. Med början förra året kom ytterligare nya regler - nu fick jag lyssna på julmusik på datorn, ungefär en vecka innan själva städandet och framplockandet (men inte på mina julskivor i stereon av någon anledning)! Med andra ord börjar det nu, lite grann. Det är inte så att jag toklyssnar, jag vill liksom spara lite på härligheten. För er som också får lyssna på julmusik lite i förväg rekommenderar jag Glee-gängets sköna skiva The Christmas Album som finns att avnjuta på YouTube. Det är inga rörliga bilder så titta behöver man inte göra. Men lyssna! Börja med Angels We Have Heard on High här http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=NxVjdRd7poM. När ni ändå är igång fortsätter ni med God Rest Ye Merry Gentlemen, http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=rmpLwWKFzHY och O Holy Night, http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=1H4xtRY9V7I. Och när ni gjort det kan ni lyssna på alla andra Glee-julsånger också :)

6 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Oj vilka fina julstjärnor, jag gillar oxå vita mest.Jag blir lite stressad av alla som redan "adventar" och "jular", hinner liksom inte med:) Jag har i alla fall gjort deg för att baka mandelpepparkakor i morgon, får nog bli lite lussebullar oxå..mums. Fortsatt kul att du orkar mer och mer..hoppas du snart kommer med 100% kraft som tidigare. Ha en bra vecka / Kram Majja

    SvaraRadera
  2. Tack för inspirationen, nu har även vi debuterat och lyssnat på Glees julmusik, riktigt bra! Kaffe, ananaspaj, ljus och musik, det är stämning det! Har också köpt en fin vit julstjärna idag, men det allra finaste var en rumsgran som nu pryder öppna spisen.
    Fortsätt att ha det bra, alla hälsar!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Bara en kvällshälsning, ha en ny bra vecka!
    Kram tjejen!

    SvaraRadera
  4. Majja: Visst var de, en del ser mest gulgröna ut men de här var väldigt fina! Jag förstår dig, jag tycker inte heller jag hinner med riktigt, och då jobbar jag bara halvtid!! Men man får ta det i den takt man hinner, utan att slå knut på sig själv - för det är det inte värt! Det är ju jättebra, i bakväg har du kommit mycket längre än vad jag har :) Det hoppas jag med, och det kommer nog snart!
    Detsamma och kram!

    Inger: Eller hur, jag blir på så gott humör av de där sångerna och deras versioner! Det låter det som, jag borde varit med på det goda födelsedagsfirandet :)
    Kram!

    Isa: Detsamma till dig, kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Emma! Åh vilken härlig blogg du har! Fina bilder och kul text! Nu för tiden när jag klickar in här så är det med glädje och nyfikenhet...innan när du var så sjuk så visste jag inte från dag till dag vad jag skulle få läsa eller hur du mådde...Det är så otroligt skönt att du mår bättre!! Mysigt med julen som om ett par veckor är här..kul att alltid bli inspirerad av din inredning och tips!
    Här hemma i vbg är allt bra. Jag jobbar och fredrik är pappaledig med Elliot. Dagarna rusar iväg! Emma jag tänker på dig massor! Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Karin: Tack snälla :) Ja nu är det ju mer uppåt och mer jämnt, inte så mycket upp och ner som förr - hualigen vad jobbigt det var! Eller hur, jag längtar till jag får börja pyssla här hemma :) Det gör de verkligen, jag fattar inte var dagarna tar vägen, men någon stjäl dem ju - det är helt uppenbart!!
    Kram till dig och er!

    SvaraRadera