torsdag 17 november 2011

Kakdags

God förmiddag på er! Jag lovade ju lite recept denna dag, något att baka till morgondagens fredagsmys kanske? Eller ni får förstås baka när ni vill. Och om ni inte vill baka är det okej också. Jag har i alla fall bakat, i söndags blev det två godsaker ur den där receptboken ni kanske minns, Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk. Det kursiva i början av recepten är mina egna kommentarer. Håll i (bagar)hatten - nu kör vi!


Lakritscupcakes
Cirka 12 stycken

Jag älskar lakrits och i det här bakverket får man både salt (i kakan) och sött om man använder sötlakrits som dekoration. Eftersom jag anser att man nästan alltid kan pruta på sockret har jag här dragit ner lite på sockermängden i muffinsen, men det är förstås en smaksak. Enda gången man inte ska dra ner på sockret är när man bakar macarons. Det är förvisso en ganska söt kaka men prutar man på sötman brukar kakorna spricka och bli fula. 
Lakritspulver kan man köpa på essencefabriken.se eller borgebykryddgard.jetshop.se men det går även bra att använda krossad Turkisk peppar, det gjorde jag.
Jag försökte spritsa toppingen alldeles för snabbt, innan den hann stelna till ordentligt, varpå den inte blev spritsad alls! Låt den alltså sätta sig ordentligt för att få till en tjusig topp. Smaken är det dock inget fel på, även om det kan bli lite mastigt om man tar för mycket topping. Även här är det förstås en smaksak.  

Cupcakes:
100 g smör
1 dl (60 g) vetemjöl
1 dl (45 g) kakao
2 msk lakritspulver eller 5-10 krossade Turkisk peppar (anpassa mängden efter hur tokig du är i lakrits)
1 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk

Topping:
275 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
1 msk honung
1 msk lakritspulver eller 3-5 krossade Turkisk peppar
25 g rumsvarmt smör

engelsk konfekt eller liknande lakritsgodis till dekor

Cupcakes:

1. Smält smöret.
2. Mät upp och blanda mjöl, kakao, lakritspulver/krossad Turkisk peppar och bakpulver.
3. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt med elvisp.
4. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten lite i taget samtidigt som du tillsätter smör och mjölk. Vispa försiktigt ihop till en slät smet.
5. Fördela smeten i muffinsformar (gärna i en muffinsplåt eller i dubbla formar) och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 20 minuter. Låt svalna.

Topping:
1. Hacka chokladen ganska fint.
2. Koka upp grädden med honungen och och lakritspulvret/krossad Turkisk peppar. Dra kastrullen från plattan och rör snabbt ner den hackade chokladen i den heta grädden. Rör tills all choklad har smält. Tillsätt smöret i små klickar och rör ihop till en slät smet. Låt helst glasyren stelna i rumstemperatur till nästa dag. Ställ in den i kylen om du har bråttom, men passa noga så att de inte blir för kall och hård.
3. Spritsa en tryffeltopp på varje cupcake och dekorera gärna med engelsk konfekt.

 
Första steget i bakningen av lakritscupcakes, under noga överseende av diskborsten punk-Danne. Att han heter just så beror på att jag fick honom av min jobbarkompis Danne när jag fyllde år.

Ogräddade och gräddade cupcakes. Och hur blev då resultatet? Jo...

 ... så här! Nu går vi vidare till nästa kaka.



Nougatdubletter
Cirka 30 dubbla kakor

Den här kakan skulle kunna vara resultatet om en macaron och en whoopie (en kaka jag skrivit om tidigare) fick en kakbebis! Den var knepigare att göra än jag trodde, det blev en mycket kladdig historia. Kanske hade jag inte i tillräckligt med mjöl, kanske arbetades degen lite för länge i matberedaren. Räds dock inte att ge er på detta recept för denna lilla sötsak är god (och ni kanske dessutom lyckas jättebra på en gång)! Om man nu kan kalla den sötsak, här är det bara en halv deciliter socker (ingen anledning att pruta här alltså) i själva kakan. Nougaten är ju sötare förstås, så kombinationen på "osöt" kaka och söt fyllning blir riktigt fin. 

Kakor:
250 g rumsvarmt smör
1/2 dl strösocker
1 äggula
31/2 dl (210 g) vetemjöl
5 mask kakao
1 krm salt

Fyllning:
200 g nougat

Kakor:
1. Mixa ihop smör, strösocker och äggula i en matberedare i någon minut tills det blir mjukt och vitt. Tillsätt resten av ingredienserna och kör snabbt ihop till en deg. Du kan även arbeta ihop ingredienserna i en bunke om du inte har en matberedare.
2. Forma degen till två rullar och slå in den i plastfolie. Låt vila i kylen i minst 30 minuter så att degen blir tillräckligt fast att skära i skivor.
3. Ta bort plastfolien och skär rullarna i cirka 5 mm tjocka skivor. Lägg skivorna på bakplåtspappersklädda plåtar och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 7-8 minuter. Låt svalna.

Fyllning:
1. Bryt nougaten i mindre bitar och lägg i en skål. Värm försiktigt i mikron eller över vattenbad tills nougaten är krämig. Skulle den bli för lös är det bara att låta den svalna så tjocknar den.
2. bre eller spritsa nougaten på undersidan av hälften av kakorna och lägg ihop med resten av kakorna. Kakorna går bra att frysa in.

Svårbakade kakor, vid det här laget undrade både punk-Danne och jag hur det här egentligen skulle bli, han vill ju inte ens titta utan vänder kakorna ryggen...

... men det artade sig när kakorna väl gräddats och man kunde skeda upp den smälta nougaten!

Så här blev dem, nougatdubletterna! Dags att...

... lassa upp ett gäng kakor på ett fat och sätta sig för en...

... fika!

4 kommentarer:

  1. Åhhhh, vad gott det ser ut!!! Jag är nästan alltid lite kaksugen men det får bara inte bli för ofta. Jag försöker göra som barnen, har en dag när jag tar mitt "lördagsgodis", men det är inte alltid lätt att hålla sig till det.
    Har precis köpt saffran så det får bli något åt det hållet.
    Kramen tjejen!

    SvaraRadera
  2. Isa: Haha, nej det är ju det som är problemet, att kakor inte är som morötter som man kan äta precis när man vill! Lördagsgodisdag är bra, men det är ju tyvärr så gott att ha något sött till sitt kaffe eller te - varje dag! Saffran är bra, det ska jag också köpa snart, till nästa bakdag :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen flitig, Emma. Mycket gott för den som älskar sötsaker vilket ju inte jag gör. Men saffran, mums fillebabba!! Har bakat på två liter och hoppas detta räcker över jul och nyår. Här är det åtgång på sådant. (Kanske dock mest av mannen)
    Ikväll blir det musikalen "Oklahoma" tillsammans med goda vänner. ´Skall bå på ett fint hotell och äta lite god mat också. Man måste ju roa sig medan man kan.
    En riktigt god och trevlig helg önskas dig.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ylva: Ja mellan varven är jag det, men ibland är jag väldigt oflitig i stället - i går satt jag exempelvis i soffan typ hela dagen och läste! Så jag blandar och ger :) Saffran är verkligen riktigt gott, det gillar jag med!
    Det är helt rätt, musikal och middag med vänner, hotell och mat låter som ett utmärkt sätt att roa sig med :)
    Detsamma och kram!

    SvaraRadera