tisdag 22 november 2011

Dået och nuet

Det strålar en stjärna förunderligt blid, i porten i ett hus på Kungsholmen hon står...


Det finns någon, antingen i bostadsrättsföreningen eller i bostadsrättsförvaltningens stab, som tänkt till i år. I huset jag bor i finns fyra portar och ovanför varje dörr lyser från och med i går en stjärna så här fint på kvällskvisten! Jag applåderar förstås, gör vågen och jublar.
För ett eller två år sedan hade en av mina grannar skrivit en lapp och satt upp nere i porten, där hon undrade om någon i vår trappuppgång möjligtvis hade en gammal plastgran liggande i förrådet. I så fall kunde hon med glädje tänka sig att sätta upp den i entrén och klä den med alla sorters dekorationer, så vi skulle få lite julstämning redan nere i den annars inte fullt så stämningsfulla porten! Jag önskade verkligen att någon skulle ha en gammal plastgran liggande i förrådet men det verkade som att mina grannar hade lika tomt på granar som jag själv. Alltså blev det ingen julstämning det året och nog trodde man att entrén skulle se fortsatt ojulig ut år efter år. Men icke då, från och med nu är det alltså mysbelysning på! Kanske är det det som fått huset att lysa upp lite redan nu, utöver stjärnglansen alltså, för nu börjar utomhusljusslingorna komma upp och en ljusstake har jag minsann också sett i ett fönster. Fast de flesta har förstås fortfarande kvar sommarblommor på balkongen och vanliga lampor i fönstren. Om några dagar tror jag nog det rättat till sig en smula. Själv hämtade jag nyss upp mina juliga saker från förrådet för att mot slutet av veckan få till myset!

I övrigt lever jag lite i dåtiden. Jag vet inte riktigt hur man räknar när man säger  "för exakt en månad sedan...", "för exakt ett halvår sedan..." och så vidare. Räknar man på dagen eller på datumet? I vilket fall som helst kan jag nu säga "för exakt ett år sedan..." och vara på den säkra sidan vilket man än räknar. I går var det på veckodagen, i dag är det på datumet. Måndagen den 22 november 2010 opererades jag för första gången. Dessa två dagar har jag tänkt "vad gjorde jag exakt just nu, vid den här tiden, för ett år sedan?". Det började med att vi i går tackade av en kollega som skulle sluta. Vår vd höll tal och pratade bland annat om ett möte för hela företaget förra hösten. Det där fick mina tankar att vandra i väg och eftersom han inte var mer specifik än så kunde jag inte minnas om jag var med eller inte, visste ju att en del av min höst ägnades åt sjukhus och sjukskrivning. Kom i den tanken på att "vänta nu, det är ju exakt ett år sedan jag opererades! Om man räknar på dag i alla fall... Vad gjorde jag så här dags, typ 14.30?". Jag minns det väl, även om det var dimmigt. Under den eftermiddagen låg jag på uppvaket efter morgonens operation, mådde så illa att jag knappt kunde vrida på huvudet en halv centimeter. I skrivande stund, så här på kvällen, var jag förstås fortfarande i liggande ställning, då låg jag uppe på avdelningen och sov, sov, sov. Tror inte jag visste så mycket om vad läkarna plockat ut ur mig, jag hade väl fått någon sorts information om att det hade gått bra men att jag skulle få veta mer under morgondagens rond. Och jag har svårt att tro att jag inte nöjde mig med det, man är rätt groggy efter att ha varit nedsövd flera timmar.

Det här känns i vilket fall som helst som en hel evighet sedan. En annan tidsålder. Jag är inte ens säker på att det är jag som varit med om det eller om jag läst det i någon historiebok. Det är en märklig känsla - för jag kommer ju samtidigt ihåg allt, jag minns ju alla ljud i mitt sjukhusrum, alla känslor, alla tårar, all beslutsamhet att jag skulle fixa all skit jag hamnat i, hur jag låg i sängen och några dagar senare försökte hålla mig från att brista ut i gapskratt när jag läste Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann eftersom det gjorde så ont i stygnen när jag skrattade, mina tuffa promenader i sjukhuskorridoren när jag skulle försöka få liv i kroppen igen, hur tråkigt jag hade, hur mycket jag ville hem till mitt fina hem. Allt! Det är lite intressant att tänka tillbaka. Och att samtidigt vara glad för att man är i nuet och inte i dået (varför heter det inte "dået" förresten, när det ju heter "nuet"? Märkligt...). Nuet är liksom att föredra.


Bäst just nu: Få slänga upp fötterna på fotpallen, glo på tv och bara slappa efter en väldigt intensiv jobbdag :)

6 kommentarer:

  1. Emma, jag brukar ju inte kommentera, även om jag gjort det några gånger de senaste dagarna. Vi tar det ju oftast telefonledes. Här har också tänkts
    tillbaka de senaste dagarna och följt i minnet hur det var för ett år sedan. Vet precis vad vi gjorde och hur allt kändes. Dået var smärtsamt, nu tackar vi för nuet.
    Så fint med stjärnan i portgången, så välkomnande. Passar väl julfreak Emma!
    Fortsätt nu att glo på tv med fötterna i högläge!

    Största kramen från oss!

    SvaraRadera
  2. Inger: Ja det är ju lätt hänt att man tänker tillbaka nu. Och man kommer som sagt ihåg allt även om det också känns avlägset. Och just det, att det känns avlägset, är ju bra :)
    Visst är det, jag blev glad när jag såg stjärnan, den passar absolut mitt julfreaksjag :D
    Kram!

    SvaraRadera
  3. God onsdag på dig Emma, ja tänk att det är ett år sedan allt drog igång.
    Glad för att du är där du är idag!!!
    Mysigt med stjärnan i trapphuset,den idén kan sprida sig tycker jag.
    Mer mys åt folket!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej, oj oj vad mycket ideér du har och vilken energi och lust inspiratör du är. Jag har inte börjat tänka på julen än knappast att det är första advent på söndag heller. Tack för påminnelsen att jag bör plocka upp de gamla ljusstakarna och någon stjärna som ligger i källaren. Jag drar mig för det lite då det ofta blir så mycket arbete med att röja i fönstren men snart ska jag sätta igång. Just nu håller jag på att släktforska och det är såååå spännande och upptar min mesta tid. Ha det så bra, Kramis

    SvaraRadera
  5. Ja du, ibland vet man inte riktigt om tiden går fort eller långsamt. Fin beskrivning i alla fall av dina upplevelser. Lycka till på det nya året! Önskar det blir mindre dramatiskt än det just gångna. Kram!

    SvaraRadera
  6. Isa: Visst är det märkligt! Ja det känns ju väldigt bra :)
    Eller hur, jag vill se mer sådant, i alla entréer! Ropen skalla - mys åt alla!
    Kram!

    Britta: Vad bra, tack :) Ja nu är det dags att rota fram grejerna, nu ska dem upp!! Jag gillar den här städningen när grejerna ska fram, så jag ser fram emot att börja i morgon, men i övrigt är jag inte så förtjust i städarbetet... Ja det verkar som att du hittat en kul, cool grej :)
    Kram!

    Monica: Nej precis, tiden är lite lömsk på det sättet. Det enda man vet är att den går, vare sig man vill det eller inte. Tack! Ja det kan väl vara nog med drama för ett tag nu... :)
    Kram!

    SvaraRadera