torsdag 24 maj 2012

Merry Christmas!

Slutet av USA-vistelsen närmar sig med oroväckande hastighet. Skönt att vi inte är framme vid slutet än, det är några härliga dagar kvar! I dag har vi varit i Pigeon Forge, som jag berättade om i förmiddags. Mamma och jag har gått omkring på en jättestor och fin outlet under tiden pappa var ute på jobb. Jag kan stolt meddela att trots att jag sett massor med fina kläder, skor och väskor har jag inhandlat noll, zero, nada!

Det roligaste och galnaste i dag var:

Dags att räkna ner! Dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan... just det.


Av någon anledning finns det minst en handfull julbutiker i Pigeon Forge, som alla har öppet året om. Jag vet inte om det stället är en julstad mer än andra, men här kan man alltså inhandla julgransdekorationer, julhanddukar och julgodis även en varm dag i maj. Mamma och pappa har varit här förut och känner mig så pass väl att de visste att jag skulle gilla att se hela härligheten/galenskapen. Själv var jag lite skeptisk och innan jag gick in i butiken trodde jag att jag skulle känna ett totalt ointresse. Hur mycket julälskare jag än är finns det liksom ändå en gräns för när feelingen kan infinna sig! Men jag fick faktiskt nästan lite julkänsla där inne, bland alla fina (och ibland inte fullt så fina) saker! Jag vet, det är galet...

"Vaaaaa?! Julsaker mitt i varma maj? Men nu är de väl alldeles galna va?!" Ja, ni ser ju min enorma förvåning...!

Att stå ute i solen och titta in i en julvärld känns lite märkligt men lite roligt också! Ni som tycker det här är mer än lovligt galet bör nog hoppa ner till slutet på det här blogginlägget...

... för nu ska vi minsann frossa i julsaker, dra på trissor! Självaste jultomten står och hälsar välkommen i dörren...

...visar oss sin snurrande, glittrande och vita värld...

... och tar oss med på en flygtur med renarna!

"Men du var ju för söt! Du är lite svår att få med i packningen - kan du flyga hem till Stockholm själv månntro? Trots att du inte har en röd mule?"

Amerikanerna kan det där med julgransdekorationer. Man kunde köpa hur mycket sådana som helst, bara på en vägg fanns det exempelvis över 250 olika sorter - allt från traditionella små tomtar och änglar till figurer av Elvis och Paul Stanley i KISS. Här har vi en kitschig gran...

... här en gran full med julgodis av både ätbart och icke ätbart slag...

... och här har vi en rad med 45 belysta granar (fast det fanns mååånga fler, vid andra väggar, i andra rum)!

Stora - minst en meter - och mjuka pepparkaksgubbar och gummor...

... mindre pepparkaksfigurer, snögubbar och tomtar...

... och ett fint inslaget paket, vilket är helt i min smak, med tjusigt band och tjusigt papper. Även utsidan räknas!

Mjuka (och varma) snögubbar...

 ... och sötaste krubban med mjuka och barnvänliga figurer. Jag gillar Jesusbarnet och kamelen (eller vad det nu ska vara) bäst :)

 Fin julängel...

 ... och ytterligare en glad tomte - kanske extra glad för att...

 ... hans brevlåda förmodligen är full med önskningar från alla (snälla) barn!

 Vad den här träpistolen gjorde i julbutiken är lite oklart men den var väldigt rolig. Man kan ju tycka att amerikanerna är lätt vapentokiga på ett inte roligt sätt, men den här, som skapar klickljudet med hjälp av en klädnypa, är ju bara skojig!

Den här jättefina snögloben blir ett bra avslut i denna juliga bloggpost - men nu slutar vi med julasakerna för den här gången, okej?

Dags att sätta sig ute i solen och ta en mugg kaffe. Och muggarna här är så stora att man knappt kan få i sig en hel själv. Dela är ett sätt...

... och delad glädje är som bekant dubbel glädje :)


Nåväl, det blev inget inhandlat i julparadiset, för som sagt - någon gräns finns det ändå. För att inte tala om hur mycket gräns det finns för hur mycket man kan få ner i en redan full resväska... Vad man kan få ner i en mage är däremot en helt annan sak! Efter alla tomtar och snögubbar, samt outletkoll, var det lunch (klockan 18.00 ungefär. Vem har sagt att man måste äta lunch vid lunchtid? Think outside the box säger jag!) på bufféstället Golden corral. Oj oj oj vad gott det var!

Kolla in den nyttiga grönsakstallriken och den nyttiga soppan här, för nästa bild är lite mer sockerfylld...

... som sagt. Gott med mjukglass och godisbjörnar, jordnötskaka, choklad- och gräddpaj samt någon sorts chokladgodis! Hm, hur fick jag i mig allt det här undrar jag nu (åt ju dessutom en hel del varm mat också)?!

 När vi kom hem till hotellet stod den här coola motorcykeln på parkeringen. Måste förstås bildförevigas.


Nu är klockan snart 23 och det börjar faktiskt bli dags att tänka på den där refrängen. Hörs! 

4 kommentarer:

  1. Vi måste träffas när du kommer tillbaka till Sweden, jag vill höra allt om resan! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska vi göra det! Ska jag ta med den gula hojen till dig? :)

      Radera
  2. Hi, Over There!

    Vad kul att få ta del av allt skrivet, alla bilder och upplevelser Du gjort, med "Gamlingarna" som Du får dra på.

    Gläds verkligen med Er, att Ni kunnat gjort denna resan.

    Och....det festliga är,
    att jag känner igen så mycket från våra tidigare resor.
    Matställen, platser, hotell...
    Med undantag av New York, som jag inte besökt.
    Men det har Ulla...

    Wow i kubik!

    Önskar Er några toppdagar till,
    sedan har Ni många minnen att leva vidare på.

    Hälsa så gott till Dina medhavda" Antikviteter"!

    Många kramar till Er 3,
    från
    Ulla och mig.
    //Stig S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni hänger med på resan :)
      Haha, ja jag kan tänka mig att du gör det. Och New York bör du besöka, det är så härligt där, Ulla får ta med dig dit :)
      Ja det är tur att man har massor med minnen och bilder man kan se tillbaka på när resan är slut, sådant här glömmer man inte i första taget!
      De hälsar tillbaka till er, kram från oss!

      Radera